انعکاس اخبار پشتیبانی مردم ایران از مجاهدان جنوب در نشريات دوره قاجار

وقایع اتفاقیه بوشهر

انعکاس اخبار پشتیبانی مردم ایران از مجاهدان جنوب در نشريات دوره قاجار

 
 
1293 خورشیدی / 1914 میلادی
پس از اينكه دولت انگلستان نقض بي طرفي ايران نموده، با اشغال بوشهر و حمله به دلوار متحمل خسارات و تلفات سنگيني از مجاهدان و مبارزان جنوب ايران گرديد، مردم ديگر شهرهاي ايران كه از دخالت ها و تجاوزات نيروهاي بريتانيايي آگاه گرديده بودند با مردم جنوب اظهار همدردي نموده و با برپايي تجمعات و ارسال طومارهايي به پايتخت خواستار حضور در جبهه هاي جنگ جنوب گرديدند. اخبار حمايت ديگر شهرهاي ايران از مبارزان جنوب در مهمترين نشريات آن روز ايران مانند ارشاد، رعد، شوري و جام‌جم انعكاس يافته كه در اينجا به پاره اي از اين گزارش ها اشاره مي نماييم.
مردم اصفهان در روز 19 شوال 1333 قمري در مسجد شاه اجتماع نموده و ضمن ملاقات با ثقه الاسلام خواستار حمايت از مردم شيراز و بوشهر گرديدند. روزنامه رعد ضمن گزارش اين واقعه در اين باره مي نويسد: « ثقه الاسلام از روز دوشنبه منبر تشريف مي برند و عموم اهالي را به آرامي و معقوليت و حفظ نظم نصيحت و دعوت مي نمايند كه بايد همگي منتظر اوامر مطاعه دولت عليه باشند و تا از طرف اعليحضرت شهرياري امري نباشد احدي اقدامي ننمايد. در ضمن مي فرمايند مأمورين خارجه كه در اصفهان هستند اين ها تمام ميهمان ما هستند بايد هر كس به طور مهرباني و معقوليت با آنها سلوك نمايد و اجتماع را منع مي نمايند كه از هر طبقه پنج نفر بروند منزل ثقه الاسلام عقيده و خيالات اهالي را اظهار بدارند.» روزنامه رعد درباره حمايت مردم كاشان از مجاهدان جنوب ايران هم در 21 شوال سال 1333 قمري گزارشي دارد و در اين باره مي نويسد كه اهالي آن شهر و كسبه دكان هاي خود را تعطيل نموده و با مجاهدان جنوب اظهار همدردي و همراهي كردند. روزنامه رعد و ارشاد، همچنين درباره پشتيباني مردم فارس و اصفهان از مبارزان جنوب گزارشهايي دارند و در اين باره مي نويسندكه:« روز جمعه 22 شوال آقايان نمايندگان فارس بر حسب تقاضاي اهالي به تلگرافخانه رفته مدتي مشغول مخابرات حضوري بودند از طرف اهالي فارس راجع به وضعيت كنوني آنجا بعضي اظهارت شده، كسب تكليف نمودند و از طرف نمايندگان به آنها جواب داده شد كه دولت مشغول اقدام شد».
علاوه بر اهالي شهرهاي شيراز، كازرون، اصفهان و كاشان، علماء اعيان و تجار و ساير طبقات گلپايگان هم حمايت و پشتيباني خود را از مجاهدان جنوب در جنگ با انگليسي ها اعلام كرده با تعطيلي بازار خواستار حفظ بلاد اسلام و اخراج قشون خارجه و رفع غائله مي شوند. روزنامه رعد در اين باره مي نويسد:« واقعه‌هاي بوشهر و تجاوزات همسايه جنوبي رشته صبر ملت را بريده، مسلك بي طرف دولت را تاكنون به اعلي درجه محترم دانسته به واسطه اين حركات به عين رضا نخواهد ديد. هيجان و تزلزل عمومي حاصل، بازارها بسته، امورات تعطيل، يك كلمه واحده فقط بلاد اسلام و اخراج قشون خارجه رفع غائله را از هيئت اسلام استدعا داريم. در صورت مسامحه در اجراي تكليف مذهبي ناچار به وسيله هيئت جامعه اسلاميه اقدامات لازمه خواهند نمود. منتظر جواب مساعد و فوري و آخرين تكليف قطعي مي‌باشيم. قريب 150 امضاء از علماء و اعيان و تجار و ساير طبقات اهالي گلپايگاني».
بعد از شهادت رييس علي دلواري علاوه بر شيراز در ديگر نقاط ايران هم مجالس ختم و عزاداري براي ايشان برگزار شد و در اين راستا مردم اراك هم در ذيقعده سال 1333 قمري در مسجد آن شهر حضور يافته و با سخنراني واعظ تهراني آقا حاج سيد اسدالله پسر حاجي سيد كاظم به عزاداري اقدام مي نمايند. روزنامه ارشاد در اين باره مي نويسد:« عموم اهالي از علماء و اعيان و تجار در آن مجلس حضور يافته از تمام محلات دسته ي سينه زن حركت نموده، مشغول تعزيه داري بودند.»( منبع: دکتر عبدالکریم مشایخی، کتاب: تهاجم انگلیس به جنوب ایران)
 
 
 
 
 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز