شماره خبر : 1034
منتشر شده در مورخ : ۲۶ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 11:52
چرا ایران و مصر باید گفت‌وگو کنند؟

یک دیپلمات پیشین کشورمان پاسخ داد

چرا ایران و مصر باید گفت‌وگو کنند؟

یک دیپلمات پیشین کشورمان با استقبال از اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها درباره انجام گفت‌وگوهایی بین ایران و مصر گفت: در برخی از حوزه ها منافع دو کشور ایران و مصر به صورت استراتژیک و درازمدت به یکدیگر گره خورده است و این گفت‌وگوها می‌تواند تقویت‌کننده و تأمین کننده هر چه بیشتر این منافع باشد.

به گزارش پیام عسلویه، ایسنا نوشت: صباح زنگنه در این خصوص و ادعاها مبنی بر انجام برخی گفت‌وگوها بین تهران و قاهره و اهمیت انجام تعامل و گفت‌وگو بین دو کشور ایران و مصر گفت: ایران و مصر به عنوان دو کشور مهم و بزرگ در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نقش زیادی در تحولات سیاسی، تاریخی، اقتصادی و فرهنگی منطقه داشته و دارند و در دوره هایی شاهد روابط خیلی نزدیک این دو کشور با  یکدیگر بوده‌ایم.

وی با بیان اشاره به دوره ای که  جمال عبدالناصر و محمد مصدق در مصر و ایران مسئولیت امور را بر عهده داشتند و هر دو شخصیت ملی محسوب می شوند، گفت: در روند ملی کردن کانال سوئز از سوی جمال عبدالناصر از تجربیات ایران و آقای مصدق در ملی کردن صنعت نفت ایران استفاده شد و در همین چارچوب خیابانی در قاهره به نام دکتر محمد مصدق نامگذاری شد و این بیانگر میزان اهمیت و اعتباری است که مصری ها برای آقای مصدق قائل بودند.

 زنگنه ادامه داد: وقتی جمال عبدالناصر رفت و سادات مسئولیت امور را بر عهده گرفت گرچه او شخصی مخالف ناصر بود ولی همچنان نام خیابان مصدق تغییر نکرد و این رفتار اجتماعی از سوی مصری ها نشان می دهد که آن ها به چه میزان قدردان شخصیت‌هایی هستند که به آن ها خدمت کرده اند و من امیدوارم که ما نیز چنین باشیم.

وی با بیان اینکه در مقطعی که محمدرضا پهلوی و خواهر ملک فاروق با یکدیگر ازدواج کردند روابط دو کشور بسیار حسنه شد و همکاری های دو کشور افزایش پیدا کرد، گفت: با سقوط دولت پادشاهی در مصر و به قدرت رسیدن عبدالناصر تغییراتی در نوع روابط دو کشور صورت گرفت چرا که مصر به نوعی از چتر کشورهای غربی خارج شده بود و این برای ایران مطلوب نبود. در همین چارچوب در جنگ هایی که مصر با رژیم صهیونیستی داشت در جاهایی ایران کمک کرد ولی در مقعطی نیز به تحریم نفتی عرب ها نپیوست.

وی با بیان اینکه بعد از عادی سازی روابط مصر با اسرائیل انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد و اقدام دولت مصر برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مطلوب دولت ایران نبود و در این زمینه عکس العمل نشان داد، گفت: در همان زمان نیز جریان های مذهبی مصر علیه سادات اقدام می کردند و در ادامه شاهد ترور سادات از سوی خالد اسلامبولی بودیم. کسی که جزء گروه های افراطی و تندرو مصر محسوب می شد و معلوم نیست این ترور به خاطر برقراری ارتباط از سوی سادات با اسرائیل بود یا توهینی که او به رهبر مذهبی آن ها انجام داده بود.

وی با بیان اینکه در جریان این اتفاقات شاهد نامگذاری خیابانی به نام خالد اسلامبولی در ایران بودیم و این مسئله ای بود که دولت مصر به آن معترض بود، ادامه داد: به نظرم این خرده ریزها و خرده کاری ها به اساس امنیت ملی مصر و امنیت ملی ایران و منافع دو کشور نمی تواند خدشه ای وارد کند.

این دیپلمات پیشین ایران با بیان اینکه هم مصر و هم ایران نیازمند این هستند که رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند، افزود: مصر بر کانال سوئز اشراف دارد و اگر کانال سوئز دچار مشکلی شود این احتمال وجود دارد که یک کانال مصنوعی در آن منطقه توسط صهیونیست ها ایجاد شود و اگر این اقدام صورت بگیرد عملا کانال سوئز از حیز انتفاع خارج خواهد شد و رژیم صهیونیستی بر سرنوشت اقتصادی بسیاری از کشورها مسلط خواهد شد و این چیزی است که ایران و مصر هر دو مخالف آن هستند.

وی با تأکید بر اینکه در برخی از عرصه ها منافع دو کشور به صورت استراتژیک و درازمدت به یکدیگر گره خورده و دو کشور می‌توانند تأمین کننده و تقویت کننده منافع یکدیگر باشند، گفت: این موضوعی است که حتما مصری ها با نگاه مثبت به آن نگاه می‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه امنیت دریای سرخ برای مصر مهم است، افزود: مردم یمن، جریان انصارالله و دیگر جریان ها قصد ندارند که به مصر آسیب برسانند و تسلط آن ها بر الحدیده و باب المندب به معنای آسیب زدن به سودان و مصر نیست و این  مسائلی است که در مورد آینده آن ایران و مصر می توانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و در راستای افزایش منافع دو کشور اقدام کنند.

وی همچنین به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: سالیان سال مصر حامی فلسطین بوده و غزه یک زمانی جزئی از مصر بوده است و در سال های بسیاری رفت و آمد مردم غزه به خارج از طریق مصر انجام گرفته است. ایران و مصر می توانند در مورد موضوع فلسطین گفت وگو کنند. علیرغم اینکه مصر قرارداد کمپ دیوید را امضا کرده ولی باید به این موضوع توجه داشت که موضوع فلسطین جایگاه بسیار بالایی در امنیت ملی مصر دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تأکید بر اهمیت افزایش همکاری های اقتصادی بین  دو کشور و انجام سرمایه گذاری های مشترک از سوی ایران و مصر در زمینه های مختلف اقتصادی تصریح کرد : انجام گفت‌وگو بین ایران و مصر در حوزه های مختلف از جمله حوزه‌های  امنیتی و اطلاعاتی امر مهمی است. مصر نگرانی های امنیتی خود را داراست و ایران نیز همچنین و دو کشور می توانند در مورد این نگرانی‌ها گفت‌وگو کنند.

وی با بیان اینکه نقش ایران در منطقه خلیج فارس حتما مورد توجه مصری ها است، افزود : شاهد تلاش مصری ها برای حضور در خلیج فارس هستیم و این موضوع بدون ارسال سیگنال مثبت از سوی ایران چندان قابل تحقق نیست.

 زنگنه در پایان تاکید: انجام گفت‌وگو بین ایران  و مصر می‌تواند نگرانی‌های دو کشور را کاهش دهد و بستر را برای تحقق منافع اقتصادی و استراتژیک تهران و قاهره فراهم کند.

برچسب ها : ایران و مصر صباح زنگنه یک کارشناس مسائل غرب آسیا انجام گفتگو میان ایران و مصر دریای سرخ فلسطین خلیج فارس