بوشهر، نامزد پایتخت جهانی کتاب

در گفتگوی پیام عسلویه با حمیده ماحوزی، مدیر کل فرهنگ ارشاد و اسلامی استان بوشهر

بوشهر، نامزد پایتخت جهانی کتاب

به دنبال موفقیت مهم مجموعة فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و شورا و شهرداری بندر بوشهر در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، گفتگویی با حمیده ماحوزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم و در آن به بررسی مفهوم و فرصتهای نهفته در پایخت کتاب ایران شدن پرداختیم. ماحوزی در این گفتگو با اعلام اینکه خستگی و نا امیدی را نمی شناسد به تشریح تلاشهای خود و مجموعة همکارش پرداخت و اعلام کرد که تازه کار او آغاز شده و دو هدف بسیار عمده و کلان در پیش چشم دارد: باقی ماندن عنوان پایتخت کتاب سال در استان بوشهر و کسب نامزدی پایتخت جهانی کتاب شدن برای شهر بوشهر. این گفتگو را می خوانید:

  • خانم مدیر! بعد از کسب این موفقیت برای شهر بوشهر همه از خود می پرسند پایتخت کتاب شدن یعنی چه و مفهوم آن چیست.این عنوان به چه معناست؟
  • پایتخت کتاب برنامه ای است که از سال 2001 در دستورکار یونسکو قرار گرفته و به جهت اینکه سرانة مطالعه کتاب سال به سال رو به افول بوده، سعی کردند برای بالا بردن سرانة مطالعه در جهان ایده های نو و جدیدی را طراحی و عملیاتی کنند تا بتوانند بار دیگر به کتاب و کتابخوانی رواج و رونق ببخشند. مهمترین هدف از انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت جهانی کتاب تلاش برای اجرای برنامه هایی است که مطالعه را افزایش دهد و شهری می تواند این عنوان را کسب کند که ایده های خوبی ارائه بدهد و در این راستا فرهنگ سازی کند. به دنبال این اقدام سازمان جهانی یونسکو، وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی در سال 93 این کار را در ایران آغاز کرد و از همان آغاز هم استان بوشهر به صورت جدی وارد این برنامه شد. هر چند برنامه ها سال اول خیلی مبهم بود ولی شهر بوشهر در سال 93 بین 67 شهر شرکت کنندة کشور مقام سوم را کسب کرد. اگرچه ما معتقد بودیم که برنامه ای بسیار منسجم ارائه کرده ایم و انتظار داشتیم که پیروزی از آنِ ما باشد. ولی در نهایت اهواز رتبة نخست را کسب کرد. بنابراین مهمترین مفهوم این عنوان تلاش برای فرهنگ سازی و ارتقای سرانة مطالعه در شهر برگزیده است.
  • چه روالی طی شد تا به کسب این عنوان رسیدیم؟
  • ما سه بار نامزد کسب این عنوان شدیم. در سال 93 پس از ناکام ماندن تلاشهای خود را بیشتر نمودیم، سال 94 دبیرخانه را تقویت کردیم و از دستگاه های مختلف کمک گرفتیم و سعی کردیم برنامه هایی را که سال 93 ارائه کرده بودیم، اجرا کنیم. این کار در سطح شهر شروع شد و از ابتدای سال 94 دبیرخانة سازمان به گرفتن ایده های نو و تدوین برنامه های تازه و همکاری با شهرهای دیگر استان پرداخت. همچنین روستاهای دوستدار کتاب در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در آن سال با صد تفاهمنامة امضا شده و 28 برنامه مجدداً در طرح شرکت کردیم. در آن سال شهرهای شرکت کننده به صد شهر رسید که در بین این صد شهر، رقابت اصلی میان بوشهر و نیشابور بود. علی رغم کسب امتیازات بسیار بالا، تنها ایرادی که به ما گرفته شد و عنوان را به نیشابور دادند این بود که بیشتر، دستگاه ها و نهادهای دولتی با عنوان همکار معرفی شده بودند و زمانی که داوران وارد بوشهر شدند دستگاه های دولتی عنوان کردند که ما کتابخانه کم داریم. وقتی کتابخانه نباشد چگونه یک شهر می تواند پایتخت کتاب شود؟ بنابراین نماینده یونسکو دست بر همین مسئله گذاشت که نهادهای دولتی کمک کننده نیستند و مطالبه گر هستند و شما باید نهادهای غیر دولتی را وارد می کردید. اما نیشابور با وارد کردن نهادهای خصوصی اعلام کرده بود که کتابخانه های متعددی خواهد ساخت. همین مسئله باعث شد که آنها امتیاز بالاتری بگیرند و در نهایت پایتخت کتاب شوند. ما در سال 94 در یک قدمی پایتخت کتاب قرار گرفتیم. حتی عنوان دومی به ما ندادند بلکه عنوان در یک قدمی پایتخت کتاب برای ما منظور شد که پتانسیل بسیار بالای استان ما را نشان می داد. ما به تلاشهای خودمان ادامه دادیم و برای سال 95 علاوه بر نهادهای دولتی به سمت نهادهای غیر دولتی رفتیم. به عنوان مثال منطقة ویژة اقتصادی و کارخانه جات مستقر در این منطقه هدف قرار دادیم و با همة آنها تفاهم نامه منعقد کردیم. در مجموع صد تفاهم نامة دیگر منعقد شد و مجموع تفاهم نامه های منعقد شده را به بیش از 200 عدد رساند که رقم بسیار چشمگیری است. این کار شبیه به یک ماراتن بود. راضی کردن و توجیه کردن ارگانهای دولتی و خصوصی تلاش شبانه روزی می طلبید که دریابند پایتخت کتاب بودن یعنی چه و چه مزایایی برای شهر بوشهر خواهد داشت. مهمترین هدفمان این است که سرانة مطالعه کتاب بالا برود. بنا به برنامه ریزیهای دقیقی که برای ترویج کتاب و کتابخوانی کردیم، در نهایت از 103 شهر شرکت کننده در سال 95 برای کسب این عنوان، 13 شهر آن از استان بوشهر بود و در پایان هم 4 شهر استان بوشهر در بین 20 شهر نهایی و برتر قرار گرفت که شامل برازجان، شبانکاره، کنگان و بوشهر می شود. و سرانجام با توجه به برنامه ریزی های سه ساله ما توانستیم این عنوان را برای شهر بوشهر به ارمغان بیاوریم. یونسکو هر سال یک شهر در جهان را به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می کند. در حال حاضر هم برنامه ما این است که با اجرای دقیق طرحهای خود بتوانیم نگاه های جهانی را به سمت بوشهر بکشیم و در رقابتهای جهانی حضور پیدا کنیم. سال 2018 شهر آتنِ یونان پایتخت جهانی کتاب شده است و یونسکو برای سال 2019 اقدام به دریافت برنامه ها کرده. شهر بوشهر نیز برای کسب این عنوان در سال 2019 وارد رقابت می شود، ما برنامه های خود را آماده کرده ایم که به زودی به یونسکو ارسال می شود و امیدواریم که بتوانیم در جایگاه جهانی نیز امتیاز خوبی برای بوشهر کسب کنیم.
  • کسب این عنوان یعنی پایتخت جهانی کتاب چه مزایایی برای بوشهر به ارمغان می آورد؟
  • یک پیروزی تمام عیار است. هم از لحاظ روانی و هویتی برای ما می تواند یک نقطة مثبت و شخصیت بخش باشد و از سایر جنبه ها. در وهلة اول نگاه های جهانی به سمت شهر ما بر می گردد، در جذب گردشگر و توسعة اقتصادی و رونق صنعت توریسم بسیار مؤثر خواهد بود، همچنین در توسعة زیرساختهای کتابخوانی و در نهایت ترویج مطالعه نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. برای سال 2019 ما امید بالایی داریم. بوشهر، شیراز، یزد و نیشابور چهار شهری هستند که از ایران نامزد پایتخت جهانی کتاب شده اند. در کنار این موفقیتها، از 1000 روستای شرکت کننده در سال 95 برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب در ایران، 118 روستا از استان ما بود که در نهایت دو روستای محمد صالحی بندر گناوه و روستای درازی از شهرستان دشتی در بین20 روستای برتر قرار گرفتند و روستای درازی از شهرستان دشتی در بین 10 روستای صاحب عنوان وارد شد و به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده شد.
  • در مورد رابطة یونسکو و انتخاب پایتخت کتاب در کشور ما بیشتر توضیح بدهید. نقش یونسکو در این انتخاب چه بوده؟
  • به خاطر اینکه یونسکو از سال 2001 پایتخت جهانی را انتخاب می کند، وزارت فرهنگ و ارشاد با توجه به اینکه این قضیه ابتدا در ایران باید جا می افتاد، اقدام به اطلاع رسانی به شهرداران و بخشداران و اعضای شورای شهر و روستاها نمود تا با هماهنگی میان شهرداران و شوراهای هر شهر با مجموعة فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر نقطه، ظرفیتهای هر شهر مشخص شود و شرایط حضور در رقابتهای جهانی مهیا گردد. این سه سالی که فرهنگ و ارشاد این کار را انجام می دهد نتایج بسیار خوبی گرفته. در سال 93 بوشهر و یزد در رقابتهای جهانی حاضر شدند، در سال 94 به خاطر شرایط بین المللی که ما در آن قرار داشتیم، موفق به حضور نشدیم. اما امسال ما برنامه ها را طوری تدوین کرده ایم که بتوانیم امتیاز خوب و لازم را کسب کنیم تا در میان شهرهای برتر و انتخاب نهایی پایتخت جهانی کتاب قرار بگیریم. نمایندگان یونسکو در مراسم انتخاب پایتخت کتاب سال ایران حاضر بوده اند و شرایط بسیار برای حضور جهانی ما مثبت است.
  • قرار است در این یک سال چه برنامه هایی در بوشهر اجرایی شود؟ چه کاری قرار است انجام بگیرد؟ مشخص است که مدتها برنامه ریزی داشته اید و در هر سه دوره از مدعیان جدی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بوده اید. ضمن اینکه در صحبتهای شما هم اشاره شد که سایر شهرهای استان نیز توانسته اند در جمع 20 شهر برتر ایران قرار بگیرند که افتخار بزرگی برای استان بوشهر محسوب می شود.
  • بله! من به همکارانم هم گفته ام که دوستان فکر نکنند که این موفقیتها به معنی خاتمة کار ماست. بلکه این پیروزی را به معنای آغاز و شروع کار خود می دانیم. ما سال آینده یکی از مهمترین اهدافمان این است که پس از آمدن این عنوان به استان بوشهر، این عنوان را در استان و برای شهرهای خود نگه داریم. به نظر من اگر همگی تلاش کنیم برای دورة بعدی شهر برازجان با توجه به ظرفیتهایش به خوبی می تواند عنوان پایتخت کتاب را کسب کند. هدف دوم و عمدة دیگر ما موفقیت در عرصة بین المللی است. ببینید یکی از مهمترین کارهایی که در بوشهر صورت گرفته این است که نهادسازی کرده ایم؛ به غیر 200 تفاهم نامه ای که به امضا رسانده ایم ما اقدام به ایجاد شبکة شهرداران و بخشداران استان نمودیم. شهرداران و بخشداران استان بوشهر سند همکاری در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی امضا کرده اند با این مضمون که هر کدام از شهرهای استان به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شود آن برنامه ها در سایر شهرها و مناطق استان نیز اجرایی شود. این نهادسازی بر نگاه یونسکو بسیار تأثیر گذار بود و این شبکه سازی و نهادسازی را بسیار مثبت ارزیابی کردند که می تواند میزان سرانة مطالعه را بالا ببرد. از دیگر برنامه های اجرایی شدة ما این بوده که ما از ورزشکاران ملی پوش خود به ویژه فوتبالیستها امضا گرفته ایم که حامی کتاب هستند و در میادینی که حضور پیدا می کنند، مروج کتابخوانی خواهند شد. حتی امام جمعة بوشهر دست خط شخصی داد که در همة برنامه های مربوط به پایتخت کتاب حامی برنامه ها خواهم بود. مجمع نمایندگان نیز حامی این برنامه ها هستند و تفاهم نامه امضا کرده اند. آن شبکه سازی میان شهردارن و بخشداران و این حمایت های ارگانهای مدنی و دولتی از طرحها می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان بسیار موفق کند.
