به موازات تمام بحثهای اقتصادی در رابطه با «مشق شب»، دنیا در حال یک بحث علمی در این رابطه است بحثهایی که براساس آن سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف تصمیم خود را برای مشق شب گرفتهاند. یکی از معتبرترین تحقیقات علمی در این رابطه توسط هریس کوپر استاد روانشناسی دانشگاه دوک انجام شده، او در تحقیق خود از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۳ وضعیت دانشآموزان را در زمینه تکلیف شب و تاثیر آن روی میزان درسآموزی آنها انجام داده و به نتیجه جالبی رسیده. تحقیق این استاد دانشگاه میگوید که دانشآموزان نباید بدون تکلیف باشند، اما از سویی یک کودک دوم دبستانی هم نباید روزانه ۲ ساعت مشق بنویسد. این چیزی است که به آن قانون ۱۰ دقیقه میگویند؛ کودکان بر اساس پایه تحصیلی خود باید روزانه به مضربهای ۱۰دقیقه مشق داشته باشند، یعنی میزان مشق برای اول دبستانیها روزانه ۱۰دقیقه، برای دوم دبستانیها ۲۰دقیقه و ... باشد./خبرآنلاین