تابستان گرم و کمبود برق در استان بوشهر

تابستان گرم و کمبود برق در استان بوشهر

هر سال با شروع فصل تابستان نگرانی‌ها بابت تأمین آب و برق در استان بوشهر افزایش می‌یابد و نوبت‌بندی و قطعی برق به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها مطرح می‌شود.

هرچند امکان ذخیره‌سازی آب برای روزهای بی آبی وجود دارد و برخی افراد با ساخت آب انبار و خرید مخازن بزرگ آب، از بی‌آبی در روزهای گرم سال پیشگیری می‌کنند ولی همچنان بسیاری خانه‌ها امکان چنین کاری را ندارد و با قطع آب در شبکه توزیع، بی‌آب می‌شوند.
برای برق چنین امکانی وجود ندارد و وقتی که برق قطع می‌شوند نه آب‌انباری هست و نه مخزن ذخیره‌ای که مردم بتوانند به آن پناه ببرند و بی‌برقی خود را تا حدودی جبران کنند.
بی‌برقی در تابستان برای مردم استان بوشهر قابل تحمل نیست و گرمای حدود ۵۰ درجه تابستان فقط و فقط با پناه بردن به کولرهای گازی قابل تحمل است.
امسال نیز خبرها حاکی از کمبود برق در کشور است که استان بوشهر نیز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین استان‌ها احتمالاً اسیر این کمبودها شده و قطعی برق در انتظار باشد.
البته چند سالی است که ضمن وارد مدار شدن همه ظرفیت‌ها و افزایش میزان تولید، تدابیری همچون تغییر ساعت کار ادارات و برخی صنایع در دستور کار است تا برق خانه‌ها قطع نشود.
عبور موفق از پیک بار تابستان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در نشست مدیریت مصرف برق گفت: این شرکت و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شهرک‌های صنعتی استان بوشهر با هدف عبور موفق از پیک بار برق در تابستان همکاری می‌کنند.
غلامرضا حشمتی اظهار داشت: مجموعه شرکت توزیع نیروی برق در استان از هم اکنون تمام تلاش خود را برای عبور موفق از پیک بار تابستان به کار گرفته است.
وی بیان کرد: در این راستا انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف در دستور کار قرار دارد تا استان بوشهر با کمترین مشکل از تابستان امسال عبور کند.
فعالیت در ساعات غیر پیک
حشمتی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های مهم برای مدیریت پیک بار حوزه صنعت است که بدون تردید فعالیت آنها در ساعت‌های غیرپیک حائز اهمیتی ویژه است.
وی افزود: صنایع مصرف برق بالایی دارند که باید در ایام تابستان برای مدیریت مصرف خود با هدف کاهش حداکثری خاموشی برق مشترکان خانگی تلاش کنند.
حشمتی اظهار کرد: مدیریت مصرف برق باید در اولویت تمامی بخش‌ها و بویژه مشترکان خانگی باشد تا استان بوشهر به عنوان استانی گرمسیری بتواند تابستان را با کمترین چالش ممکن در زمینه تأمین برق سپری کند.
 
تکنولوژی‌های پیشرفته برای کاهش مصرف برق
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز گفت: این اداره کل برای همراهی با شرکت توزیع نیروی برق استان در تعامل و همکاری در بالاترین سطح ممکن خواهد یود.
مهدی صفوی افزود: فعالیت صنایع از لازمه‌های اصلی رونق اقتصادی است که باید در کنار مدیریت مصرف برق اهمیت نقش آن در عرصه اقتصاد نیز دیده شود.
وی یادآور شد: استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته در کاهش مصرف برق واحدهای صنعتی و همچنین کاهش هزینه‌های آنها نقش قابل توجهی دارد که باید به صورت ویژه دیده شود.
صفوی ابراز امیدواری کرد: با اتخاذ تدابیر لازم از سوی وزارت نیرو و همکاری صنایع در سال‌های آتی با افزایش تولید شاهد اعمال محدودیت در مصرف برق صنایع در ایام پیک بار تابستان نباشیم.
سید حسین حسینی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان عنوان داشت: مطابق سنوات گذشته در راستای اعمال مدیریت مصرف برق همکاری با شرکت برق با هماهنگی صنعت گران استان در برنامه‌های کاری این شرکت است.
هر ساله برنامه‌ریزی‌هایی برای مدیریت صحیح برق در بین صنایع مطرح می‌شود تا با تغییر در ساعات کاری این صنایع، برق قطع نشود و جریان تولید ادامه داشته باشد ولی این مهم به نتیجه نمی‌رسد.
از راهکارهای پیشنهادی برای این منظور می‌توان به تغییر ساعت کاری صنایع به غیر از ساعت پیک اشاره کرد؛ هرچند بخش عمده برق استان بوشهر در منازل و برای وسایل سرمایشی استفاده می‌شود.
استفاده از تجهیزات سرمایشی کم‌مصرف، تنظیم دمای کولرها روی ۲۴ درجه، کاهش استفاده از وسایل برقی در ساعات پیک مصرف از دیگر راهکارهای عبور از پیک برق در تابستان است. | مهر
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز