گره کور ترافیکی بر مهم ترین خیابان بوشهر

لزوم چاره جویی مسئولان و پایان قانون فروشی؛

گره کور ترافیکی بر مهم ترین خیابان بوشهر

ترافیک و گره ی ترافیکی چند سالی است که در بندر بوشهر نیز رخ نشان داده و مسئولان شهری نیز جهت رفع این چالش ها اقداماتی را انجام داده اند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، این روزها وضعیت دردناک ترافیک شهری در کشور مورد توجه تمامی کارشناسان مربوطه قرار گرفته است، موضوعی که با توجه به فرهنگ بد رانندگی و نبود زیرساخت ها هر روز بیش از پیش تشدید می شود، از این رو مسئولان امر وظیفه دارند به صورت موردی گره های ترافیکی را بررسی نموده و روش های مدیریت ترافیک را جهت رفع گره بومی سازی نمایند.
ترافیک و گره ی ترافیکی چند سالی است که در بندر بوشهر نیز رخ نشان داده و مسئولان شهری نیز جهت رفع این چالش ها اقداماتی را انجام داده اند. این قبیل اقدامات در مواردی موفق بوده اما برخی گره های ترافیکی همچنان  حل ناشدنی مانده اند.
خیابان امام خمینی(ره) بندر بوشهر که از آن می توان به عنوان مهمترین خیابان استان بوشهر نام برد، یکی از نقاطی است که همواره شاهد بروز ترافیک در آن هستیم، مسئولان حوزه ترافیک شهری بارها با اجرای راهکارهایی قصد بر روان کردن آن داشته اند که تاکنون به موفقیت چشمگیری دست نیافته اند. ترافیکی که با افزایش جمعیت مهاجر پذیربودن بوشهر، وضعیت نابسامان وسائط نقلیه و افزایش بی رویه اتومبیل های شخصی، افزایش چشمگیر مراکز تجاری، درمانی و نهادهای خدمت رسان در این خیابان هر روز بیشتر گره خواهد خورد.
 
کارشناسان شهری  نبود فضای کافی برای پارک و کمبود شدید پارکینگ در سطح شهر، حمل و نقل عمومی ضعیف، ضعف زیرساخت ها، فرهنگ بد رانندگان و عابران پیاده را چهار عامل مهم و موثر در بروز چنین گره های ترافیکی می دانند.
در این خیابان همچون بسیاری از معابر شهری اصول مهندسی ترافیک به درستی رعایت نشده است و البته نمی توان به تعریض این خیابان نیز امیدی داشت، همچنین مسیری که در طرح های عمرانی جهت کاهش بار ترافیک در این خیابان پیش بینی شده است، سال ها تا راه اندازی فاصله دارد. از این رو باید مسئولان امر هرچه سریع تر به دنبال چاره جویی برای برون رفت از شرایط موجود و حفظ آمادگی در مسیر راه اندازی مجتمع های بزرگ تجاری در این خیابان باشند.
به نظر می رسد مسئولان شهری باید ضمن تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و گام برداشتن در جهت ارتقاء فرهنگ رانندگان و عابرین پیاده، برنامه ویژه ای در جهت افزایش پارکینگ ها در این خیابان و مدیریت فضاهای پارک موجود با بهره مندی از روش های نوین و پارکینگ های هوشمند داشته باشند.
مدیران تصمیم ساز هرگز نباید از نبود جای پارک و کمبود شدید پارکینگ ها در نقاط پرترافیک غافل شوند، خیلی ساده است وقتی راننده ای جهت پارک خودرو خود زمان زیادی را صرف نماید، سرعت میانگین را پایین آورده و بر روی ترافیک اثر منفی می گذارد.
در حوزه ی پارک خودروها و پارکینگ های شهری به خصوص در خیابان های اصلی شهر دچار مشکلات متعددی هستیم. علل اصلی شرایط موجود در مرکز استان را می توان در قانون گریزی برخی مالکان و البته قانون فروشی شهرداری جستجو کرد. وقتی برخی مالکان مجتمع های درمانی، خدماتی و تجاری با حذف پارکینگ های مجتمع هایشان به دنبال سودهای کلان هستند مستقیم به منافع عمومی لطمعه وارد می کنند و شهرداری به عنوان نهاد مسئول، موظف است با تمام توان در برابر این زیاده خواهی ها و ضرر به منافع عمومی ایستادگی کند که متأسفانه تاکنون شاهد این رویکرد نبوده ایم.
مشکلات مالی باعث شده است تا شورای شهر و شهرداری بوشهر به عنوان نهاد اصلی در حوزه شهری در ادوار مختلف با قانون فروشی افزایش تراکم و حذف پارکینگ بحران گره های ترافیکی را تشدید کنند، اکنون که هر روز شاهد افزایش ترافیک در این خیابان هستیم از شورای شهر و شهردار فعلی بوشهر انتظار می رود از بروز اقدامات غیرکارشناسی که پیش از این شاهد آن بوده ایم پیشگیری نماید و در جهت حفظ منافع عمومی در مقابل زیاده خواهی سودجویان بایستند که بی شک ضمن جلوگیری از وخیم تر شدن گره ترافیکی در شهر، اعتماد خدشه دار شده را دوباره به نهاد شهرداری باز خواهد گرداند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز