اشتغال خرد و خانگی تنها راه درآمدزایی روستاییان

اشتغال خرد و خانگی تنها راه درآمدزایی روستاییان

حسن حیدری*

فرایند توسعه، فرایندی همه جانبه و انسان محور می باشد. توجه به کاهش فقر، اشتغال زایی و استقلال مالی افراد مخصوصا کاهش فقر در بین فقیر ترین افراد جامعه که همان زنان و کودکان می باشند برای دستیابی به توسعه پایدار یک ضرورت می باشد. در این بین توانمند سازی زنان می تواند باعث بالا بردن کیفیت زندگی، افزایش درامد، افزایش عزت نفس، بیشتر شدن تحرکات اجتماعی و تسریع  دست یابی به فرایند توسعه پایدار می شود.
از طرفی امروزه قدرت اقتصادی کشورها دیگر در گرو شرکت های بزرگ آنها نیست، بلکه متکی به قدرت کسب و کارهای کوچک و متوسط است. در کشورهای مترقی و پیشرفته جایگاه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار بسیار ارزشمند است، تا جایی اخیراً کشورهای اروپایی امکان اقامت برای کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ها را فراهم کرده اند. این نشان از تغییر ارزش ها و اهمیت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد سرمایه داری در کشوری را می دهد که خود از بنیان گذاران تجارت های بزرگ مقیاس بوده است.
در این میان، اهمیت کار در منزل در قالب مشاغل خانگی به علت مزایای فراوانی که دارد بیشتر از سایر فعالیت ها به نظر می رسد. در کشور آمریکا بیش از ۳۸ میلیون شغل خانگی وجود دارد که کارآفرینان در منزل کار می کنند و هر ۱۲ ثانیه یک شغل خانگی جدید اضافه می شود. آمار موفقیت مشاغل خانگی در آمریکا در سه سال اول فعالیت ۷۰% است. همچنین فقط مشاغل خانگی سالانه بالای ۴۲۷ میلیارد دلار درآمد تولید می کنند!
در این میان تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که آنها زودتر از ما به فکر ساماندهی و حمایت و مدیریت مشاغل خانگی افتاده اند ولی در ایران عملا از سال ۱۳۸۹ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید. در حال حاضر ۴۰۷ شغل خانگی به عنوان رشته های شغلی دارای مجوز از تایید و تصویب ستاد ساماندهی مشاغل خانگی به طور رسمی اعلام شدند.
از طرفی مزایای کار در منزل و مشاغل خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:  کارآفرینی و کار در منزل می تواند شامل معافیت های مالیاتی باشد،   راه اندازی کسب و کار خانگی بسیار راحت تر از کسب و کارهای عادی است، هزینه های اولیه مشاغل خانگی پائین تر است چرا که بسیاری از هزینه ها مانند مکان مجزا فعالیت، رفت و آمد و … وجود ندارد، با کار در منزل زمانی برای رفت و آمد تلف نمی شود، در هر زمانی می توانید کار خود را انجام دهید و مستقل از زمان هستید،  در خانه یا هر کجایی که دوست دارید می توانید کار کنید و مستقل از مکان هستید، خانم، آقا ، پیر ، جوان و نوجوان، همگی می توانند کسب و کار خانگی را راه اندازی کنند، کارایی و بهره وری شما افزایش می یابد،کار در خانه ، کارآفرینی با ریسک و هزینه کم است و  می توانید کسب و کار خانگی خود را در کنار شغل فعلی خود راه اندازی کنید و این دو با هم منافاتی ندارند. مهمتر از همه بسیاری از کارآفرینان زمان کمی را می توانند با خانوده خود بگذرانند. اما  با ایجاد شغل خانگی می توانیم زمان با کیفیت بیشتری با خانواده و دوستانمان باشیم و حتی در کارها از آنها کمک بگیریم.
امروزه می توان با اطلاع رسانی کارآمد توسط مردم و مسئولین جامعه را با ایجاد اشتغال خانگی آشنا کرد و فرهنگ متکی بودن به خود را که همانا بستر احیای اقتصاد مقاومتی را موجب خواهد شد ترویج داد. با شرایط نامطلوب وضع اقتصاد و بیکاری و از سویی دیگر مهاجرت در اوج محرومیت می توان گفت بهترین و شاید کارآمدترین اقدام پسندیده برای اقشار مختلف مردم خود اشتغالی در منازل خود است که در مقابل باید مسئولین هم در راستای اقتصاد مقاومتی با حمایت های خود، تسهیلات ویژه ای را برای محقق ساختن این امر مهم در نظر بگیرند. پرداختن تسهیلات اشتغالزایی اگر پیوست اجتماعی و خانواده نداشته باشد شاید فقط باعث افزایش درآمد بعضی از دریافت کنندگان تسهیلات باشد ولی کارایی برای کاهش استرس، ترویج اشتغال خانگی و کاهش فقر و بیکاری نخواهد داشت.
یکی از اصول مهم در اشتغال خانگی و خرد باید جلوگیری از مهاجرت های بی رویه روستاییان باشد که دلیل اولش اقتصاد و بیکاری است. چرا که اگر مشکل اقتصاد و بیکاری برطرف شود روستایی انگیزه ماندن در روستا را دارد و با وجود افراد بیشتر در روستاها، امکانات زیرساختی اساسی و مورد نیاز بیشتری هم در روستا استقرار پیدا می کنند.
*دکتری برنامه ریزی شهری و روستایی

ارسال دیدگاه