هورمون‌ها و احساسات ما!

هورمون‌ها و احساسات ما!

هورمون ها مي توانند بر موارد مختلفي از نوسانات خلق و خو تا تغييرات وزن، هوس هاي غذايي و حتي ميل جنسي انسان تاثيرگذار باشند. نوسانات هورموني مي توانند شرايط را به گونه اي رقم بزنند که در اوج شادي و انرژي قرار داشته باشيد يا چنان احساس خستگي و فرسودگي کنيد که تمايلي به انجام هيچ کاري نداشته باشيد.

به گزارش گروه سلامت عصر ايران به نقل از "منتال فلاس"، هورمون ها از عوامل تاثيرگذار بر احساسات انسان محسوب مي شوند و ترکيب تغييرات هورموني و تغييرات سبک زندگي مي تواند اثري چشمگير بر خلق و خو احساسات ما داشته باشد.

سروتونين و دوپامين

توليد سروتونين در مغز براي پيشگيري از افسردگي اهميت دارد. در حقيقت، کمبود در دو انتقال دهنده عصبي اصلي مغز يعني سروتونين و دوپامين مي تواند موجب افسردگي شود.

سروتونين در بخش مياني مغز از اسيد آمينه تريپتوفان در دو مرحله بيوشيميايي توليد مي شود. اين تبديل هاي بيوشيميايي نيازمند آهن، ويتامين B6، ويتامين B12، نياسين، اسيد فوليک، و منيزيم به عنوان کوفاکتور هستند. اما همچنين به انتقال دهنده اسيد آمينه خنثي بزرگ (LNAA) براي انتقال تريپتوفان از سد خوني مغز به مغز نياز است.

دوپامين يک انتقال دهنده عصبي است که در لوب پيشاني مغز توليد مي شود. اين هورمون براي يادگيري نيز ضروري است. دوپامين توسط مغز از تيروزين سنتز مي شود، که بايد در کبد از اسيد آمينه فنيل آلانين توليد شود. براي توليد تيروزين به کبدي سالم نياز داريد که بايد از سد خوني مغزي به مغز انتقال يابد و مشابه با تريپتوفان اين شرايط به انتقال دهنده LNAA نياز دارد. افراد مبتلا به هپاتيت، کبد چرب، مقاومت به انسولين يا ديابت ممکن است با انتقال دهنده LNAA مشکل داشته باشند، که مي تواند به کمبود دوپامين منجر شود. آنها ممکن است داراي سطوح پايين سروتونين نيز باشند، زيرا تريپتوفان به مغز انتقال نمي يابد. اين شرايط به واسطه مصرف بيش از اندازه قند رخ خواهد داد، زيرا مقاومت به انسولين شکل مي گيرد و انتقال دهنده LNAA را تحت تاثير قرار مي دهد، که به سطوح پايين سروتونين و دوپامين منجر مي شود.

تستوسترون

هنگامي که سطوح تستوسترون در افراد مسن کاهش مي يابد، اين شرايط به سطوح پايين انرژي، ابتلا به افسردگي، کاهش ميل جنسي، و اختلال در نعوظ منجر مي شود. در صورتي که تستوسترون به سطوح عادي بازگردد، تمامي اين مشکلات نيز از بين خواهند رفت. بسياري از اندام هاي کليدي بدن انسان از جمله مغز داراي گيرنده هاي تستوسترون هستند. آنها بايد به طور مرتب توسط تستوسترون فعال شوند تا عملکرد عادي اندام حفظ شود. زنان نيز به مقدار کمي تستوسترون براي احساس شرايط عادي نياز دارند.

استروژن

هورمون هاي استروژن هورمون هايي زنانه هستند. اگر آنها توسط پروژسترون عادي و متعادل شوند، فرد احساس خوبي خواهد داشت. اما شرايطي به نام تسلط استروژن وجود دارد که در آن مقدار بيش از اندازه استروژن نسبت به پروژسترون در گردش است و زنان مبتلا به اين شرايط داراي نشانه هاي زير هستند:

قاعدگي هاي نامنظم يا غير طبيعي

ميل جنسي کاهش يافته

نفخ (احتباس آب)

تورم و حساسيت پستان

پستان هاي فيبروکيستيک

سردرد (به ويژه پيش از قاعدگي)

نوسانات خلقي (بيشتر تحريک پذيري و افسردگي)

اگر نسبت بين پروژسترون و استروژن عادي شود، اين نشانه ها از بين مي روند و زن احساسي عادي خواهد داشت. بار ديگر تحريک گيرنده هاي هورمون به روشي درست است که خلق و خو را تثبيت مي کند و به عملکرد عادي بدن منجر مي شود.

ارسال دیدگاه