اهتزاز پرچم سياه بر صفحات اينستاگرامي

در پي درگذشت محمود جهان؛

اهتزاز پرچم سياه بر صفحات اينستاگرامي

محمود جهان، ترانه‌خوان جنوبي صبح يکشنبه هشتم مردادماه بر اثر عارضه قلبي به ديار باقي شتافت.

 اين خواننده مردمي که هويت موسيقايي خود را از بوشهر گرفته بود، زاده پدر و مادري تنگستاني بود و با اينکه خود در آبادان متولد شده بود، اما همواره از عشق خود به بوشهر مي‌گفت. موسيقي بندري-جنوبي تِم اصلي آلبومهاي او بود و چيزي حدود 23 آلبوم از او به‌جا مانده است که برخي از آنها عبارتند از: «هله دان»، «ياد کارون»، «پرياي دريا»، «اي واله»، «فانوس بندر»، «خليج فارس»، «داغت نبينم1»، «داغت نبينم2»، «بندرگاه عشق»، «مبارکه»، «سبزه قبا»، «ستاره جنوب»، «صبح ساحل»، «پري دريا» و... .
از روز يکشنبه و بلافاصله بعد از انتشار خبر درگذشت اين خواننده محبوب و مردمي، جمع زيادي از هنرمندان و طرفدارانش به اين اتفاق تلخ واکنش نشان دادند:
سورپرايز کنسرتمان بودي
محسن شريفيان، نوازنده و پژوهشگر موسيقي که در حال حاضر براي شرکت در فستيوال موسيقي در خارج از کشور به‌سر مي‌برد با انتشار فايل صوتي زنده‌ياد محمود جهان که در آن روز پدر را به او تبريک گفته بود، به خانواده وي تسليت گفت. شريفيان همچنين در اين پست اينستاگرامي اشاره کرده است که محمود جهان قرار بود در کنسرت 13 مردادماه گروه ليان حاضران را سورپرايز کند. او مي‌نويسد:
کاش باز هم شايعه بود
كاش دوباره جواب مى‌دادى مرد
قرار ما اين نبود... سوپرايز كنسرت بودى و حالا غافل‌گيرى ما
بدرود مرد روزهاى سخت موسيقى جنوب... و باز چاره اى نبود تا با اين حال خراب به روى صحنه بريم... و چقدر غم‌انگيز خوانديم و نواختيم...
ساحل دريا دل مو بى‌قرارن
ساحل دريا چشمونم به راهن
ساحل دريا تو بگو به ما كى
ببخش خيلى دير شد... توى اين سه چهار روز عجيب دلشوره داشتم و بيادت بودم...
حس لعنتى...
تسليت به خانواده استاد محمود جهان و علاقمندان موسيقى جنوب...
پي‌نوشت: آخرين پيغام صوتى محمود به مناسبت روز پدر.... داغت نبينم.
او همچنين در اين باره به روزنامه ايران گفت: تأثير‌گذاري محمود جهان در موسيقي بوشهر و خوزستان غيرقابل انکار است. اين هنرمند به اتفاق گروهي که تشکيل دادند نخستين نفرهايي بودند که بعد از انقلاب روي سن رفتند و به نمايندگي از موسيقي بوشهر در جشنواره فجر اجراي برنامه داشتند که بسيار هم مورد تقدير قرار گرفتند.
 آلبوم‌هاي بسياري از اين هنرمند منتشر شده است که به نوعي بايد گفت ايشان رکورددار آلبوم‌هاي موسيقي جنوب ايران هستند؛ آلبوم‌هايي که بعضاً در سطح ايران پرفروش بود و درواقع نخستين آلبوم‌هاي بندري بعد انقلاب را هم ايشان منتشر کرده‌اند. قطعاً بسياري از خواننده‌هايي که در حوزه موسيقي جنوب فعاليت مي‌کنند تحت تأثير نوع خواندن محمود جهان بوده و هستند.
 خود من نيز به شخصه نخستين صداها و کارهايي که از موسيقي جنوب به گوشم رسيد از محمود جهان و بهرام مهروخش بوده است.مردم جنوب ايران بويژه بوشهرو خوزستان با موسيقي‌هاي محمود جهان بسيار خاطره دارند و خيلي از موسيقي‌هايي که در مجالس شاديانه‌هاي اين منطقه نواخته مي‌شود ايشان معرفي کرده است. اين هنرمند در معرفي موسيقي جنوب بويژه موسيقي بوشهر و خوزستان دوران سختي را گذراند.
زماني که در بوشهر زندگي مي کرد براي برگزاري کنسرتهايش بارها با نيروهايي که همچنان مخالف برگزاري موسيقي در بوشهر هستند روبه‌رو بود و براي لغو کنسرت هايش تهديد مي‌شد اما همچنان ايستاد و مقاومت کرد و بي‌ترديد نمي‌توان تلاش و کارهاي جهان را به همراه گروه موسيقي‌اش ناديده گرفت. آخرين گفت‌و‌گوي ما به کتابي برمي گردد که در روزهاي آينده از سوي مؤسسه ماهور منتشر خواهدشد همچنين قرار براين بود در کنسرت پيش رو با حضور ايشان سورپرايز‌هايي براي مخاطبان داشته باشيم اما افسوس که اين اتفاق افتاد و ما را هم غافلگير کرد.
محمد دادفر، نماينده مردم بوشهر در مجلس ششم نيز مي‌گويد: خالو محمود خداحافظ... بهشت جايگاه مردم بي‌آزار است
سلام ما را به‌خدا برسان
شاهين بهرامنژاد نيز با انتخاب بخشي از ويدئوکليپ يکي از ترانه‌هاي محمود جهان، نوشت:
تنها صداست كه مى‌ماند
ديگر كسى به گرماى صدايت به هموطنان سلام نخواهد كرد.
در داغترين هنگامه سال، مرداد‌ماه، تو كه «داغت نبينم» گل كلامت بود همواره، داغ بر سينه خنياگران عشق نهادى و رفتى.
تو كه حنجره‌ات تمام مغناطيس جهان را در خود نهفته داشت تا با «باربارونى» خواندنت، طراوت دلها باشى. نوروز را ارمغان دهى با «اتوبوسها زير بارِن» و نجواگرِ دل عاشق صياد باشى با «دريا دريا» گفتنت.
سلام كردى به اهل وطن و حالا اين هموطن از تو مي‌خواهد كه سلامش را به خدا برسانى.
بدرود محمود جهان دوست‌داشتنى.
ارادتمند هميشه‌ات؛ شاهين بهرام نژاد
عبدالله رمضانزاده، دبير و سخنگوي دولت دوم اصلاحات نيز در اينستاگرام خود عکسي از اين خواننده محبوب مردمي نوشت: روحت شاد که هميشه شادي‌آور بودي. محمود جهان خواننده بوشهري-آباداني درگذشت.
ديگه اشک نمي‌ريزي
مهدي جلاليسروستاني، مجري هم‌استاني هم از بغض او نوشته:
سلام عامو محمود. خنده‌هات و حرفات و مهربونيات از يادمون نرفته
يه بار تويِ صفحه‌ام از بغضِ تو گفتم‌. بغضي که هميشه تويِ دلت قايم شده بود ... گفتم عمو جان‌, به دل نگير‌. انگاري اينجا‌, هميشه‌, همه يادشون ميره که يه وقتايي‌, يه جاهايي چيزي ازت ياد گرفتن ... مهم اينه که هنوز هم‌, درون دل مردمي جا داري که براشون صادقانه خوندي‌, هنوز کارات توي ذهنشون مونده‌. يه نوستالژي خوب‌. بقيه‌اش مهم نيست‌. مي‌گذره ....
ديدي گذشت‌. ديگه اشک نمي‌ريزي... حالا همه دوستت دارن‌. به سبک خودشون‌. وقتي رفتي يادشون مياد.
هر کجا هستي حالت خوب باشه‌. سفر بخير‌. خوش باشي‌.
مردم‌دار بود
مهدي انصاري، نويسنده و مدير نشر «هليله» هم در اينستاگرام خود نوشت:
