قند؛ گرگی در لباس میش!

قند؛ گرگی در لباس میش!

قند مي تواند بدن و مغز شما را به گونه اي غير قابل درک تحت تاثير قرار دهد. همه ما مي دانيم که مصرف بيش از اندازه قند به افزايش وزن منجر مي شود. اين در شرايطي است که مطالعات جديد اثر قند بر مغز را مد نظر قرار داده و متاسفانه نتايج چندان خوب نبوده اند.
قند بر خلاف مزه شيرين و دوست داشتني خود چندان براي بدن انسان خوب نيست. جدا از ابتلا به چاقي و ديابت، دنبال کردن يک رژيم غذايي سرشار از قند با برخي از عملکردهاي غير طبيعي مغز مانند ضعف حافظه و فعاليت هاي شناختي پيوند خورده است. در ادامه با برخي حقايق مرتبط با قند بيشتر آشنا مي شويم.
 
همه قندها بد نيستند
بدن ما بيشتر غذايي که مصرف مي کنيم را به قند تبديل مي کند. قند خوب، يا گلوکز، از کربوهيدارت هايي مانند نان و پاستا سرچشمه مي گيرد. گلوکز سوخت مورد نياز سلول ها را در سراسر بدن، از جمله مغز، تامين مي کند.
دومين نوع قند فروکتوز است. هنگامي که از طريق مصرف ميوه ها و سبزيجات فروکتوز دريافت مي کنيد، اين قند بي ضرر است، اما دريافت آن از مواد غذايي مانند نوشيدني هاي گازدار، عسل، و غذاهاي فرآوري شده مي تواند فروکتوز را به تهديدي براي سلامتي انسان تبديل کند. فروکتوز در تحريک هورمون ها، از جمله انسولين، که براي کمک به احساس سيري مهم هستند، موفق عمل نمي کند.
 
قند اعتيارآور است
تنها مصرف مقدار اندکي قند کافي است تا مغز را براي ترشح دوپامين تحريک کند. دوپامين يک ماده شيميايي طبيعي در مغز است که هوس و انگيزه ما را هدايت مي کند. اين همان ماده شيميايي است که موجب مي شود تا معتادان به الکل و مواد مخدر همواره در پي مصرف بيشتر باشند. مطالعه اي که توسط دانشگاه کاليفرنياي جنوبي انجام شد، نشان داد، افرادي که مواد غذايي حاوي فروکتوز مصرف کردند در مقايسه با افرادي که غذاهاي حاوي گلوکز مصرف کرده بودند، گرسنگي و هوس بيشتري براي غذا خوردن داشتند.
 
قند موجب پيري پوست مي شود
ما نمي توانيم تنها خورشيد را در آسيب ديدن پوست مقصر بدانيم. مصرف بيش از اندازه قند نيز مي تواند به از بين رفتن کلاژن و الاستين در پوست منجر شود و اجازه ترميم را به سلول ها نمي دهد. خبر بدتر اين است که به هيچ وجه نمي توان آسيبي که در نتيجه شکل گيري چين و چروک هاي زودرس شکل مي گيرند را درمان کرد. براي اين که از پيري زودرس پوست پيشگيري کنيد بايد مصرف قند را به حداقل رسانده و يا آن را به طور کامل از رژيم غذايي خود حذف کنيد.
 
قند حسگر پرخوري را از کار مي اندازد
يک رژيم غذايي سرشار از قند به چاق شدن انسان منجر مي شود. اما پژوهشگران به تازگي دريافتند که مصرف مزمن قند سيستم اکسي توسين ضد اشتهاي مغز را از کار مي اندازد که حسگر پيشگيري از پرخوري محسوب مي شود. هنگامي که مغز هورمون هايي را براي ارسال سيگنال سيري ترشح نمي کند، احتمالا ما به خوردن ادامه مي دهيم.
ارسال دیدگاه