سازگاری با کم آبی نیازمند شناسایی منابع جدید آب آشامیدنی

سازگاری با کم آبی نیازمند شناسایی منابع جدید آب آشامیدنی

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: برای سازگاری با کم آبی باید به فکر شناسایی ذخایر جدید آب آشامیدنی باشیم.
امید آزادی جو افزود: برای سازگار شدن با شرایط کم آبی، فقط کنترل منابع آب کنونی کافی نیست بلکه باید ذخایر و مناطق دارای ظرفیت آب آشامیدنی را شناسایی و از آلودگی محافظت کرد.
وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای صیانت از منابع آب آشامیدنی تدوین شده است، بیان کرد: این برنامه‌ها با اولویت قرق چاه‌های آب آشامیدنی و بستن چاه‌های غیرمجاز در محدوده ۵۰۰ تا دو هزار متری این چاه‌ها، یکی از تکالیف وزارت نیرو برای تامین آب است.
مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: اکنون ۱۴۰ حلقه چاه آب آشامیدنی برای تامین آب شهری و روستایی در این استان فعال است که سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود.
آزادی جو ادامه داد: در شهرستان دشتستان در حریم دو هزار متری چاه‌های آب آشامیدنی نزدیک به هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز با مجموع تخلیه ۵۹ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای ساماندهی حریم چاه‌های آب آشامیدنی باید همه چاه‌های غیرمجاز پر، برداشت از چاه‌های مجاز تعدیل و الگوی کشت نیز به صورت کامل اجرا شود.
آزادی جو گفت: شناسایی مناطقی از آبخوان‌های آبرفتی و آهکی با توان تامین آب آشامیدنی و تعیین حدود محافظتی و قرق این ذخایر، به منظور جلوگیری از تجاوز به حریم آن‌ها و همچنین انجام عملیات آبخیزداری و تغذیه مصنوعی با هدف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شرایط کم آبی در استان بوشهر ضروری است.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز