15 آبان ماه ۱۳۴۰ به روایت روزنامه اطلاعات

15 آبان ماه ۱۳۴۰ به روایت روزنامه اطلاعات

هشدار سردار فاخر حکمت به نخست وزیر
« روزنامه اطلاعات » نوشت : امروز اطلاع حاصل شد که مصاحبه مطبوعاتی سردار فاخر حکمت رئیس سابق مجلس شورای ملی درباره انتخابات و دولت که قرار بود، ظرف همین هفته انجام شود به بعد موکول شده است.
در تماسی که با سردار فاخر حکمت گرفته شد وی گفت : آقای نخست وزیر گفتند که خیال مصاحبه ای در همین روزها را دارند به این جهت من عجالتا از مصاحبه مطبوعاتی و دعوت آقایان روزنامه نگاران منصرف شده ام تا ببینم ایشان چه خواهند گفت. اگر برخلاف بود و در مورد شروع انتخابات مطالبی نگفتند و لازم بود، من بعدا جواب خواهم داد.
 
تصمیمات کنفرانس اوپک تسلیم دولت می شود
امروز فواد روحانی دبیرکل سازمان کشورهای تولید کننده نفت اوپک و قائم مقام رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در مورد تصمیمات سومین کنفرانس اوپک و اعلام آن گفت : ظرف دو سه روز آینده قطعنامه های کنفرانس تهران به نخست وزیری فرستاده خواهد شد تا در جلسه هیئت وزیران مطرح شده و به تصویب دولت برسد.
 
بازار هیچ گونه تغییری نکرده است
به دنبال قطع مذاکرات ایران و ژاپن در هفته قبل انصاری مستشار اقتصادی سفارت ایران در ژاپن که برای مذاکرات در تهران اقامت داشت به محل ماموریت خود عزیمت کرد.
وضع بازار بعد از قطع واردات از ژاپن هیچ گونه تغییری نکرده است، یکی از تجار معتقد بود که این آرامش فقط به علت فراوانی جنس ژاپنی است. در حقیقت آن چه که پیش آمد دوائی برای درد فراوانی جنس ژاپنی بود و شاید تا پایان سال کسی به فکر اعتراض نباشد اما دولت هم باید برای سال آینده در مورد همه قراردادهای بازرگانی فکری اساسی کند و روش شایسته برای همه کشورها اتخاذ نماید. در چنین صورتی مشکل بازرگانی ژاپن هم امکان دارد حل شود.
 
طرح ایران برای پایان استعمار!
آسوشیتدپرس گزارش داد : امروز در داخل گروه آسیایی آفریقایی بر سر تنظیم قطعنامه ای در باب تحریم استعمار که در اجرای تصمیم سال 1960 مجمع عمومی تهیه شده است دو دستگی به وجود آمد.
کمیته 12 نفری مخصوص گروه آسیایی – آفریقایی که خود شامل 49 کشور است گزارش داد که در این مورد اختلاف بروز کرده است.
طرحی که توسط نمایندگان ایران، هند و اندونزی در کمیته تهیه می شود مورد اختلاف نظر نمایندگان قرار دارد.
مطلعین می گویند در دو طرح ایران و هند تاریخی برای پایان استعمار تعیین نکرده اند ولی اندونزی سال 1964 را پیشنهاد کرده است، سال گذشته گروه آسیایی – آفریقایی ابتکار مبارزه با استعمار را از دست نمایندگان شوروی گرفت و خود آن را دنبال کرد.
 
از صدور ضمانت نامه جلوگیری شد
« اطلاعات » نوشت : امروز خبرنگار ما اطلاع داد که چون بعضی از شرکت های بیمه اقدام به صدور ضمانت نامه می کردند و این موضوع به نظر وزارت بازرگانی خالی از اشکال نبود به این جهت به شرکت های بیمه دستور داده شد که از صدور ضمانت نامه بانکی خودداری کنند.
 