باز هم تسليت! محمود جهان هم رفت. از اجراهايش در دوره بگير و ببند و ممنوعيت ني‌انبان خاطره‌اي تلخ و شيرين دارم. از استفاده از آهنگ‌هايش در اجراهاي دوره دبيرستان بگير تا خوانندگي‌اش به بهانه‌ جشني در حياط خانه‌مان. هميشه افتاده و مردم‌دار بود و مداومت و ممارستش، کمک بسياري به موسيقي بومي جنوب کرد. ياد و خاطره‌اش گرامي... .
چهره و صداي نوستالژيک داشت
سيدرضا صافي، کارگردان سينما و تلويزيون نيز مي‌گويد که محمود جهان حق بزرگي بر گردن موسيقي موسيقي جنوب ايران و به‌ويژه بوشهر دارد. چهره و صداي او يکي از نوستالژي‌هاي زندگي همه ما بود. اولين باري که صداي او را شنيدم، ترانه «يا الله ياخدا» در اواخر جنگ بود. روحش شاد... .
صداي محبوب کودکيمان فراموش شده بود
رضا عنصرسيار، هنرمند عکاس بوشهري هم نوشت:
صداي محبوب کودکي‌مان اين سالها فراموش شده بود. سوار بر پيکان در گردنه‌هاي مسير شيراز، جاده 2000 شمال و هرجاي ديگه. صداش برامون مي‌خوند. هنز هم کاست‌هايش را دارم. جهان بي‌جهان شد. چهره‌هاي دوست‌داشتني نسل ما... به بعضي مي‌شه گفت اسطوره‌هاي ما... همه دارن يکي‌يکي مي‌رن و ما رو با اين دنيا و يه بغل خاطره تنها مي‌زارن... اين رفتنشون يعني پا به سن گذاشتن ما، يعني به مرگ نزديک شدن ما، يعني خالي‌شدن نسل ما از هويت‌هايمان...
حسن ريوندي، استنداپ کمدي کشور نيز در صفحه اينستاگرام خود نوشت:
آواز گرم بندريت هميشه در گوش جانمان جاودانه است جهانِ عزيز ...
جدايي تا نيوفتت دوست کي قدر دوست مي‌داند
عيسي سليميان، خواننده پاپ و محلي گروه آواي موج نيز در با انتشار پوستر کنسرت اين گروه که قرار بود 19 مردادماه در تالار وحدت با همراهي زنده‌ياد محمود جهان برگزار شود، نوشت:
چقد خوشحال بودوم که در کنار اسطوره صداي بندري کنسرت داروم.
آخه خدا چرااااا
محمود جهان قطعا روحت شاد و آرام هست
تو سالها دل مردوم رو شاد کردي
پس آرام بخواب
واي به روز کساني که پشت سرت حرف‌زدن و الان دارن عکست ميذارن
جدايي تا نيوفتت دوست کي قدر دوست مي‌داند
مرتضي پاليزدان، از نوازنده‌هاي گروه ليان بوشهر، در گفت‌وگو با «شرق» درباره محمود جهان گفت: جهان جزء قديمي‌هاي موسيقي بندري است و درکل شايد خيلي از هنرمندها بگويند که ما خاک صحنه خورده‌ايم، او فراتر از اينها نه‌تنها خاک صحنه که حتي سنگ صحنه هم خورده‌، چون در اين راه بسيار ستم ديد و بسيار فحش و ناسزا شنيد تا موسيقي بندري را تثبيت کند. چون به‌راحتي نمي‌شد کار کرد و ما موسيقي جنوب و بندري را مديون محمود جهان و جهان‌هاي ديگر هستيم که در اين راه بسيار تلاش کرده‌اند. شايد آنهايي که اذيتش کرده‌اند الان شرمنده باشند و شايد هم نباشند، اما او کار خودش را کرده و در بين ما مانده است. اين نوازنده موسيقي بوشهر درباره جايگاه اين خواننده گفت: هر کسي بخواهد در جنوب بخواند، اول بايد اسم ايشان را بشناسد، نه‌اينکه به رحمت خدا رفته بخواهم اين‌طور بگويم. مطمئن هستم بايد سال‌ها بگذرد تا بفهميم که او صداي خاصي ساخته است و سال‌ها بگذرد تا يکي مثل او بخواند.
----------
 
ارسال دیدگاه