سري جديد نمايشگرهاي هوشمند پورتال فيسبوک پاييز امسال عرضه ميشوند
نوامبر گذشته (برابر با ماههاي آبان و آذر1397)، فيسبوک نمايشگرهاي هوشمند پورتال (Portal) و پورتال پلاس (+Portal) را عرضه کرد. اين دستگاهها اولين محصولات سختافزاري فيسبوک در خارج از دنياي واقعيت مجازي هستند و فيسبوک در نظر دارد فعاليتهاي خود را در حوزهي دستگاههاي سختافزاري خانگي در آيندهي نزديک دوچندان کند. رويترز روز سهشنبه گذشته درهمينزمينه گزارش داد فيسبوک قصد دارد پاييز امسال دستگاههاي جديد پورتال خود را رونمايي کند و اين دستگاهها از ويژگيهاي جديدي در طراحي فرم برخوردار هستند. اندرو باذورث (Andrew Bosworth)، مدير بخش AR/VR (واقعيت مجازي و واقعيت افزوده) فيسبوک، در مصاحبهاي که در کنفرانس کد در آريزونا برگزار شد، به خبرنگاران گفت محصولي که پاييز امسال رونمايي خواهند کرد، ويژگيهاي جديدي ازلحاظ ظاهري دارد؛ ولي جزئيات بيشتري دربارهي پورتالها فاش نکرد. آمار دقيقي از فروش دستگاههاي جديد فيسبوک در دست نيست؛ ولي نشانههايي وجود دارد مبنيبراينکه آنها فروش چندان زيادي تجربه نميکنند. اينکه هيچ خبر و شايعهاي دربارهي آنها تاکنون در فضاي جامعه منتشر نشده، يکي از اين نشانهها و نشانهي ديگر، کاهش قيمت شديد پورتال در ماه آوريل است. بخش مربوطبه درآمدهاي فيسبوک در گزارش «پرداختها و ساير هزينهها» که درآمد واقعيت مجازي و پورتال را نشان نميدهد، در سهماههي اول سال مالي 2019 درمقايسهبا مدت مشابه در سال گذشته 6 ميليون دلار کاهش يافته است. باذورث در مصاحبهاي با The Verge گفت فروش دستگاههاي پورتال با روند مناسبي در حال انجام است؛ اما او به تعداد دستگاههاي فروختهشده هيچ اشارهاي نکرد. باتوجهبه اينکه فيسبوک مدتي است با مسائل مربوطبه حريم خصوصي کاربران دستبهگريبان است، برخي از کارشناسان معتقدند اقدام اين شرکت براي حضور فيزيکي در خانههاي کاربران کمي زود بود و تصور ميشود فيسبوک هم از اين نگرانيها آگاه باشد. بازورث بر اين نکته تأکيد ميکند که ايدهي محوري پورتال براساس «ارتباط انسان» و «گفتوگوي خصوصي» شکل گرفته است.