افزایش بلیط کنسرت‌های موسیقی  و چند نکته

افزایش بلیط کنسرت‌های موسیقی و چند نکته

در پی نامه سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر به موسسات فرهنگی و هنری فعال در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر بوشهر در روزهای گذشته شاهد واکنش برخی فعالان حوزه موسیقی نسبت به این تصمیم بوده‌ایم. پرداخت ۱۰ درصد قیمت فروش هرنوع بلیت به شهرداری قانونی پایدار و به عنوان عوارض تکلیفی است و بر اساس ماده 181 قانون این عوارض از سوی هیچ مقامی حتی هیات وزیران نیز قابل بخشش نیست.
سید نورالدین امیری شهردار بوشهر در نخستین گردهمائی شهرداران استان بوشهر در هفتم اردیبهشت سالجاری در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اظهار داشت که راه‌های تامین و افزایش درآمد توسط شهرداری زیاد است. وی از بکارگیری تیم مشاورین اقتصادی متخصص کسب درآمد و تعریف عوارض  در این زمینه خبر داد و این موضوع را به عنوان تجربه‌ای در شهرداری مرکز استان برشمرد و در اختیار سایر شهرداران استان قرار داد.
 این موضوع موجب شده تا گمانه زنی فعالان حوزه فرهنگ و هنر مبنی بر این باشد که اخذ عوارض 5 درصدی از فروش بلیط کنسرت‌های موسیقی از همین الگوی افزایش درآمد توسط تیم مشاورشهردار باشد. از سوی دیگر نگرانی فعالان فرهنگ و هنر و کنشگران اجتماعی بر این است که این روند اخذ عوارض بر سایر امکانات شهری سایه بیافکند.
در حال حاضر تمامی وسایل بازی مکانیزه در بوستان‌ها و مراکز تفریحی شهر بوشهر توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و هیچ نظارتی بر کیفیت و تعیین قیمت آنها وجود ندارد و آنها نیز باید به دلیل پرداخت عوارض و کرایه به شهرداری مبالغ را افزایش دهند.
به هر حال اهالی فرهنگ وهنر نگران ایجاد بدعت برای اخذ عوارض از سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری با شروع آن با موسیقی باشد. همه به خوبی به این موضع واقف‌اند که  انجام تمامی فعالیت های فرهنگی در جامعه امروزی فاقد سود و صرفه اقتصادی است و لذا باید از حمایت‌های دولت برخوردار شود.
 با توجه به توسعه روزافزون اینترنت، و پدیده نوظهور تولید محتوا در شبکه‌های فراروان مجازی، پدیده اخذ عوارض بر بلیط فعالیت‌های فرهنگی و هنری طبعات اجتماعی که به همراه خواهد داشت فراوان است. کاهش قدرت خرید و عدم استقبال مردم خصوصا ساکنین محلات جنوبی، دانش‌آموزان و دانشجویان،کارمندان و کارگران از برنامه‌های فرهنگی و هنری  و بالطبع کاهش نشاط اجتماعی از طبعات این موضوع خواهد بود و به این نگرانی دامن خواهد زد اتفاقی که برای بازار کتاب و نشریات افتاده برای موسیقی نیز پیش بیاید.
از آن سو نظارت و تهیه سازوکاری برای تعیین قیمت منطقی بلیط کنسرت‌ها نیز ضروری به نظر می‌رسد. ظاهرا تعیین قیمت بلیط کنسرت بر عهده موسسه برگزار کننده است و بر اساس قیمت‌ تمام شده و هزینه کرد اجرا به اضافه سود موسسه تعیین می‌گردد. به نظر می‌رسد هیئت مدیره انجمن موسیقی استان،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضروری است به این موضوع ورود کرده و نقش نظارتی خود را انجام داده و از تعیین قیمت‌های عجیب و غیر منطقی برای برخی از اجراها جلوگیری نمایند تا بخش عمده‌ای از افراد در جامعه بتوانند از هنر موسیقی بهره ببرند. کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز باید از برخورد سلیقه‌ای با موضوعات بپرهیزد و با اقشار مختلف برخورد یگانه‌ای داشته باشد و در این زمینه نیز برای تصمیم‌سازی مناسب نقش پررنگ‌تری ایفا نماید. از سویی با پرداخت کمک هزینه به برخی گروه‌های اجتماعی و هدر رفت سرمایه شهرداری تصمیم ناصواب گرفته می‌شود و از طرف دیگر بر فرهنگ و هنر اینگونه خرده گیری نمود و موجب سرخوردگی و از دست شدن سرمایه‌های اجتماعی می‌شوند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز