دو کتاب مدرن از یک نگاه

معرفی کتاب؛

دو کتاب مدرن از یک نگاه

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

غلامحسین دریانورد

خواندن چنین کتاب‌هایی اگر چه اهل نقاشی هم نباشید برای هنرمندان و اهالی ادبیات ضروری است‌. «درآمدی بر شناخت هنر مدرن» به جای این که به توالی تاریخی جنبش های هنری بپردازد با رویکرد های موضوعی برخی شاهکار های هنر مدرن را زیر عناوین گوناگونی مانند احساسات، جنگ، زندگی شهری، حرکت‌، سیاست، رویا، دین معنویت، هنر ایده ها و...بررسی می کند در این میان با طرح پرسش هایی خواننده را با اثر درگیر می کند و از او می‌خواهد نقشی فعال در تحلیل اثر ایفا کند تا به این درک برسد که واکنش شخصی او نسبت به یک اثر هنری از همان اعتباری برخوردار است که نظر یک کارشناس هنری‌. (با کمک از مقدمه کتاب‌)
این کتاب نفیس و چهاررنگ را انتشارات فنجان چاپ و منتشر کرده است و البته هدیه ای بود از یک دوست خوب که در یک روز خوب به دستم رسید از آنجا که هر فصل در چهار صفحه و همراه با طرح و نقاشی و معرفی خلاصه یک جنبش هنری است خواندن آن لذت بخش و به دور از ملال است.
 
تئاتر مدرن اروپا
کتاب تئاتر مدرن اروپا که شامل ده نمایش تک پرده ای می ‌شد را خواندم با آثاری از ساندرز، پینتر، استوپارد، آرابال، هوفمان، داریوفو و...
همه نمایش ها به دلم چسبید اگر چه هر کدام بو و رنگ خاص خود را داشتند و از مولفه های تئاتر مدرن بهره می بردند‌. اما دو نمایش اول؛ «یک اتفاق کوچک» و «صلح انفرادی» جذاب‌ تر بودند. در پشت جلد این کتاب آمده است‌:
«زندگی رو نباید جدی گرفت... چون عجیب ترین چیز ها همین جور بی دلیل اتفاق می ‌افتند، انگار دست تصادف اونا رو به طرف ما سُر داده و در پرده آخر هم هیچ چیز حل نمی شه‌. زندگی نمایشی است که بد نوشته شده‌. بد اجرا در آمده و اصلا کارگردانی نداشته.» (از نمایش یک اتفاق کوچک نوشته جیمز ساندرز)
اصل راهنما، در انتخاب ده نمایشی از درام مدرن هرب، ناسالمی آن‌ ها با شرایط موجود و امید به تحول بوده است‌.

ارسال دیدگاه