روزنامه اطلاعات 4  تیرماه 1341

روزنامه اطلاعات 4 تیرماه 1341

 
مخارج زیاد و تجمل پرستی یکی از ایرادات شرکت ملی نفت
از ساعت هشت بعد از ظهر روز پنجشنبه به مناسبت پایان سمینار نفت یک میهمانی شام از طرف شرکت ملی نفت ایران به افتخار مدیران و نمایندگان مطبوعات تهران و شهرستان ها که در این سمینار شرکت داشتند در باشگاه نفت ترتیب داده شده بود.
در این مراسم علی امینی نخست وزیر طی سخنانی اظهار داشت : 
شرکت نفت در عرض این 11 سال مورد حمله از داخل و خارج بوده و من باید تشکر کنم از حوصله آقایان و لازمه وطن پرستی هم همین است که انسان از تنقید نابجا ناراحت نشود.
نخست وزیر سپس افزود : یکی دیگر از ایراداتی که به شر کت نفت می شود نسبت به خرج زیاد و تجمل پرستی این دستگاه است. من اعتراف میکنم که در عرض این یک سال و نیم نهایت صرفه جویی در کار شرکت نفت شده در حالی که امروز هم ما قسمتی از بودجه شرکت نفت را کم کردیم.
 باید جلوی ضررها را بگیریم و نظمی در بودجه مملکت به وجود بیاوریم!
در قسمت سایر فعالیت های دولت هم ما گرفتار همین جریان هستیم البته این خرج ها در بودجه مملکت تاثیر دارد و ما باید هرچه زودتر جلوی این ضرر ها را بگیریم و نظمی در بودجه مملکت به وجود بیاوریم.
چون از راه قرضه گرفتن گرفتاری بیشتر می شود و ما اگر بتوانیم امسال این تعهدات داخلی و خارجی را بپردازیم در سال 42 وضع ما بهتر می شود .
البته این مشکلاتی است که باید همه مردم بدانند و ارباب جراید هم باید در این قسمت مردم را راهنمایی کنند ... البته یک عده ای هستند که به هیچ وجه قانع نمی شوند ولی وظیفه ما این است که اقلا اکثریت مردم وارباب جراید را متقاعد کنیم.
 این هایی که در راس هستند می میرند و جا برای جوان تر ها باز می شود!
شرکت نفت در مورد صرفه جویی نهایت کوشش را کرده و من تشکر می کنم مخصوصا از کادر جوانی که روز بروز توسعه می یابد البته باید بقیه کادر موجود خارجی را تبدیل به کادر ایرانی نموده و این مستلزم فداکاری یک عده از جوانان ماست که از خارج می آیند ، البته آقایان نباید از همان روز اول مقامات بالا بخواهند ، آقایان باید به تدریج ترقی کنند و در این مورد نباید تبعیض شود  و آقایان هم سعی نکنند که تشبث کنند و بگذارند این تبعیض از بین برود و کار روی مدار صحیحی بگردد.
آقایان مایوس نباشند بالاخره آن ها هم بمقامات بالاتر خواهند رسید. این آقایانی که در راس هستند یا خدای نکرده می میرند یا خسته می شوند و جا برای جوان ها خالی می شود.
 اظهارات قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره پالایشگاه نفت و گاز سراجه
بعداز ظهر روز پنجشنبه جلسات سمینار نفت که از روز سه شنبه هفته گذشته با شرکت مدیران و نمایندگان مطبوعات تهران و شهرستانها در شرکت ملی نفت ایران تشکیل یافته بود پایان یافت.
در آخرین جلسه این سمینار دکتر فلاح قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی نفت طی نطقی پیرامون طرح استفاده از گاز سر اجه و تاسیس پالایشگاه نفت تهران اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران جرائد گذاشت.
دکتر فلاح گفت: یکی از بزرگترین موفقیت هایی که در سال های اخیر نصیب شرکت ملی نفت شده اکتشاف منابع گاز سراجه است میزان ذخیره این میدان حد اقل در حدود ۳۰ هزار میلیون متر مکعب گاز و ۸ میلیون متر مکعب نفت سبک می باشد.
وی گفت یکی از وظایف عمده شرکت ملی نفت تامین احتیاجات نفتی کشور با توجه به توسعه صنایع و گسترش آتی آن می باشد . این احتیاجات مخصوصا در سنوات اخیر افزایش یافته و در آتیه نیز با اجرای برنامه پنج ساله سوم و برنامه های بعدی دیگر رو به تزاید خواهد رفت.
در وضع حاضر بیش از نود در صداز فرآورده های نفتی مورد احتیاج کشور از پالایشگاه آبادان و دستگاه های تقطیر مسجد سلیمان تامین می شود اما در ظرف چند سال آینده مصرف مواد نفتی کشور به اندازه ای افزایش خواهد یافت که تامین آن ها به تنهایی و منحصرا از پالایشگاه آبادان (بخصوص در مورد نفت سفید و نفت گاز) به علل فنی غیر ممکن خواهد بود  و چنانچه تا سال 1344 مسئله تهیه مواد نفتی تصفیه شده و توزیع آن ها حل نشده باشد شرکت ملی نفت به حکم اجبار میزان مصرف مواد نفتی استان های مرکزی و شمالی کشور را از طریق جیره بندی یا اقدامات مشابه محدود خواهد نمود.
مطالعات و بررسیهای مهندسی نشان داده است که تنها راه اقتصادی و فنی حل مسئله بالا احداث و بهره برداری از پالایشگاهی در حومه تهران قبل از فرا رسیدن سال 1344 می باشد .
 
 ارز تحصیلی و دانشجویان ایرانی مقیم آلمان
«روزنامه اطلاعات » امروز نوشت : چند روز پیش نامه ای به امضای « منصور محبی» که معلوم نیست دانشجو هستند و یا کار های دیگری در آلمان دارند رسید که یک قسمت آن به وضع دانشجویان ایرانی در آلمان اختصاص دارد و چون در خور توجه است به درج این قسمت از آن مبادرت می ورزیم ایشان می نویسند؛
همان طور که اطلاع دارید وزارت فرهنگ تصمیم گرفته است از این پس به هیچ دانشجویی در خارجه ارز ندهد.
استنباط من این است که اقدام وزارت فرهنگ در مورد قطع ارز آن دسته از دانشجویان که فقط نام دانشجو روی آنان است اثر خوبی در محافل آلمان به جای گذاشته وعده ای از ارباب جراید و مردم آلمان و دانشجویان آلمانی از این تصمیم وزارت فرهنگ ایران استقبال کرده اند.
 
جوانانی که در خیابان های آلمان شعار می دهند بروند ایران حرفشان را بزنند!
یکی از دانشجویان آلمانی می گفت این چه معنی دارد که عده ای از جوانان ایرانی بیایند به آلمان صندلی های دانشگاه های ما را بگیرند جا برای خودمان باقی نگذارند و تازه در عوض درس خواندن در خیابان ها راه بیفتند و هی عربده زنده باد مرده باد بکشند. این ها اگر حرفی دارند بروند در مملکت خودشان آن را مطرح کنند.
در محیط درس ما یکی از ارباب جراید آلمان می گفت آخر چرا دولت ایران که حالا سعی دارد به وضع کشور خود سرو سامانی بدهد این جوانان را به آلمان میفرستد پول گزافی خرج آن ها می کند و در عوض این عده می آیند در آلمان ولگردی بکنند و وقت خود و دانشجویان دیگر را تلف بکنند.
دولت ایران نیز مانند ممالک دیگر باید جوانانی را برای تحصیل به خارج بفرستد که اولا استعداد تحصیل داشته باشند و در رشته ای در س بخوانند که در مملکتشان وسائل آن فراهم نیست ثانیا این عده استطاعت مالی نیز برای ادامه تحصیل نداشته باشند نه این که یک عده از فرزندان ثروتمندان را به خارج بفرستند و این ها هم با پول دولت خود در کشورهای خارجی خوش بگذرانند.
 
کارخانه ذوب آهن ایران در اسرائیل مشغول کار است
امروز یکی از مهندسان برجسته و مطلع در امور ذوب آهن طی یادداشتی نوشت :
وقتی جنگ تمام شد و آلمان ها اعلام کردند که قرارداد را هنوز محترم می شمارند و حاضرند معادل پولی که بابت بهای کارخانه ذوب آهن از ایران گرفته اند ماشین آلات لازم را به ایران تحویل دهند معلوم نیست بعضی مقامات در ایران روی چه دلیل و منطقی این پیشنهاد آلمان ها را نپذیرفتند و به فکر تغییر نقشه کارخانه ذوب آهن از جمله نوع کارخانه و محل آن شدند.
آلمان ها که حاضر بودند بابت پول دریافتی خود ماشین آلات مختلف به ایران تحویل دهند بنا به تمایل مقامات مربوطه ایرانی به جای آن نقشه وطرح و گزارش تحویل ایران دادند و ظاهرا حساب بدهی خودرا هم تصفیه کردند.
شاید شما باور نکنید اگر بشنوید  کارخانه ذوب آهنی که برای ایران ساخته شده بود و قرار بود در کرج نصب شود هم اکنون در اسرائیل مشغول کار است، اسرائیلی ها ماشین آلات کارخانه ذوب آهن ایران را که ساخته شده و آماده حمل بود و به علت جنگ در انبارهای کارخانه باقی مانده بود با بهای ارزان خریداری کردند و قطعات مورد احتیاج آن ساخته شد و تکمیل گردید و حالا مشغول کار است.
 میزان ترخیص کالا از گمرک بی سابقه بود
برای استفاده از حداکثر بخشودگی در هفته های گذشته میزان ترخیص کالا از گمرک بی سابقه بود. اضافه وصولی گمرک در خرداد ممکن است تا 60 میلیون تومان برسد.
در هفته گذشته بخصوص دو روز آخر هفته میزان ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک بی سابقه بوده است، بنا به ادعای یک مقام مطلع در روزهای گذشته به طور متوسط گمرک روزی صد میلیون ریال درآمد داشته است.
پنحشنبه آخرین روز مهلت قانونی برای استفاده از 80 درصد بخشودگی (تفاوت سود بازرگانی امسال با پارسال) بود. اگر تجار موفق شده باشند کالاهای خود را تا آخر وقت پنجشنبه مرخص سازند فقط 20 درصد سود بازرگانی اضافی امسال را می پردازند و 80 درصد دیگر بخشوده است.
ارسال دیدگاه