ملت انتخابات آزاد می خواهند
« کیهان » در یادداشتی نوشت : این روزها کشمکشی بین دولت و طرفداران انتخابات در گرفته است و به نظر ما روز به روز این کشمکش شدیدتر خواهد شد و هیچ شبهه ای نیست که آخر الامر فتح و پیروزی با طرفداران انتخابات خواهد بود زیرا این ها چیزی می گویند که خود دولت نیز نمی تواند غیر از آن بگوید و آن این است که مشروطیت تعطیل بردار نیست و قانون اساسی باید محترم باشد و انتخابات باید به عمل آید.
من هنوز یک نفر را ندیده ام که معتقد باشد که دولت انتخابات را آزاد بگذارد ، نه طبقه اول و نه طبقه متوسط و نه سوم ، هیچ کدام این امید را ندارند ، همه یک زبان می گویند که انتخابات لیستی خواهد بود ، اگر این طور باشد کشمکش بین دولت و مردم پایان نخواهد یافت ، زیرا اکثر این مردمی که برای انتخابات قیام کرده اند انتخابات آزاد می خواهند و تا به مقصود خود نرسند دنباله مبارزات خود را رها نخواهند کرد.
 
گروهی که به دنبال انتخابات آزاد نیستند!
شکی نیست که در این میان کسانی هم هستند که طالب آزادی انتخابات نیستند، بعضی ها برای این که خودشان می خواهند انتخاب شوند و می دانند که اگر آزاد باشد نمی شوند و بعضی ها هم هستند که اشتباها از روی عقیده باور دارند که انتخابات آزاد به صلاح ممکت نیست ، به نظر من اگر انتخابات آزاد نباشد بهتر از این است که فرمایشی باشد برای این که تجربه نشان داده است که دولت نمی تواند یک انتخابات فرمایشی بکند که به مصلحت کشور باشد.
 
مجلسی که از سوی دولت نمایندگانش انتخاب می شوند!
یکی دخترش با فلان حاکم رفیق بوده ، یکی زنش کلفت خانه فلان متنفذ بوده ، دیگری در مقاطعه کاری با فلان وزیر شرکت داشته و در ازای همه این ها وکالت خواسته اند و دولت نیز مجبور شده که ایشان را وکیل کند. پس ایشان نه تنها با این عوامل خود را به ملت تحمیل می کنند بلکه به دولت هم تحمیل می گردند.
مجلسی که این طور تشکیل شود نه به درد ملت می خورد نه به درد دولت، یک بار سنگینی است که روی دوش ملت قرار گرفته و زیانش بیش از سود است.
 
امیدی به انتخابات آزاد نمی رود!
با این حال یعنی با این که انتخابات فرمایشی به زیان دولت هم هست و امیدی به یک انتخابات آزاد نمی رود و آن چه تاکنون دولت های ایران نشان داده اند این است که شما به اسم آزادی انتخابات را از ما قبول کنید و عملش را از ما نخواهید، پس کسانی که اکنون کمر برای انتخابات بسته اند باید اول تامین پیدا کنند که اگر انتخاباتی شد آزاد خواهد بود و الا بهتر است هر وقت اسم انتخابات را می برند کلمه آزاد را با آن توام سازند. نگویند ما انتخابات می خواهیم بگویند « انتخابات آزاد» می خواهیم تا دولت بداند که ملت جز انتخابات آزاد از وی قبول نخواهد کرد و روی یک تصور باطل، خود و ملت را دچار کشمکش جدیدی نسازد.
 
صد تومان جایزه برای هر تن گندم
به پیشنهاد وزارت دارایی و تصویب هیئت وزیران به منظور کمک به کشاورزان و تشویق و ترغیب آنان به افزایش سطح کشت و فروش و تحویل مازاد محصول خود به انبارهای دولتی اداره کل غله مجاز است در هر یک از مراکز خرید برای هر مدتی که مقتضی و مصلحت بداند محصول گندم سال آتی را منتهی تا آخر اسفند ماه 1341 هر تن مبلغ یک هزار ریال علاوه بر قیمت مقرر فعلی به عنوان جایزه به فروشندگان گندم پرداخت نموده و از هم اکنون برای جلب اعتماد و اطمینان کشاورزان به پرداخت جایزه برای محصول گندم سال آتی مراتب را به اطلاع عموم برساند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز