«جلوه های نمایشی جنگ» در نشست تخصصی

یک کتاب، یک نویسنده؛

«جلوه های نمایشی جنگ» در نشست تخصصی

نشست تخصصی کتاب «جلوه های نمایشی جنگ» با حضور "غلامحسین دریانورد"، نویسنده این کتاب و همچنین "جهانشیر یار احمدی"، "اشرف سلطانی نیا"، و "جواد متین" در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه بوشهر، غلامحسین دریانورد با بیان اینکه جنگ هشت‌ساله‌ عراق علیه ایران سرشار از جنبه‌ها، جلوه‌ها و خلاقیت‌های نمایشی بود، گفت: این جلوه‌ها و جنبه‌ها خود را به شکل بارزی در رفتار، گفتار و نوشتار جامعه‌ رزمنده نشان می‌دهد.

 وی ادامه داد: آداب و رسوم، بازی‌ها، حاضرجوابی‌ها، خلاقیت‌ها، رویاها، شعارها و رجزها، شوخ‌طبعی‌ها، شهادت‌نامه‌ها، مشاهدات، منظومه‌ها، یادداشت‌های روزانه و خاطرات، گنجینه‌ عظیمی هستند که می‌توان با بهره گیری از آنان به شکل مستقیم و غیرمستقیم آثار نویی خلق کرد. 

تئاتر دفاع مقدس یا به سمت شعار و تبلیغات می رود یا به سمت ضد جنگ!

نویسنده کتاب جلوه های نمایشی جنگ بیان کرد: ایده نوشتن من جمله ای از دیوید لسکو، نویسنده کتاب ارزشمند هنر نمایشنامه‌نویسی جنگ بود که می گوید جنگ و نمایش موقعیت هایی فراهم می کنند که شباهت های عجیبی به هم دارند و جنگ هیچگاه نمی تواند از جلوه های نمایشی تهی باشد. 

این نمایشنامه نویس و هنرمند گناوه ای با بیان بخشی از رویاها و خاطرات خود گفت: نکته مهم در مورد تئاتر دفاع مقدس این است که یا به سمت شعار و تبلیغات می رود یا به سمت ضد جنگ!

 

حوزه دفاع مقدس نیاز به پژوهش بیشتری دارد

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر گفت: طی سه دهه گذشته در اتفاقات پژوهشی سیر صعودی داشته ایم با این حال هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و یکی از حوزه هایی که نیاز به پژوهش بیشتری دارد دفاع مقدس است.

جهانشیر یاراحمدی با اشاره به ظرفیت های ادبی دفاع مقدس افزود: سوال اینجاست که چرا در این حوزه نمایشنامه های خوب و درخوری تهیه نشده است و مهمترین علت مورد بحث نیز عدم شناخت فضای جنگ است.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من خوانش کتاب «جلوه های نمایشی جنگ» برای تمام کسانی که می خواهند در حوزه جنگ و دفاع مقدس قلم بزنند ضرورت دارد.

این هنرمند با بیان اینکه جنگ برای کشور ما یک میراث فرهنگی است، تاکید کرد: تئاتر دفاع مقدس در کشور ما در برهه ای رو به تعطیلی رفت، لذا باید ببینیم درام نویسان برای خلق آثار خود از جنگ و فرودهای آن چه استفاده ای می توانند کنند؟

یاراحمدی اظهار کرد: در کتاب جلوه های نمایشی جنگ نویسنده کسی است که تجربیات ذهنی خود را نوشته و این نقطه قوت کتاب و روایت های آن است. 

وی با تبریک به انتشارات سوره مهر گفت: کتاب «جلوه های نمایشی جنگ» در زمینه درام نویسی کارایی زیادی دارد. 

حضور نویسنده در فضا و میدان جنگ به باورمندی مخاطب کمک می کند 

اشرف سلطانی نیا با اشاره به جنبه های ارزشمندی کتاب جلوه های نمایشی جنگ گفت: آوردن نمونه هایی از حضور نویسنده در فضا و میدان جنگ به باورمندی مخاطب کمک می کند و همچنین بهره مندی از این تجربیات در نوشتار تاثیرگذاری آن را بالا می برد.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: از دید نمایشی هم به گونه ای به این کتاب نگاه شود که چقدر می توان نمایش را در جاهای دیگر بازنشانی کرد، به این دلیل که تمام آیتم های آن را در جنگ بررسی کرده است. 

 

 

وی تاکید کرد: من به عنوان یک زن برایم بسیار جالب بود وارد فضایی شوم که از آن من نیست زیرا که جنگ یک فضای زنانه نیست. 

سلطانی نیا بیان کرد: در بخش تئوریک این کتاب، موضوع آفرینش آمده است که آن را ارزشمندتر می کند و اگر از دید یک فرد نمایشی به کتاب نگاه کنیم می بینیم که نمایش در موضوعات و سوژه های آن جلوه گری می کند. 

پس لرزه های جنگ و  تاثیرات جنگ در جامعه بررسی شود

جواد متین عنوان کرد: ارزشمندی کتاب «جلوه های نمایشی جنگ» به دلیل پرداختن به جنبه های مختلف و بیان خاطرات است.

این کارگردان و بازیگر تاکید کرد: توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا خصوصا در زمینه تولید جنگ افزارها و همچنین انواع جنگ های مختلف از جمله جنگ سرد می طلبد که هنرمند به عنوان یک فرد مسئول در جامعه به مسائلی از قبیل پس لرزه های جنگ و تاثیرات آن تا امروز مانند اثرات زیست محیطی جنگ بپردازد.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر کشور گفت: تاثیر فرهنگ دفاع مقدس و تاثیرات جنگ در جامعه باید بررسی شود که نویسنده در صورت تمایل می تواند در ویرایش های بعدی کتاب به آن بپردازد. 

متین با اشاره به جنبه های جذابیت ادبیات جنگ افزود: همه افرادی که به جنگ رفته اند از آسمان نیامده بودند که مقدس باشند بلکه از دل مردم و از میان انسان های معمولی بوده اند و این ادبیات جنگ را زیبا و خواندنی می کند.

گفتنی است غلامحسین دریانورد هنرمند برجسته گناوه ای است که سال گذشته به عنوان چهره برتر هنر انقلاب استان بوشهر سال ۹۷ معرفی شد، وی آثار متعددی در زمینه‌های مختلف ادبی و پژوهشی را در کارنامه خود دارد. 

اثر پژوهشی جلوه‌های نمایشی جنگ تحمیلی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و روایتی دست اول از ظرفیت‌های عناصر نمایشی در هشت سال جنگ تحمیلی برای استفاده کارگردان‌ها، فیلم‌نامه نویس‌ها و نویسندگان نمایش و پژوهشگران برای تولیدات هنری و پژوهش در زمینه دفاع مقدس است. 

ارسال دیدگاه