شماره خبر : 1015
منتشر شده در مورخ : ۱۹ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 9:26
رشد سه برابری سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی

رشد سه برابری سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی

هرچند خراسان شمالی به عنوان استان کم برخوردار از زیرساخت های ریلی و جاده‌ای است اما در طول هشت سال گذشته براساس آمارهای رسمی سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی این خطه سه برابر شده است.

به گزارش پیام عسلویه، ایرنا نوشت: گسترش بنگاه‌های خرد و متوسط به عنوان رمز توسعه اقتصادی کشورها شناخته می‌شود و به همین منظور گام های مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد صنایع کوچک در خراسان شمالی برداشته شده است.

 اتخاذ سیاست هایی تشویقی دولت در استان های محروم به رشد و توسعه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این بخش از موتور محرک اقتصادی جامعه ۸۶۳  هزار نفری خراسان شمالی منجر شده به طوری که هم اکنون میزان سرمایه گذاری های صنعتی و اشتغال در این استان از رشد قابل قبولی برخوردار است.

از دیگر سو با توجه به این که صنایع کوچک در  ایجاد اشتغال استانهای کمتر توسعه یافته نقش مهمی دارند افزایش سرمایه گذاری ها  در این بخش می تواند به ایجاد اشتغال نیز منجر شود.  

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان این که صنایع  کوچک و متوسط در رشد و توسعه صنعتی  جایگاه خاصی دارند گفت: این صنایع در پیمایش مسیر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال استان بسیار تاثیرگذار است.

سیاوش وحدت گفت: با اهتمام ویژه دولت در راستای رشد متوازن استان ها و ایجاد امکانات و زیرساخت هایی که منجر به افزایش سرمایه گذاری صنعتی شد این استان نیز رشد بیش از سه برابری قراردادهای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی خراسان شمالی در هشت سال گذشته داشته است.

وی افزود: تعداد قراردادهای سرمایه گذاری در شرکت شهرک های صنعتی استان در هشت سال گذشته از  ۲۶۳ قرارداد به ۷۸۳ قرارداد رسیده است.

وی افزود: در همین مدت مساحت اراضی صنعتی واگذار شده نیز  از ۱۱۲ هکتار به حدود ۳۰۰ هکتار رسیده است.

وحدت با اشاره به اقدامات انجام شده در هشت سال گذشته دررابطه با افزایش اشتغال و سرمایه گذاری در صنایع کوجک و شهرک های صنعتی خراسا ن شمالی نیز گفت: صنایع کوچک یکی از مسیرهایی است که توانسته در افزایش اشتغال نقش کلیدی ایفا کند به طوری که در هشت سال اخیر میزان اشتغال در حوزه صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی استان نیز بیش از چهار برابر شده است و از هزار و ۷۰ نفر  به چهار هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.

وی به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین اقدامات هشت سال دولت در خراسان شمالی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی که امکان سرمایه گذاری خارجی را نیز در این استان فراهم کرد به طوری که هم اکنون تنها سرمایه گذار خارجی در این منطقه با مشارکت بخش خصوصی واحد فرآوری برنج را با ۴۰۰ هزار یورو سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲ قرارداد در منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده و از این تعداد یک قرار داد به بهره برداری رسیده است و پنج قرارداد نیز در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.

تنها منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی در بجنورد با گستره ۳۵۰ هکتار تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد و در دهه فجر سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است.

وی از افزایش شمار شهرکها و نواحی صنعتی استان نیز خبر داد و گفت: در هشت سال اخیر  تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان نیز ۴۳ درصد رشد یافته و از ۱۴ شهرک و ناحیه به ۲۰ شهرک وناحیه صنعتی افزایش یافته است

وی از تامین گاز و دسترسی به مخابرات در شهرک ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و افزود: هم اکنون برای واحدهای صنعتی ۲۰۵ لیتر بر ثانیه آب و ۱۰۳ مگاوات برق نیز تامین شده است که حتی بیش از نیاز واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی است.

وحدت در تشریح زیرساخت های مورد نیاز شهرکهای صنعتی گفت: در هشت سال گذشته میزان تامین آب این مناطق و نواحی ۱۵۳ درصد، برق ۱۱۶ درصد و گاز ۱۱۰ درصد افزایش یافته و هم چنین دسترسی ۱۴ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی به مخابرات برقرار شده است.

وی افزود: همچنین شهرک کارگاهی، ناحیه صنعتی امیر آباد و منطقه ویژه اقتصادی نیز به فیبر نوری مجهز شده و برای تامین فیبر نوری در دیگر شهرک ها نیز تفاهم نامه ای با شرکت مخابرات منعقد شده است که با تامین کابل مورد نیاز، همه شهرک ها و نواحی صنعتی دارای فیبر نوری می شوند.  

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه صنعت نیز از هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال به سه هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال و ۳ برابر شده است.

وی با بیان این که ۳۳۴ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است گفت: از این تعداد ۴۹ واحد غیرفعال است که ۱۵ درصد از واحدهای به بهره برداری رسیده را شامل می شود.

وی افزود: هم چنین ۱۵درصد از واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز غیر فعال است که این تعداد  از میانگین ۲۰ درصدی کشور کمتر است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی به ظرفیت فعالیت های واحد های صنعتی به بهره برداری رسیده در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰درصد واحدهای شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیش از ۵۰درصد ظرفیت فعالیت می کنند و فعالیت ۲۵درصد از واحدها نیز کمتر از ۲۵درصد است.

وی بی ثباتی نرخ ارز، تغییر و افزایش قیمت مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای صنعتی و مشکلاتی مدیریتی را از جمله عواملی بر شمرد که موجب غیر فعال شدن و یا فعالیت کم واحدهای صنعتی استان شده است.  

وحدت خاطرنشان کرد: ۳۰درصد از واحد های به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی خراسان شمالی غذایی و آشامیدنی، ۲۴درصد شیمیایی، ۱۶.۴ درصد فلزی، ۱۲.۸ درصد کانی غیر فلزی و ۷.۵درصد سلولزی، ۵.۳درصد برق و الکترونیک، ۲درصد نساجی و ۲درصد نیز خدماتی است.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و از مجموع ۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی موجود در شهرکها و نواحی صنعتی این استان، ۲۴۰ واحد فعال و حدود ۴۶ واحد غیرفعال است.

این استان شمالشرق کشور  ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد آن در روستاها سکونت دارند.  

برچسب ها : بجنورد خراسان شمالی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران