فواید 30 دقیقه ورزش برای مغز

فواید 30 دقیقه ورزش برای مغز

فعاليت جسماني منظم مي تواند فوايد و آثار قابل توجهي براي بدن انسان به همراه داشته باشد. اما تنها عضلات و استخوان ها از فوايد ورزش کردن بهره‌مند نمي شوند و مغز و سيستم عصبي نيز از اين کار سود مي برند.
نيازي نيست مدت زماني زيادي را در طول روز به ورزش کردن اختصاص دهيد و تنها با 30 دقيقه انجام تمرينات ورزشي مغز از فوايد آن سود خواهد برد. در ادامه با برخي از اين فوايد بيشتر آشنا مي شويم.
●  بهبود قدرت تصميم گيري و حل مساله
مطالعه اي که در سال 2013 توسط موسسه ملي سلامت آمريکا انجام شد، نشان داد که ورزش کردن نه تنها مي تواند سرعت گام هاي شما را افزايش دهد، بلکه توانايي هاي تصميم گيري را به واسطه افزايش مقدار ماده سفيد در مغز تقويت مي کند. طي اين مطالعه مهارت هاي تصميم گيري و حل مساله گروهي از افراد مسن که به طور مرتب ورزش مي کردند، در مقايسه با گروهي که ورزش نمي کردند، مورد بررسي قرار گرفت. پژوهشگران دريافتند شرکت کنندگاني که به طور مرتب تمرينات هوازي انجام داده بودند از يکپارچگي ماده سفيد قوي‌تر و سرعت شناختي بهتر برخوردار بودند.
●  پيشگيري از افسردگي
بسياري از ما مطالعاتي را خوانده ايم که ادعا مي کنند ورزش با نشانه هاي افسردگي مبارزه مي کند، با اين وجود، مطالعه اي که در سال 2014 در نشريه Cell منتشر شد، نشان داد که ورزش در وهله نخست از ابتلا به افسردگي پيشگيري مي کند. به گفته پژوهشگران، استرس موجب شکل گيري ماده اي مضر در خون و مغز مي شود. اما پروتئيني ويژه که به نام PGC-1α1 شناخته مي شود مي تواند به تجزيه و از بين رفتن اين ماده مضر حاصل از استرس کمک کند. خبر خوب اين است که اين پروتئين به طور طبيعي هنگام ورزش کردن توليد مي شود.
●  افزايش انرژي
در شرايطي که بسياري از مردم بهانه مي آورند که انرژي کافي براي ورزش کردن ندارند، مطالعه اي در سال 2008 که توسط پژوهشگران دانشگاه جورجيا انجام شد، نشان داد که سطوح پايين تا متوسط فعاليت بدني به طور معمول انرژي کلي را تقويت مي کنند. ورزش سبک اثري ايجاد مي کند که بدن و ذهن را تحت تاثير قرار مي دهد و به معناي سطوح افزايش يافته انرژي و کاهش خستگي است.
●  تقويت اراده
اراده انسان، نيروي دروني براي پرهيز از وسوسه، تا حد زيادي توسط قدرت مغز کنترل مي شود. مطالعه اي در سال 2013 به بررسي اثر مغز بر توانايي ما در پايبندي به اهداف شخصي، حرفه اي و سلامتي پرداخت. در همين راستا، پژوهشگران دريافتند فعاليت هاي بدني شامل حرکات کششي کوتاه به طور قابل توجهي اراده شرکت کنندگان که از کودکان تا افراد 35 ساله را شامل مي شدند، بهبود بخشيده است.
●  رشد مغز
مطالعه اي در سال 2006 مدعي شد ورزش کردن مي تواند به معناي واقعي کلمه رشد مغز را موجب شود. طي اين مطالعه که توسط موسسه ملي سلامت آمريکا منتشر شد، بزرگسالان کم تحرک پس از دنبال کردن رژيم تناسب اندام هوازي براي 6 شش ماه از فوايد رشد مغز بهره‌مند شدند. به گفته پژوهشگران، فعاليت بدني حجم ماده سفيد و ماده خاکستري در مغز را افزايش داد.
●  ايجاد انعطاف پذيري احساسي به استرس
استرس به شيوه هاي مختلف انسان را تحت تاثير قرار مي دهد. مطالعه اي که در سال 2014 انجام شد، نشان داد 30 دقيقه ورزش روزانه مي تواند تفاوت چشمگيري در وضعيت احساسي انسان هنگام استرس ايجاد کند. طي اين مطالعه شرکت کنندگان در معرض رويدادي استرس‌زا قرار گرفته و نتايج زير نظر گرفته شد. نيمي از شرکت کنندگان به طور مرتب ورزش مي کردند و نيمي ديگر سبک زندگي کم تحرکي داشتند. نتايج نشان داد آنهايي که ورزش مي کردند نگرش مثبت خود را حفظ کرده و چشم انداز احساسي بهتري در مقايسه با گروه کم تحرک ها داشته اند.
  کنترل احساسات
اگر نمي توانيد کنترل خوبي روي احساسات خود داشته باشيد و به ناگاه زير گريه مي زنيد، شايد به اندازه کافي ورزش نمي کنيد. مطالعه اي در سال 2006 به بررسي آثار ورزش بر کنترل احساسات پرداخت. شرکت کنندگان در اين مطالعه طي دو ماه زير نظر قرار گرفتند، در شرايطي که به طور منظم برنامه ورزشي خود را دنبال مي کردند. بنابر ادعاي پژوهشگران، حتي ورزش مختصر نيز نتيجه مثبتي در پي داشت و بر الگوهاي رفتاري، کنترل احساسي، و استرس احساسي تاثيرگذار بود.
محافظت از قلب و عروق و جلوگيري از سکته مغزي
پزشکان اغلب انجام ورزش را به منظور محافظت از بيماري هاي مزمن توصيه مي کنند. بر همين اساس، جاي شگفتي نيست که مطالعات بسياري درباره فوايد ورزش بر سلامت قلب و عروق انجام شده است. ورزش متوسط هم در مردان و هم زنان به طور قابل توجهي مي تواند خطر سکته مغزي را کاهش دهد.
ارسال دیدگاه