هزار و 911 تغییر نام و فامیل در استان بوشهر

هزار و 911 تغییر نام و فامیل در استان بوشهر

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: از ابتدای امسال تاکنون با هزار و 911 تقاضا برای تغییر نام و نام خانوادگی موافقت شده است.

اسکندر پاسالار افزود: از این تعداد 822 مورد مربوط به تغییر نام و هزارو89 مورد مربوط به نام خانوادگی بوده که نزدیک به نیمی از تغییرات نام خانوادگی مربوط به حذف نام مکان و طوایف بوده است.
وی اضافه کرد: در تغییر نام‌هایی که در صلاحیت ثبت احوال است اسامی اصلی ائمه اطهار(ع) از جمله محمد، علی، زهرا، فاطمه به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و آنها را حتی نمی‌توان با پیشوند یا پسوند غیر مذهبی ترکیب کرد.
مدیرکل ثبت احوال استان جوانان را بیشترین گروه سنی متقاضی تغییر نام عنوان و اضافه کرد: تا اسفندماه سال 90 تغییر نام منحصر به صدور احکام دادگستری بود اما از آن به بعد تغییر نام در حدود اختیارات ثبت احوال نیز قرار گرفت که البته شرایط خاصی دارد.
وی خاطرنشان کرد: تغییر نام افراد بین 15 تا 18 سال باید با تایید ولی باشد اما افراد بالای 18 سال می توانند خود برای این کار اقدام کنند.
پاسالار گفت: متقاضیان تغییر نام می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال درخواست تغییر نام کنند که این درخواست بر اساس دستورالعمل ثبت احوال بررسی و امکان تغییر و یا عدم امکان آن به فرد اعلام می‌شود.
وی افزود: نام خانوادگي‌های مناسب قابل تغيير نيستند اما نام‌های خانوادگی بدمعنی و نامانوس و بعضی القاب قابل تغییر هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان ادامه داد: همچنين پسوند یا پیشوند محل، شغل، طایفه و... از نام خانوادگی قابل حذف است.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل اعتقادات مذهبی، گرایش به انتخاب نام ائمه اطهار و امامان معصوم(ع) برای نوزادان در این استان بیشتر است.
پاسالار بیان کرد: در بین پسران نام‌های محمد، حسین، امیرعلی، علی، امیرحسین، رضا، ابوالفضل، علیرضا، امیرعباس و مهدی و در بین دختران نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، رقیه، حلما، فاطمه زهرا، آوا، مریم، یسنا و مهرسا بیشترین فراوانی را دارند.
ارسال دیدگاه