  • چه برنامه هایی قرار است اجرا شود؟
  • ما 33 برنامة کلان و عمده داریم که در طول یک سال آینده به تناوب به اجرا در خواهند آمد. البته بخشهای مهمی از این برنامه ها در دو سال گذشته اجرا شده است. یکی از مهمترین اهداف ما با توجه به حضور سه ساله در این ماراتن این بود که برنامه هایی را که در سالهای گذشته ارائه کرده بودیم اجرایی نماییم تا قدرت و توانمندیهای شهر و استان خود را به نمایش بگذاریم. در همین راستا در سال اول برنامه ای داشتیم به نام «کتاب در سلول» و در این طرح کتاب را وارد زندانها کردیم. با رئیس دادگستری بوشهر در آن زمان تفاهم نامه ای امضا کردیم که اگر زندانیان کتاب بخوانند و در رفتارشان تغییر ایجاد شود و میزان کتابخوانی در زندانها بالا برود مشمول تخفیف مجازات شوند. این طرح در بند نسوان زندان به کار بسته شد و در همان سال93، دو نفر از زندانیان زن بین 6 ماه تا 1 سال تخفیف مجازات گرفتند. بعد از اینکه این تخفیف مجازات شامل این بانوان شد، عنوان این طرح را به عنوان «کتاب آزادی»تغییر دادیم. چون کتاب باعث آزادی می شود. این تفاهم نامه کماکان برقرار است و در هر دو بند مردان وزنان کتاب وارد می شود تا بتوانیم برای زندانیان کتابخوان خفیف مجازات بگیریم. کتاب شفا از دیگر برنامه های ماست. کتاب را وارد بیمارستانها کردیم. دکتر رئیسی و دکتر حاجیانی رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان خلیج فارس همکاری کردند و ما کتابها را واردبیمارستان نموده ایم. بیماری که در حالی استراحت است بتواند مطالعه کند و از وقت بیکاری خود بهره ببرد؛ضمن اینکه در ارتقای روحیة بیمار نیز بسیار مفید و مثبت ارزیابی می شود. برای سال96 برنامه جدی داریم که بتوانیم این کار را در کل بیمارستانهای بوشهر اجرایی کنیم. تقویت مطالعه و ترویج کتاب در میان سربازان از دیگر برنامه های ما بوده که همکای های خوبی میان ما و قوای مسلح استان ایجاد شده و در حال انجام است. میلاد با کتاب از دیگر برنامه های اصلی ماست که کتاب را واردزایشگاه ها می کنیم و یک کتاب به مادر و یک کتاب به کودک اهدا می شود. موضوع کتاب مادر بیشتر تربیتی هست که بچه ها را بتوانند از کودکی عادت به مطالعة کتاب بدهند. ما بیش از 33 برنامه داریم که بسیار مفصل هستند. این برنامه ها تماماً بشر دوستانه هستند. شعار پایتخت کتاب بوشهر نیز این است که «راه های رسیدن به آزادی گران است، کتاب یک استثناء است». این شعاری است که برمبنای آن این برنامه ها تدوین شده.
  • در خصوص باشگاه های کتاب چه؟ در این زمینه نیز بوشهر توانسته به موفقیتهای درخشانی دست پیدا کند.
  • بله! یکی از دیگر دستاوردهای درخشان مردم بوشهر که تأثیر مهمی بر موفقیت ما در کسب این عنوان داشت، باشگاه های کتاب است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مسئلة تشکیل باشگاه های کتاب تأکید مهم و ویژه ای دارد و بر این اساس 1500 باشگاه حدوداً در کل کشور تشکیل شده است که واقعاً جای خوشوقتی است اعلام کنم از این 1500 باشگاه در کل کشور 508 باشگاه آن در استان بوشهر است. یعنی استان بوشهر به اندازة یک سوم کل کشور باشگاه کتابخوانی تشکیل داده. شهر بوشهر با 294 باشگاه و خورموج با 214 باشگاه پیشتاز بوده اند.
  • منظور از این باشگاه ها چیست؟
  • تشکیل این باشگاه ها با همکاری آموزش و پرورش بوده. از مدیران آموزش و پرورش و مدارس خواستیم که هر 15 دانش آموز یک باشگاه تشکیل بدهند،یعنی تقریباً ما در شهر بوشهر 4000دانش آموز کتابخوان داریم.هر 15 نفر یک مربی دارند که با آنها کتابخوانی کار می کنند. کتاب قصه را می خوانند و تفسیر می کنند و یافته ها و برداشتهای خود را از کتاب در جمع بیان می کنند و توضیح می دهند و به بحث می گذارند، به نویسندة کتاب نامه می نویسند و مشکلاتی که خودشان دارند را در آن مطرح می کنند. به این ترتیب دیگر کتاب سرسری خوانده نمی شود بلکه مطالعة عمیق به وجود می آید و بچه ها عادت به مطالعة صحیح می کنند. ما در خورموج هم بیش از 3000 دانش آموز داریم که عضو این باشگاه ها هستند. الان سایر شهرهای استان هم در دست اقدام است و می توانیم امیدوار باشیم که در پایان سال 96 حجم این باشگاه ها در استان بسیار افزایش خواهد یافت.
  • در موردساخت وساز چه؟ چند کتابخانه در شهر بوشهر به دنبال کسب این عنوان ساخته خواهد شد؟
  • تأمین و احداث زیر ساختها کار ما نیست. کار فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج کتاب و مطالعه است. ما باید کتاب را واردهمة اماکن کنیم و مردم را عادت به مطالعه بدهیم. برای زیر ساختها نقش نقش استانداری و اداره کل امور کتابخانه ها باید ورود کنند و شرایط را فراهم بیاورند. وزارت فرهنگ به سهم خودش وارداین برنامه می شود و به کسانی که قصد برنامه ریزی برای ایجاد و احداث کتاب فروشی دارند،می توانند درخواست وام بدهند و از وامهای با بهرة کم که ارشاد در اختیار آنها می گذارد استفاده کنند. برای کتابخانه ما به دنبال خیّرین مروج کتاب هستیم که بتوانیم مجمع خیّرین را در این حوزه تشکل بدهیم؛ مثل خیّرین مدرسه ساز و بهداشت و درمان.
  • یکی از واهمه ها این است که با توجه به نزدیک بودن فصل انتخابات و عوض شدن احتمالی بسیاری از مدیران، برنامه های شما برای پایتخت کتاب پیگیری نشود یا شورا و شهرداری آینده همکاری لازم را در این راستا با مجموعه ارشاد نداشته باشند. این نگرانی را چقدر به جا می دانید؟
  • ببینید اولین نکته این است که برنامه های مشترک ما و شهرداری هزینة زیادی برای شورا و شهرداری ندارد. شهر دست شهرداری است و به لحاظ محیط شهری با ما همکاری می کنند. چیزی نیست که شورا و شهرداری بعدی نخواهند انجام بدهند. به عنوان مثال نقاشی فضاهای شهری را در اختیار ما خواهند گذاشت تا ما نقاشی های دیواری شهری رابا موضع کتاب و کتابخوانی و علمی انجام دهیم. الان در کاروان کتاب شهرداری با ما همکاری کرده و یک اتوبوس بدون صندلی را در اختیار ما قرار داده و تا کنون پرورش فکری بتواند برنامه های کتاب خود را اجرایی کند. در اِلِمانها و نمادهای شهری، پارک سازی، نام گذاری امکان عمومی شورای شهر می تواند با محوریت کتاب و کتاب خوانی و ترویج مطالعه ورود داشته باشد و با ما همکاری کند. طراحی مبلمان شهری و فضاهای عمومی به گونه ای باشد که مناسب با مطالعه شود، به عنوان مثال ارتفاع آن، سایه بان داشتن یا هر چیزی که مطالعه را تشویقو تسهیل می کند. این برنامه ها خرجی برای شورا و شهرداری نداردکه بخواهند در مقابل آن مقاومت کنند. به نظر من هم هر شورا و شهرداری که دل در گرو بوشهر داشته باشند با این برنامه ها همدلی و همراهی بسیاری خواهند داشت. الان شورا و شهرداری فعلی واقعاً با ما همکاریهای خوبی داشته اند. لذا گمان نمی کنم انتخابات شورا تأثیر منفی داشته باشد و حتی می تواند با تزریق ایده های تازه به این طرح، گام مهمی برای رشد و توسعة این طرح باشد و بوشهر را مبدل به سمبل و نماد موفقیت برای کل کشور کنند. از رسانه های استان هم صرف نظر از انتقادات احتمالی، توقع هست که اصل طرح را موردحمایت قرار دهند. این طرح واقعاً می تواند به رشد و ارتقای فرهنگ عمومی استان ما کمک کند و فرصتی است که نباید از دست برود. امتیازی بوده که بسیاری از کلان شهرها دنبالش بوده اند، شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تهران، تبریز در این رقابتها حضور داشته اند و این امتیاز به ما تعلق گرفته. بنابراین گمان می کنم باید قدر این داشته ها را دانست و بوشهر با توجه به گذشته هایش واقعاً ارزش آن را داردکه این فرهیختگی را بیشتر نشان بدهد و اهل علم و دانش و هنر بودن ما را به ایرانیان و جهانیان بشناساند. لذا جای همکاری، بسیار فراخ و گسترده است و توقع این است برای موفقیت این طرح همه حضور داشته باشند که مقدمه ای برای درخشش جهانی ما خواهد بود.
  • به عنوان سؤال آخر، چقدر امیدوار هستید که بوشهر نامزد کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب شود؟
  • ما تمام تلاش خود را کرده ایم که به استانداردها دسترسی پیدا کنیم و برنامه های بسیاری هم در دست اقدام داریم که با کسب موفقیت در اخذ عنوان پایتخت کتاب ایران این برنامه ها شتاب بسیار مناسبی برای عملیاتی شدن خواهند گرفت. من اگر این توانایی را در ظرفیتهای استان نمی دیدم در این رقابتها شرکت نمی کردم. بعد از دو مرتبه ناکام ماندن در رقابتهای داخلی کسب عنوان پایتخت کتاب کشور، همه توقع داشتند که من نا امید شوم و پس بکشم. اما هرگز این گونه نبود و نا امیدی برایم بی معناست. تلاش می کنیم و مطمئن هستیم که نگاه های جهانی را به سمت بوشهر جلب خواهیم کرد. برنامه های ما آمده است وبرای پیروز شدن به یونسکو ارائه خواهیم داد. به موفقیت جهانی بوشهر بسیار امیدوار هستم.
 
 
سو تیترها:
* نهایت از 103 شهر شرکت کننده در سال 95 برای کسب این عنوان، 13 شهر آن از استان بوشهر بود و در پایان هم 4 شهر استان بوشهر در بین 20 شهر نهایی و برتر قرار گرفت که شامل برازجان، شبانکاره، کنگان و بوشهر می شود. و سرانجام با توجه به برنامه ریزی های سه ساله ما توانستیم این عنوان را برای شهر بوشهر به ارمغان بیاوریم.
* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مسئلة تشکیل باشگاه های کتاب تأکید مهم و ویژه ای دارد و بر این اساس 1500 باشگاه حدوداً در کل کشور تشکیل شده است که واقعاً جای خوشوقتی است اعلام کنم از این 1500 باشگاه در کل کشور 508 باشگاه آن در استان بوشهر است. یعنی استان بوشهر به اندازة یک سوم کل کشور باشگاه کتابخوانی تشکیل داده. شهر بوشهر با 294 باشگاه و خرموج با 214 باشگاه پیشتاز بوده اند.
 
یونسکو هر سال یک شهر در جهان را به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می کند. در حال حاضر هم برنامه ما این است که با اجرای دقیق طرحهای خود بتوانیم نگاه های جهانی را به سمت بوشهر بکشیم و در رقابتهای جهانی حضور پیدا کنیم. سال 2018 شهر آتنِ یونان پایتخت جهانی کتاب شده است و یونسکو برای سال 2019 اقدام به دریافت برنامه ها کرده. شهر بوشهر نیز برای کسب این عنوان در سال 2019 وارد رقابت می شود، ما برنامه های خود را آماده کرده ایم که به زودی به یونسکو ارسال می شود.
من به همکارانم هم گفته ام که دوستان فکر نکنند که این موفقیتها به معنی خاتمة کار ماست. بلکه این پیروزی را به معنای آغاز و شروع کار خود می دانیم. ما سال آینده یکی از مهمترین اهدافمان این است که پس از آمدن این عنوان به استان بوشهر، این عنوان را در استان و برای شهرهای خود نگه داریم. به نظر من اگر همگی تلاش کنیم برای دورة بعدی، شهر برازجان با توجه به ظرفیتهایش به خوبی می تواند عنوان پایتخت کتاب را کسب کند. هدف دوم و عمدة دیگر ما موفقیت در عرصة بین المللی و کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب است.
 
ش
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز