تبلیغات پرورش رتبه های برتر کنکور در رسانه ملی!

تبلیغات پرورش رتبه های برتر کنکور در رسانه ملی!

 

وحید حاج سعیدی
در شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز، قبولی در کنکور با رتبه خوب یکی از آرزوهای جوانان در جامعه کنونی محسوب می شود و همین آرزو و رویای شیرین باعث شده تا مافیای کنکور با گردش مالی چند صد میلیاردی روز به روز گسترده شود و حتی به سوراخ سنبه های رسانه ملی نفوذ کند و در قالب برنامه های مختلف قبل از کنکور و تبلیغات دروغین پس از کنکور به ایفای نقش بپردازد.  
در همین راستا همه ساله بعد از اعلام نتایج کنکور، تعدای از دانش آموزانی که رتبه های برتر کنکور را کسب نموده اند، در قاب جادویی تلویزیون ظاهر می شوند و تنها علت قبولی خود را شرکت در کلاس ها و آزمون های برخی موسسات معروف و یا استفاده از کتاب های آنها عنوان می کنند؛ در سطح شهر نیز تبلیغات محیطی مشابهی عکس رتبه های برتر شکل می گیرد و چنین وانمود می شود که همه یا بیشتر دارندگان رتبه های برتر کنکور، دانش آموخته موسسات تست و کنکور هستند و برای رسیدن به موفقیت مشابه، راهی جز ثبت نام در این موسسات و شرکت در دوره ها و آزمون های آنها نیست. در صورتی که همه می دانیم قبولی در کنکور و کسب برتر به عوامل و ابزار متعددی نیاز دارد که یکی از این ابزار ها( با نقشی عادی) شرکت در کلاس های کنکور و آزمون های متعدد باشد.
البته این همه داستان نیست و در شهرهای کوچکتر ماجرا به گونه ای دیگر رقم می خورد. در برخی از شهر ها پس از اعلام نتایج کنکور، اسامی کلیه پذیرفته شدگان کنکور آن شهر در زمره افتخار آفرینان یک موسسه قرار می گیرند و در بیلبورد به نمایش گذاشته می شود و یا در قالب پوستر و تراکت چاپ و منتشر می شوند. در واقع برخی موسسات آموزشی پس از اعلام نتایج کنکور، اسامی افرادی را که از جلوی موسسه شان رد شده اند یا حتی از آب سرد کن یا سرویس بهداشتی موسسه استفاده کرده اند، نیز در لیست افتخار آفرینان موسسه قرار می دهند!
با این وجود اراده ای برای برخورد با این تبلیغات دیده نمی شود و با وجود شکایت آموزش و پرورش از نحوه تبلیغات صدا و سیما در خصوص برگزیدگان، باز هم این مدل تبلیغات در رسانه ملی به چشم می خورد.
ظاهراً کسب درآمد اولویت اول رسانه ملی است و این برای اولین بار نیست که چنین تبلیغاتی در رسانه ملی پخش می شود. با این وجود جا دارد وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزشی کشور، با تمام قوا و جدیت کامل، علیه این موسسات اقدام به طرح شکایت کند و مدعی العموم نیز رأساً در قبال صحنه سازی های   این موسسات وارد عمل شود چرا که آنان با این نمایش های ساختگی و  صحنه سازی های غیر واقعی، در وهله اول اطلاعات غیر واقعی به خانواده ها و دانش آموزان می دهند و آنها را برای ثبت نام در موسسات مورد نظر فریب می دهند. در ثانی سوء استفاده از جوانان نخبه ای که توانسته اند رتبه های برتر را کسب کنند و آموزش نیرنگ و حقه بازی در بدو ورود به دانشگاه به آنان ، به هیچ عنوان قابل اغماض و چشم پوشی نیست.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز