برگزاری گرامیداشت دری همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری

برگزاری گرامیداشت دری همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری

مراسم گرامیداشت سید ضیاء‌الدین دری همزمان با سالروز شهادت اسطوره مبارز با استعمار انگلیس، رئیسعلی دلواری با حضور برخی از مسؤولان تلویزیون، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که صبح دیروز  دوشنبه (۱۲ شهریور ماه) در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد، عزت‌الله ضرغامی، محمد حسین لطیفی، مهدی فرجی، جهانگیر الماسی، نوید و علی دری فرزندان این مرحوم، امیرعلی دانایی بازیگر کلاه پهلوی، عباس سلیمی نمین پژوهشگر و مسئولان فرهنگسرا حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم، عباس سلیمی نمین ـ پژوهشگر تاریخ ـ به بخشی از تاریخ در زمینه ارتباط و سیاست انگلیس در مقابل ایران اشاره کرد و گفت: باید تقارن سالروز شهادت رییسعلی دلواری اسطوره مبارزه با انگلیس با مراسم بزرگداشت کارگردان زحمتکش ما که درباره استعمار انگلیس فیلمی ساخته است را گرامی داشت. برخلاف آنچه که نویسندگان غرب سعی می‌کنند القاء کنند اما ملت ایران در تقابل ضدیت‌های انگلیس در مواقعی که لازم باشد برخورد سخت و در مواقعی برخورد نرم نشان می‌دهند؛ برای مثال ملت ایران در برابر حرکت‌های استحاله‌گونه، مقاومت‌های نرمی نشان می‌دهد که نشانه فرهیخته بودن ملت ایران است.
وی افزود: برای انگلیسی‌ها که جهان تحت سلطه آنها بود، بسیار سخت بود که ملتی در برابر آنها مقاومت کند و تبدیل به یک مدل شود، از همین رو برای شکستن ملت ایران حرکت‌های زشتی از خود بروز می‌دهند؛ برای مثال برای تجزیه ایران کارهایی می‌کنند. آنها در تلاش هستند هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت ایران را دچار مشکل کنند.
سلیمی نمین در ادامه گفت: امروز سالگرد آغاز جنگ دوم ما با روس‌ها هم است؛ البته در این قضیه هم انگلیس‌ها نقش اساسی داشتند تا ایران تجزیه و ملت دچار یأس شوند. ملت ایران وقتی توانست بزرگترین قدرت را در عرصه‌های مختلف به زانو دربیاورد یک عداوتی شکل گرفت و انگلیسی‌ها خواستند ملت ایران را بشکنند اما وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم علی رغم انجام کارهای غیراخلاقی توسط انگلیسی‌ها، ملت ایران هرگز بر اساس توهم آنها عمل نکرده، بلکه مجددا جوانه زده، ایستاده و نهضت ملی شدن صنعت نفت را شکل داده است.
او سپس گفت: امروز عزم بدخواهان ملت ایران این است که کاری بکنند تا ما نتوانیم جوانه بزنیم و منافع نامشروع آنها در سایر کشورها محقق شود. امروز چیزی که می‌توانیم از تاریخ خودمان درس بگیریم این است که نوع برخورد انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در برابر ما متفاوت شده و کارنامه ما نشان می‌دهد که ملتی نیستیم که با یک کودتای نظامی یا بحث گسترش سختی‌ها و مشکلات مادی، شأن و منزلت خود را از دست بدهیم و این برای دشمن ما کاملا روشن است. از همین رو می‌بینیم این بار بسیار متفاوت عمل و همه ابزارها به خدمت گرفته می‌شود. امیدواریم در رابطه با آنچه که ما در مسیر آن گام برداشتیم و آن صیانت از منزلت انسان‌ها و مقابله با نژادپرستی در منطقه است، موفق باشیم و از آن به نیکی یاد کنیم چراکه در این مسیر ملت ایران توانسته الگویی برای کسانی باشد که می‌خواهند شأن و منزلت خود را احیا کنند؛ البته شاید برخی ضعف‌ها در مدیریت‌ها باعث دیده نشدن این مسایل شود. امیدوارم در ارتباط با این شخصیت معاصر و آن شخصیت تاریخی یعنی رییسعلی دلواری تأمل و با ناهنجاری‌ها مقابله کنیم و هم بتوانیم مسیری را که باز کردیم که بر اثر آن فشارهایی روی ما وارد می‌شود را پیش ببریم.
در ادامه مراسم یکی از نوادگان رئیسعلی دلواری اسطوره مبارزه با استعمار انگلیس، که دارای مدرک دکتری از دانشگاه بوستون امریکاست به سخنرانی پرداخت.
ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما، محمد حسین لطیفی، مهدی فرجی، امیرعلی دانایی، جهانگیر الماسی و نوید دری نیز از سخنرانان این مراسم بودند و درباره ویژگی های مرحوم دری و خاطراتشان سخنرانی کردند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز