بوشهر در  سالی که گذشت

بوشهر در سالی که گذشت

پیام عسلویه : سال 1395یکی از شگفت انگیزترین سالهایی بوده که می توان در در دو دهة اخیر سراغ گرفت. وقایعی بسیار مهم و بزرگی در این سال به وقوع پیوست که زندگی ما ایرانیان را می تواند برای سالهای متمادی درگیر خود نگه دارد. دو فراز بسیار تأثیر گذار و مهم آن روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحدة امریکا و فوت ناگهانی و تأسف بار آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایران است. بی گمان فوت آیت الله تأثیرات بسیار عمیقی بر لایه های مختلف زندگی سیاسی ما ایرانیان و به تبع آن زندگی اجتماعیمان بر جا خواهد نهاد که در سالهای ملتهب و سخت پیش رو به مرور عیان خواهد شد تا نبود آیت الله خود را بیشتر برملا و روشن کند. حادثة عجیب و غیر منتظرة آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که جامعة ما را درگیر بُهتی زائل نشدنی کرد و شهادت آتش نشانان عزیز و شریفمان هم درصدر حوادثی بود که رخ داد تا در واکنش به آن بخشی از فرهنگ عمومی ما دستخوش خود بازبینی شود که چه شد که این فاجعه به وقوع پیوست. اما این فقط سطح کلان جامعة ما نبود که خود را در چنبرة سلسله وار وقایع مبهوت کننده دید. استان ما نیز در سالی که گذشت شاهد وقوع حوادث طبیعی و انسانی و فرازهای مهمی در زندگی اجتماعی وسیاسی بود. در آخرین شمارة پیام عسلویه برای سال جاری، مهمترین فرازهای این سال پر فراز و نشیب را در یک نگاه اجمالی مرور کنیم تا آینة تمام قدی از سال گذشتة استان خود داشته باشیم.

سیل در بوشهر
شاید بتوان در میان تمام وقایع رخ داده در یک سال گذشته، رتبة نخست را به سیل خسارت باری اختصاص داد که اواخر بهمن ماه به وقوع پیوست و کل استان را درگیر خود نمود و صدها میلیارد تومان خسارت به بار آورد. این سیل که حدود 80 درصد بارندگی یک سالة استان بوشهر را بر سر استان باراند، ضمن به بار آوردن خسارات بسیار، توانست تراز منفی آبی در استان را بهبود ببخشد و ذخایر سدی ما را ارتقا دهد. اگرچه به اعتقاد کارشناسان سازمان هواشناسی بوشهر ما کماکان در وضعیت خشکسالی به سر می بریم.
 
نیروگاه و دو روستا
شاید بتوان رتبة دوم را به تعیین تکلیف روستاهای اطراف نیروگاه اتمی بوشهر اختصاص داد که سرانجام پس از چهل سال سرنوشتشان مشخص شد و به ماندن و ساختن و یا رفتن و فروختن مختار شدند. مدیران ارشد استان با پیگیریهایی که کردند پیش از آغاز فاز دو و سه نیروگاه اتمی سرانجام گره از کار این اراضی و املاک گشودند تا صدها خانوار بوشهری از بلاتکلیفی به درآیند.
 
ماجرای 24 میلیارد
یکی دیگر از مهم ترین رئوس خبری که تا مدتها فضای سیاسی و اجتماعی استان را متأثر از خود ساخت انتشار فایل صوتی یکی از نمایندگان شورای شهر بوشهر و حواشی متعاقب با آن بود که بر سر مبلغ 24 میلیارد تومان بودجة شهرداری بندر بوشهر ایجاد شد. این رویداد یکی از وقایعی بود که بسیاری از مسئولین عالی رتبة شهری و استانی و همچنین افکار عمومی را رو در روی هم قرار داد و توانست مبدل به مسئلة یک افکار عمومی شود.
 
بوشهر منطقة آزاد تجاری
علی رغم اینکه بوشهر در سال 95 منطقة آزاد تجاری نشد، اما برای ماه های متمادی با ارسال لایحه از سوی دولت به مجلس و بررسی آن در کمیسیونهای تخصصی و صحن علنی مجلس، این موضوع مسئلة یک افکار عمومی شد و مباحث خرد و کلان بسیاری دربارة آن از فضای عمومی اجتماع تا حلقه های تخصصی در گرفت و برای مدتها حتی فضای کسب و کار و اقتصاد بوشهر را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. این لایحه کماکان در مجلس در دست بررسی است و در آخرین گزارش ویژة پیام عسلویه، مهمترین مراث سال 95 برای 96 استان ما ارزیابی شد.
 
آخرین سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی
سال گذشته یکی از پر رفت و آمدترین سالهای اخیر بوشهر به لحاظ بازدیدهای رسمی و غیر رسمی مقامات دولتی  و حکومتی از استان بود. اما در میان کلیة سفرها مهمترین سفر انجام شده سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که درست چند روز پیش از فوت ناگهانی و رفتن به سفر آخرت، به استان ما سفر کرد و از بوشهر، جزایر نگین و خارگ دیدار نمود و آخرین سفر آیت الله نام گرفت.
 
بحران ته لنجیها
مسئلة ته لنجیها از دیگر مسائل بسیار مهم در سال 95 است که دولت و در رأس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت با استناد به این استدلال که ته لنجیها مصداق قاچاق است، به مخالفت تام و تمام با آن پرداختند و خواهان مبارزه با این خرده تجارت بوشهریها شدند. این صحبت با واکنش تند مقامات استانی رو به رو شد و جامعة محلی بوشهر نیز در مقابل آن مقاومت شدیدی از خود نشان داد. سرانجام با عقب نشینی دولت این بحث مسکوت ماند تا در نبود قانون روشنی از تجارت، سرنوشت نهایی ان نیز مبهم باقی بماند.
 
انتقال دفتر پایانه ها نفتی از بوشهر
شرکت پایانه های نفتی ملی ایران به عنوان یکی از شرکتهای مستقر در جزیرة خارگ ضمن این که هزینه هایی برای استان دارد، ولی عواید مالی سرشاری نیز نصیب استان بوشهر و به ویژه مناطق کم برخوردارتر استان می کند. در اواسط سال زمزمه های رفتن این شرکت به تهران پیچیده شد که باز واکنشهای متعددی در سطح خرد و کلان استان پدید آورد و با مخالفتها و چانه زنیهای خدری و سالاری این ماجرا منتفی شد.
 
تابستان داغ 95 و بحران بی آبی
برای چهار ماه بوشهر درگیر یکی از شدیدترین دوره های بی آبی و کم آبی در چند دهة گذشته بود. امسال تابستانی بسیار خشک و کم آب پشت سر نهادیم و در برخی از مقاطعِ زمانی حتی نگرانیهای امنیتی دامان مسئولین استان را گرفته بود. ریشة بحران آب علاوه بر خشکسالیهای سالهای اخیر به مشکلاتی بر می گشت که با استان فارس و شهرستان کازرون بر سر انتقال آب به بوشهر ایجاد شده بود. این بحران یکی از دامنگیرترین بحرانهای سال گذشتة استان ما و به ویژه مرکز استان بود.
 
برازجان شهر حادثه ها
درسال 95 دو حادثة بسیار تلخ و ناگوار در شهر برازجان به وقوع پیوست. در حادثة اول در شهربازی این شهر به علت بروز نقص فنی در چرخ و فلک پارک چند تن دچار مصدومیت شدید شدند و یک مادر نیز متأسفانه کشته شد. در حادثة تلخ دیگر بیمارستان 17 شهریور این شهر دچار حریق بسیار شدید گشت و کل ساختمان در میان زبانه های آتش سوخت. این دو حادثه که به توالی در فروردین و اردیبهشت امسال رخ داد برازجان را با چالشهای زیادی رو به رو کرد.
 
تیراندازی در اسکله نخل تقی
در اسکلة نخل تقی بنا به دلایلی که در انتها نیز کاملاً روشن نشده درگیری و تیراندازی به وقوع پیوست و مأموران نیروی انتظامی به بهانة این که مظنون یک فرد قاچاقچی بوده اقدام به تیراندازی به وی کردند که باعث مرگ آنی و درجای نامبرده در تیراندازی می شود. این مسئله باعث بروز آشوب و تنش در نخل تقی شد و پای مقامات عالی استانی را به مسئله باز کرد تا به اظهارات ضد و نقیض یک دیگر در این رابطه واکنش نشان دهند.
 
کسب نخست دیابت در ایران
بوشهر در سال گذشته اعلام شد که رتبة نخست ابتلا به دیابت در کشور را داراست. اگرچه بعداً برخی از مقامات استانی با توضیحاتی تلاش کردند تا با تغییر برخی عناوین از بُرندگی این عنوان بکاهند ولی در نهایت اعلام شد که نرخ ابتلا به دیابت در استان بوشهر نسبت به نُرم کشوری بسیار بالاست و نیاز به برنامه ریزی جدی دارد. در زمینه های بروز چاقی و استعمال دخانیت نیز اعلام شد که بوشهر رتبة نخست را دارد که اگر چه این آمار رسمی نبودند اما خبر از بروز بحران مهمی در مسئلة سلامت مردم استان دارد که بد تغذیه بودن و کم تحرکی از عوامل مهم بروز این معضلات است.
 
راه آهن بوشهر
مسئلة راه آهن که در کنار بندر آزاد شدن یکی از قدیمی ترین و به عبارتی باستانی ترین! مطالبات در روزگار معاصر کنونی است به تناوب در سال گذشته بارها در رأس اخبار قرار گرفت و مقامات و شهروندان را به ابراز نظر در این خصوص کشاند. در اواخر سال نیز از طرف دولت وعده داده شد که راه آهن سراسری فارس- اصفهان به بوشهر امتداد خواهد یافت و سرانجام بوشهر به خطوط ریلی سراسری کشور متصل خواهد شد.
 
مرگ پسربچه بوشهری در بیمارستان
یکی از وقایعی که در همان آغاز سال رخ داد و تا ماه ها در صدر افکار عمومی قرار داشت مرگ دلخراش یک پسر بچه 8 ساله در بیمارستان خلیج فارس بوشهر بود که بنا به گفتة خانواده اش در اثر سهل انگاری های کادر پزشکی این کودک از دست می رود. این خانواده با تهیة طومارها و شکایت نامه های متعدد نسبت به قصور پزشکی در این بیمارستان اعتراض کردند و در این راه همدلی بسیاری از مردم استان و شهر بوشهر را که از خدمات پزشکی موجود در بیمارستانهای بوشهر بسیار ناراضی هستند، به همراه داشتند و اعتراضات شدیدی را متوجه مقامات علوم پزشکی استان و وزارتخانة بهداشت کردند.
 
سرشماری اینترنتی و جهد بوشهریها
سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 به روال هر 5 سال یک بار گذشته نیز انجام شد. اما مورد استثنائی آن برای استان بوشهر این بود که بوشهری ها در اقدامی جمعی و بلوغ آمیز رتبة یک سرشماری اینترنتی کشور را به خود اختصاص دادند که دستاورد مثبتی برای رشد فرهنگی استان محسوب می شود.
 
رافائل، کشتی خاطره ها
رافائل یکی از خاطرات جمعی بوشهریهاست که از قبل از انقلاب تا کنون سینه به سینه در میان نسلهای بوشهری خاطراتش چرخیده و حفظ شده. در میانة سال خبر رسید که نیروی دریای ارتش در بوشهر به خاطر بدهکاری اقدام به فروش قطعاتی از این کشتی غرق شده کرده است. انتشار خبر در همان ساعات اولیه با چنان موج اعتراض و نارضایتی رو به رو شد که پای استاندار، دادستان، اعضای شورای شهر و دیگر مقامات را به مسئله باز کرد تا سرانجام به شکایت سازمان محیط زیست و رأی دادگستری هر نوع دخل و تصرف در این کشتی ممنوع اعلام شود و بخشی از خاطرات بوشهریها از دستبرد بشری به دور بماند.
 
افتتاح آب شیرین کن
یکی دیگر از وقایع شیرین برای بوشهریها افتتاح آب شیرین کنی بود که در نیمة دوم سال سرانجام به پرخة تولید پیوست. آب شرین کنی که سالها مردم بوشهر در انتظار آغاز به کارش بودند تا نوید این خبر خوش را به بوشهریها بدهد در تابستان سخت و کم آب 96 دست کم بخشی از کم بود آب شرب بوشهریها از این طریق جبران خواهد شد.
 
آتش سوزیهای زنجیره ای
سال 95 کلاً سال آتش سوزی بود. اگر چه بی گمان دلخراش ترین و بهت آورترین آن همان حادثة سیاه پلاسکو بود، اما از مشهد تا خوزستان درگیر آتش سوزیهای زنجیره ای شدیم و خسارت بسیاری به خصوص به صنایع نفت و گاز ایران وارد آمد. در این میان دو حادثة آتش سوزی در عسلویه و گناوه نیز از مسائلی بود که برای روزها استان را درگیر خود ساخت و آلودگیهای بسیار شدید زیست محیطی و خسارات هنگفتی هم به بار آورد.
 
تحصن اصلاح طلبان در باغ استانداری
از رویدادهای سیاسی مهم سال 95 اختلافات جبهة اصلاحات با استاندار بوشهر بود که به تنش در فضای سیاسی استان و بروز درگیریهای متعدد کلامی و بیانیه نویسی ختم شد. اختلافاتی که برای بسیاری از فعالین سیاسی دردناک بود و منجر به دسته بندی در میان سیاسیون اصلاح طلب استان شد. مهمترین آن اتفاقی بود که در جریان سفر معصومه ابتکار به استان رخ داد و برخی اصلاح طلبان علیه استاندار موضع گیری کردند و حتی اقدام به تحصن نمودند.
 
فروشگاه های زنجیره ای کورش
یکی دیگر از پدیده های سال 95 در استان ما فروشگاه های زنجیره ای کورش و اعتراضات زنجیره ای اصناف مختلف به خصوص صنف خوار و بار فروشان به این فروشگاه ها بود. صنف خوار و بار فروشان اعتقاد داشت که این فروشگاه ها با رانتی که از طریق وزارت صنعت و معدن دریافت می کنند و رفتارهایی که از خود بروز می دهند باعث ورشکستگی مغازه داران بوشهری شده اند و در این راستا فیلمها و کلیپهای متعددی نیز در فضای مجازی پخش نمودند. به سرعت نیز با تحصن در مقابل استانداری، پای مسئولین از استاندار تا شورای شهر و نمایندگان در مجلس به این معرکه باز شد و کار به استیضاح وزیر مربوطه در پارلمان کشور کشید.
 
تغییرات اقلیمی در استان
از دیگر وقایع بروز کرده در یک سال گذشته به ویژه در زمستان 95 باید به تغییرات اقلیمی اشاره کرد که بهت و حیرت بسیاری ایجاد نمود. زمستان ما یک باره تابستان شد و تعداد بسیاری از بوشهریها کولرهایشان را روشن کردند و سپس کمتر از یک ماه بعد در بوشهر چنان سرمایی آمد که متعاقب آن شاهد بارش بی سابقه ترین برف ثبت شده در تاریخ استان بودیم. در کنار این تغییرات ناگهان و خشکسالیهای شدیدی که رخ داد، سیلی عظیم داشتیم که رتبة نخست وقایع روی داده را به خود اختصاص داد و از سوی دیگر شاهد ضررهای هنگفت ناشی از تغییرات شدید آب هوایی به کشاورزان به ویژه گوجه کاران بودیم که هزینه و زمان زیادی از مسئولین صرف به سامان درآوردن وضعیت ناخوشایند گوجه کاران شد.
 
بوشهر پایتخت کتاب
در کنار تمام وقایع عجیب و غریب اقتصادی وسیاسی و زیست محیطی که در استان اتفاق افتاد، باید به دو رویداد فرخندة فرهنگی در استان نیز اشاره شود. یکی این که بوشهر در رقابتهای کشوری برای کسب عنوان پایتخت کتاب پیروز شد و عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کرد. این موفقیت وقتی چشم گیرتر می شود که به غیر از شهر بوشهر، سه شهر دیگر استان نیز در زمرة 20 شهر برتر قرار گرفتند.
 
کنسرتهای خوش نما و آهنگ یلان موسیقی در بوشهر
دومین رویداد خجستة فرهنگی که در استان شاهد آن بودیم موجی از کنسرتهای درخشان با استقبال چشمگیر بوشهریها بود. سه کنسرت عظیم شهرام و حافظ ناظری، همایون شجریان و در کنار آنان کنسرت شهرداد روحانی و ارکستر سمفونیک ایران در بوشهر از زمره وقایع به یاد ماندنی سال 95 برای مردم استان بوشهر بود که جلوة شکوهمندی از موسیقی و هنر و هنردوستی بوشهریها و ایرانیها را به نمایش درآورد.

ارسال دیدگاه