حال و روز خوبی ندارد اینها

حال و روز خوبی ندارد اینها

صدیقه جمالی

لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است و يک خبرنگار براي اين که موفق باشد بايد به سه اصل مهم سرعت، دقت و صحت،  که لازمه کاراست را سرلوحه کار خود قرار دهد. کار خبرنگار، انعکاس رخدادهايي است که قابليت خبرشدن و اطلاع رساني به جامعه را دارد و کاري بسيار پر مشغله و سخت است به نظر من زماني اين خستگي از تن يک خبرنگار بيرون مي رود که توانسته باشد با انتشار گزارش و يا خبرخود گره اي از مشکلات جامعه برداشته باشد و يا درد مردم ديارش را به گوش مسئولان رسانده باشد.

همه مردم  خبرنگار را به عنوان چشم و گوش بيدار جامعه ميشناسند. و از آنها توقع دارند که وظيفه خود را به بهترين شکل انجام دهند و اخبار را به مردم منتقل کنند. و مردم خبرنگاران را از خود مي دانند و با آنها احساس راحتي و صميميت ميکنند و مشکلات خود را با آنها در ميان ميگذارند. تا به گوش مسئولان برسانند. و در مقابل مسئولان خبرنگاران را پل ارتباطي ميان خود و مردم مي دانند و هر مراسمي که برگزار ميشود از خبرنگاران  دعوت  به عمل مي آورند و عملکرد  دستگاه اجرايي مربوطه خود را در اختيار آنها قرار داداه تا به اطلاع مردم برسانند. اما متاسفانه کمتر کسي به فکر حل مشکلات خود آنهاست. انگار از ديدگاه آنها خبرنگار فقط وظيفه دارد به فکر انعکاس مشکلات ديگران باشد.در حالي که خبرنگار هم از مسئولان انتظار دارد که به مشکلات آنها همانند ديگر قشرهاي جامعه  رسيدگي شود.

 از ديگاه من خبرنگار واقعي کسي است که به دور از جناح بازي هاي سياسي  بتواند مسائل و مشکلات جامعه را در رسانه ها منتشر کند تا به رسالت و جايگاه واقعي او که انعکاس واقعيات جامعه است لطمه اي وارد نشود.

بله دوباره  17 مرداد "روز خبرنگار" از راه رسيد، هفدهم مرداد که ميشود همه( مسئولان مرتبط) به ياد خبرنگاران ميافتند و شروع به برشمردن مشکلات آنها مي کنند، اما خبري از پيدا کردن راهکار مناسب براي حل آن نيستند و پس از آن تا سال ديگر به فراموشي سپرده مي شود.

 حال و روز خبرنگاري امروزي از نظر اقتصادي خوب نيست و کسي با شغل خبرنگاري نميتواند امرار معاش کند نبود امنيت شغلي بهعنوان يکي از مشکلات اصلي خبرنگاران است. متاسفانه  خبرنگاران علاوه بر سختي کاربا مشکلات فراواني ازجمله پايين حقوق و دستمزد، بيمه و نبود امنيت شغلي، عدم در نظر گرفتن تسهيلات ويژه‌‌اي از جمله وام مسکن، وام‌‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت، تسهيلات بازنشستگي مواجه هستند و در استان بوشهر نيز خبرنگاران از اين مشکلات مستثني نيستند.

 در استان بوشهر هرچند که به مدت يک وسال اندي است که خانه مطبوعات و رسانه استان با طي کردن مراحل و مشکلات ابتدايي در ثبت بالاخره راه اندازي شد تا بتواند برخي از مشکلاتي که سد راه  مطبوعات و خبرنگاران است را بر طرف کند اما با وجود تلاش هاي اعضاي هيئت مديره خانه مطبوعات براي تعامل با مسئولان و يافتن راهکاري مناسب براي رفع اين مشکلات، متاسفانه مسئولان استاني حمايت خود را از اين خانه دريغ کردند و دست رد به سينه هيئت مديره خانه مطبوعات زدند. تاجايي که اين انجمن صنفي تازه تاسيس براي داشتن مکاني براي مستقر شدن در آن جا  مشکلاتي مواجه شد و با دستگاه هاي مختلفي مذاکراتي کرد، اما متاسفانه در اين  زمينه حمايتي صورت نگرفت. اما بحمدالله اکنون با حمايت شهردار محترم بوشهر جناب آقاي ميگلي نژاد که در اينجا جا دارد ازايشان تشکر و قدرداني کنم بالاخره خانه مطبوعات و رسانه استان بوشهر صاحب خانه  شد و اميدواريم که در ادامه کار خانه مطبوعات بتواند گوشه اي از دغدغه رسانه هاي استان که عمده ترين آن مشکل اقتصادي و مالي است با يافتن راهکاري مناسب برطرف کند.

 در پايان فرار رسيدن 17  امرداد- گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي و روزخبرنگار را به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران هم استاني تبريک مي گويم.


ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز