بامداد آتش و اضطرابی

بامداد آتش و اضطرابی

■    يام عسويه : انفجار شبانه در خطوط نفت و گاز عبوري از شهرستان گناوه، خواب را در چشم مسوولين و مردم اين منطقه خراب کرد تا  براي فروکش کردن زبانه هاي آتش چاره اي انديشيده شود . از نخستين لحظات اين انفجار اين شبکه هاي اجتماعي بودند که بار نخست به ميدان آمدند تا ثابت کنند اين روزها ، اين شبکه هاي مجازي اند که اخبار را در چنگ دارند و به سرعت نور آن را منتشر مي کنند . نخستين اخبار که در اولين ساعات بامداد توسط کانال هاي تلگرامي و گروههاي مجازي دست به دست مي شد حاکي از يک آتش سوزي در خط لوله گاز در اطراف گناوه بود . يک آتش سوزي که دقيقا نقطه وقوع حادثه آن براي ارسال کنندگان خبر نيز مجعول باقي مانده بود . اما لحظه به لجظه باز همين گروهها بودند که جزييات تازه اي از اين حادثه منتشر مي کردند . جزيياتي که حتي سايت هاي معتبر و زير نويس شبکه خبر به آنها استناد مي کرد . 
 
علت انفجار خط لوله گاز
بيژن عالي پور در تشريح جزئيات حادثه آتش سوزي در خط لوله انتقال گاز 42 اينچي گناوه، گفت: با بستن منبع تغذيه گاز در منطقه دالان و تخليه خط در بالادست و پايين دست محل حادثه، آتش خط لوله مهار و با اقدامات فني نيروهاي ايمني، ساعت 5 بامداد روز شنبه 16 مرداد به طور کامل خاموش شد.
مديرعامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب افزود: با حضور به موقع تيم‌هاي ايمني و آتش نشاني از پايگاه هاي اصلي و فرعي شرکت نفت و گاز گچساران اين عمليات با موفقيت و در مدت زماني کمتر از 5 ساعت به صورت کامل به اتمام رسيد. اين مقام مسئول با اعلام اينکه اطلاع رساني به شرکت نفت مناطق مرکزي و بستن سريع چاه‌ها و منابع تغذيه گاز در منطقه دالان و همچنين تخليه فوري خط از گاز را عامل موفقيت اين عمليات برشمرد و تصريح کرد: پس از اينکه گاز موجود در دو سوي مقطع آسيب ديده از طريق انشعاب‌هاي فرعي تخليه و به مشعل‌هاي اضطراري انتقال داده شد، آتش رو به کاهش نهاده و مرحله ايمن سازي آغاز و در نهايت از مهار و محو کامل آتش اطمينان حاصل شد. مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، يادآور شد: در اين حادثه به جز خط 42 اينچ انتقال گاز دالان به لخته گير 1200 گچساران که پس از توپک راني در حال فشارگيري بوده، هيچ خط ديگري اعم از نفت يا گاز آسيب نديده است، وي با بيان اينکه در اين حادثه سه تن از همکاران عملياتي و حراستي شاغل در محل، دچار سوختگي و جراحات ناشي از انفجار شده اند، تاکيد کرد: با توجه به انتقال سريع آنان به بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه و اقدامات درماني، بهبود و سلامت کامل اين همکاران حاصل شود. محل اين حادثه 30 کيلومتري گناوه و 130 کيلومتري بوشهر بوده و تاکنون مسئولان نقص فني را عامل اين حادثه اعلام کرده اند. خط لوله‌اي که دچار حادثه شده خط لوله 42 اينچ آغادالان- آغاجاري نام دارد که گاز ترش را از عسلويه استان بوشهر به آغاجاري در استان خوزستان منتقل مي‌کند. در کنار خط انتقال گاز آغادالان- آغاجاري، خط اتيلن غرب قرار دارد که اتيلن را از پتروشيمي کاويان در عسلويه  به 12 مجتمع پتروشيمي در غرب کشور منتقل مي‌کند و در اين حادثه آسيبي نديده است.
 
■ آتش‌سوزي خط لوله گاز گناوه مهار شد
مديرعامل شرکت مناطق نفت‌خيز جنوب  نيز اعلام کرد: با پايان عمليات مهار آتش خط لوله 42 اينچ ايستگاه تقويت فشار گاز گناوه به گچساران در منطقه دالان، مرحله ترميم و بازسازي اين خط به زودي آغاز مي‌شود. مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب که در محل حادثه آتش سوزي در خط انتقال گاز ترش گناوه حضور يافت، در اين ارتباط توضيح داد: با بستن منبع تغذيه گاز در منطقه دالان و تخليه خط در بالادست و پايين دست محل حادثه، آتش خط لوله مهار و با اقدامات فني نيروهاي ايمني، ساعت 5 بامداد روز شنبه 16 مرداد به طور کامل خاموش شد. بيژن عالي پور تصريح کرد: با حضور به موقع تيم‌هاي ايمني و آتش نشاني از پايگاه هاي اصلي و فرعي شرکت نفت و گاز گچساران اين عمليات با موفقيت و در مدت زماني کمتر از 5 ساعت به صورت کامل به اتمام رسيد. وي، اطلاع رساني به شرکت نفت مناطق مرکزي و بستن سريع چاه ها و منابع تغذيه گاز در منطقه دالان و همچنين تخليه فوري خط از گاز را عامل موفقيت اين عمليات برشمرد و گفت: پس از اينکه گاز موجود در دو سوي مقطع آسيب ديده از طريق انشعاب هاي فرعي تخليه و به مشعل هاي اضطراري انتقال داده شد، آتش رو به کاستي نهاده و مرحله ايمن سازي آغاز و در نهايت از مهار و محو کامل آتش اطمينان حاصل شد. مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب افزود: در اين حادثه به جز خط 42 اينچ انتقال گاز دالان به لخته گير 1200 گچساران که پس از توپک راني در حال فشارگيري بوده، هيچ خط ديگري اعم از نفت يا گاز آسيب نديده است، وي با اظهار تاسف از اينکه در اين حادثه سه تن از همکاران عملياتي و حراستي شاغل در محل، دچار سوختگي و جراحات ناشي از انفجار شده اند اظهار اميدواري کرد با توجه به انتقال سريع آنان به بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه و اقدامات درماني، بهبود و سلامت کامل اين همکاران حاصل شود.عالي پور از تلاش و اهتمام نيروهاي عملياتي شرکت نفت گاز گچساران و همکاري مقامات و مسئولان شهرستان گناوه، مردم ، نيروهاي انتظامي و آتش نشاني منطقه و همکاري اداره HSE شرکت نفت فلات قاره ايران تشکر و قدرداني کرد. لازم به ذکر است علت بروز حادثه در خط لوله 42 اينچ انتقال گاز در دست بررسي است که پس از حصول نتيجه ي قطعي اعلام خواهد شد.
 
■ آتش‌سوزي گناوه به خط اتيلين غرب خسارت وارد نکرد
خليج فارس: فرماندار گناوه گفت: حادثه آتش‌سوزي در ايستگاه تقويت فشار روستاي شول گناوه که در کنار خط اتيلن غرب قرار دارد به اين خط خسارتي وارد نکرده است. سيد علي پاک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در گناوه با بيان اينکه در حادثه آتش سوزي ايستگاه تقويت فشار گاز گناوه سه نفر مصدوم شدند اظهار داشت: يکي از مصدومان دچار 90 درصد سوختگي شده، يکي از آنها 45 درصد سوختگي دارد، اما نفر سوم فقط دچار موج انفجار شده که هر سه نفر در بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه بستري هستند.
وي با بيان اينکه سه مصدوم حادثه آتش سوزي در بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه در حال درمان هستند افزود: اين سه مصدوم کارگران ايستگاه تقويت فشار هستند و همه امکانات براي درمانشان اختصاص يافته است. فرماندار گناوه با بيان اينکه اين حادثه 45 دقيقه بامداد رخ داد خاطرنشان کرد: اين حادثه با حضور نيروهاي امدادي شهرهاي گناوه، بندر ريگ و بندر امام حسن(ع)، شرکت نفت و گاز گچساران، شرکت تهران جنوب مجري طرح مخازن ذخيره نفت گناوه شعله‌هاي آتش ساعت 5 و 10 دقيقه صبح امروز مهار شد. پاک‌نژاد محل حادثه را 30 کيلومتري گناوه و 130 کيلومتري بوشهر عنوان و علت حادثه را نقص فني اعلام کرد. وي افزود: کارشناسان و مسئولان گاز در حال بررسي دقيق علت حادثه و بازسازي آسيب‌هاي صورت گرفته هستند. فرماندار گناوه با بيان اينکه خط لوله‌اي که دچار حادثه شده خط لوله 42 اينچ آغادالان- آغاجاري نام دارد گفت: اين خط، گاز ترش را از عسلويه به آغاجاري در استان خوزستان منتقل مي‌کند. پاک‌نژاد با تاکيد بر اين که در اين حادثه آسيبي به خط اتيلين غرب وارد نيامده است، بيان کرد: در کنار خط انتقال گاز آغادالان- آغاجاري، خط اتيلن غرب قرار دارد که اتيلن را از پتروشيمي کاويان در عسلويه استان بوشهر به 12 مجتمع پتروشيمي در غرب کشور منتقل مي‌کند و در اين حادثه آسيبي نديده است.
 
■ دستور وزير نفت براي انتقال مصدومان آتش‌سوزي مخزن نفت در گناوه
نماينده مردم بوشهر، گناوه و ديلم در مجلس شوراي اسلامي گفت: طي تماس تلفني با وزير نفت براي بررسي حادثه آتش‌سوزي مخزن نفت در ايستگاه گناوه، وي دستور انتقال مصدومان به مراکز درماني موردنظر در کشور را صادر کرد. حجت‌الاسلام عبدالحميد خدري امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر افزود: يکي از مصدومان که ايست قلبي کرده‌ بود اکنون وضعيت بهتري دارد و تحت درمان است. خدري بيان کرد: وزير نفت با جويا شدن از وضعيت مصدومان حادثه عنوان کرد که براي انتقال مصدومان به هر يک مراکز درماني در کشور آمادگي داريم. نماينده بوشهر يادآور شد: در اين تماس بنده درخواست تأسيس ايستگاه آتش‌نشاني در خط لوله انتقال نفت در مسير گوره به گناوه را دادم که وزير هم موافقت کرد. بامداد امروز خط توليد 42 اينچ نفت متعلق به شرکت نفت و گاز گچساران در ايستگاه گناوه و روستاي شول دچار آتش‌سوزي شد و 4 نفر مصدوم شدند که حال دو نفر از مصدومان وخيم گزارش شده است.
 
■ فوت مصدوم حادثه آتش سوزي خط انتقال گاز ترش گناوه
فرماندار گناوه گفت: يکي از مصدومان حادثه آتش سوزي خط انتقال گاز ترش گناوه جان باخت. سيد علي پاکنژاد افزود: دقايقي پيش يکي از سه مصدوم اين حادثه که ميزان سوختگي ‌اش بالا بود، فوت کرد. وي ادامه داد: مصدوم دوم که سوختگي وي 45 درصد است، در بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه بستري است اما مصدوم سوم که فقط به علت موج انفجار آسيب ديده بود، از بيمارستان مرخص شده است.
 در همين حال رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه هم گفت: ميزان سوختگي مصدوم فوت شده، بالاي90 درصد بود به همين علت تلاش پزشکان براي نجات وي موثر نبود و او دقايقي پيش جان باخت. جواد طاهري افزود: قرباني اين حادثه 32 سال داشته است. حادثه آتش سوزي خط انتقال گاز ترش 42 اينچ «آغار و دالان» 45 دقيقه بامداد امروز در روستاي شول گناوه در نزديکي ايستگاه لخته گير 1200، رخ داد و ساعت 5 و 10 دقيقه صبح مهار شد. محل حادثه در 30 کيلومتري گناوه و 130 کيلومتري بوشهر بوده است. خط انتقال گاز ترش 42 اينچ «آغار و دالان» تحت مديريت شرکت ملي مناطق نفتخيزجنوب، قرار دارد. مديرعامل اين شرکت گفته است، ترميم خط 42 اينچ گاز ترش «آغار و دالان» که در روستاي شول گناوه دچار آتش سوزي شده بود، تا ساعاتي ديگر آغاز مي‌شود.

ارسال دیدگاه