هیچ کشوری به اندازه ایران خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد

آینده صنعت پتروشیمی در پسابرجام روشن است

هیچ کشوری به اندازه ایران خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد

وزير نفت با بيان اين که هيچ کس به اندازه ما خوراک براي توسعه صنعت پتروشيمي ندارد، تصريح کرد: اين ادعا برپايه واقعيت و اتکاي به منابع شناخته شده نفت و گاز ماست. به گزارش شانا، بيژن زنگنه در آيين گشايش سيزدهمين همايش بين المللي صنعت پتروشيمي ايران (IPF) با اشاره به اين که تصميم ما براي جهش دوم اين صنعت اتخاذ شده است، اظهار کرد: آينده صنعت پتروشيمي با توجه به اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسيار روشن است. وي با بيان اين که با تأمين خوراک بيشتر و برداشته شدن بخشي از سدهاي پيش رو در سال 95، شاهد رشد 10 درصدي وزني در توليد کل و صادرات محصولات پتروشيمي بوديم، افزود: اين صنعت از صنايع پيشتاز در رشد اقتصادي کشور بوده است که از اوايل سال 95 تا پايان دولت يازدهم ميزان توليد اين محصولات هشت ميليون تن افزايش مي‌يابد. وزير نفت با اشاره به اين که دولت در تحقق جهش دوم صنعت پتروشيمي نقش متصدي و مباشر اصلي را ايفا نمي کند، ادامه داد: در اين جهش شرکت ملي صنايع پتروشيمي نقش تعيين کننده و راهبري براي ساخت و توسعه زيرساخت‌ها و شناسايي مناطق جديد و معرفي سرمايه گذاري‌هاي جديد و پيگيري تأمين و تخصيص خوراک به متقاضيان دارد. زنگنه با بيان اين که هيچ کس به اندازه ما خوراک براي توسعه صنعت پتروشيمي ندارد ، تصريح کرد: اين ادعا برپايه واقعيت و اتکاي به منابع شناخته شده نفت و گاز ماست؛ ايران داراي بزرگترين ذخاير گاز جهان و چهارمين ذخاير نفت و در مجموع نخستين ذخاير هيدروکربوري در جهان است. وي با اشاره به اين که خوراک‌هاي عمده براي صنعت پتروشيمي يا تأمين شده و يا طرح هاي جديد در دست اجرا هستند، گفت: براي نخستين بار در اين دولت تصميم گرفته شده که طرحهايي براي تأمين خوراک واحدهاي پتروشيمي‌ها تعريف و اجرا شود زيرا تا کنون خوراک پتروشيمي‌ها وابسته به پالايشگاه‌هاي نفت و گاز بودند؛ توسعه تنگ بيجار و بويژه توسعه مخازن گازي خامي در ميدان هاي اهواز و مارون و مناطق ديگر که لايه بسيار غني براي توليد ان جي ال از جمله طرح هاي در دست اجراست. زنگنه آينده عرضه نفتا در منطقه عسلويه را بي نظير دانست و گفت: مجتمع پالايشگاهي سيراف با ظرفيت روزانه 480 هزار بشکه ميعانات گازي قادر است سالانه بيش از 11 ميليون تن نفتاي شيرين و سبک به بازار ارائه کند. وزير نفت با بيان اين که براي بوتان، پروپان، ان جي ال ها و گاز طبيعي قيمت تعيين شده است، ادامه داد: در دراز مدت نيز با مشخص شدن ميزان تخفيف در صورت فعاليت سرمايه گذاران در تکميل زنجيره ارزش اين موضوع نيز روشن مي شود.
نرخ خوراک پتروشيميها سود قابل توجهي را نصيب سرمايه گذار ميکند
به گفته وي، البته بايد توجه به تمرکز منابع کوتاه مدت، آينده دراز مدت ما را همواره تأمين و تضمين نمي کند زيرا گاهي اوقات فشارهايي براي کاهش قيمت خوراک وارد مي شود به طريقي که از نظر ما در دراز مدت به ضرر خواهد بود و توليد را مختل مي کند اما هم اکنون قيمت هاي اعلام شده بسيار رقابتي است که سودهاي بسيار قابل توجهي را نصيب سرمايه گذارها خواهد کرد. وزير نفت به تغيير سياست واگذاري مالکيت و اجراي طرح‌هاي ان جي ال به بخش هاي خصوصي و عمومي در اين دولت اشاره کردو گفت: اجرا و مالکيت ان‌جي‌ال‌هاي 2400، 3100، 3200، بيد بلند 2، اتان گيري فازهاي 6، 7 و 8 و 12 پارس جنوبي و مجموعه پارسيان از طرح هايي بوده که به بخش خصوصي و عمومي واگذار شده است. زنگنه گازهاي مشعل و فلر نيز از ديگر ظرفيت هاي موجود براي تأمين خوراک واحدهاي پتروشيمي دانست و ادامه داد: اين خوراک نيز با قيمتي نزديک به صورت رايگان در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
جهش صنعت پتروشيمي به اتکاي منابع داخلي ميسر نيست
وي با اشاره به تعريف حدود 40 ميليارد دلار طرح صنعت پتروشيمي در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بسيار واضح است که تأمين اين حجم از منابع به استفاده از منابع خارجي نياز داريم و جهش در اين صنعت فقط به اتکاي منابع داخلي ميسر نيست؛ اين منابع بايد يا به صورت سرمايه گذاري مستقيم يا به صورت پرداخت تسهيلات مالي و فاينانس‌ها صورت بگيرد اما با اتکا صرف به صندوق توسعه ملي نمي توان توسعه اين صنعت را رقم زد. زنگنه به حمايت دولت از سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين صنعت اشاره و تصريح کرد: پيشنهاد مي کنم هر سرمايه گذاري براي سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي، پيش از هر اقدامي بازديدي از منطقه عسلويه و بندر امام داشته باشد تا با نگاهي اجمالي آن چه که در 15 و 20 سال اخير حادث شده ببيند و يه جمع بندي  از اين صنعت و توانمندي ايران به دست بياورد.
 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز