آتش در آهنستان

آتش در آهنستان

شمسی فیصلی

آتش در آهنستان
درست بامداد یکشنبه بود که شبکه های مجازی یک بار دیگر از انفجار و آتش سوزی در یکی از فازهای مستقر در پارس جنوبی خبر دادند . خبری که به سرعت دست به دست گشت و سر از رسانه های ملی در آورد .
حادثه  از آنجا اتفاق افتاد که به دلیل نشتی یکی از پمپ ها، در برج دیمتانایزر (جداکننده گاز متان) در فازهای 20 و 21 انفجاری صورت گرفت  شعله های آتش آن شب منطقه را همچون روز روشن کردند .انفجاری که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت و تنها به دلیل دود گرفتگی فقط 8 نفر مصدوم و نهایتا سرپایی مداوا شدند .
این آتش سوزی که در ساعت 1:15 دقیقه بامداد یکشنبه  اتفاق افتاد با حضور به موقع گروههای امدادی و تشکیل ستاد مدیریت بحران در منطقه ویژه در ساعت 2:30 دقیقه مهار گردید در حالی که  در این حادثه برج دی متانایزر که آتش از آنجا شروع شده بود، کاملا تخریب شد.

روایت مهندس یوسفی از آتش سوزی در فازهای 20 و 21

در همین رابطه  مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس  در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به چگونگی وقوع این آتش سوزی و همچنین نحوه حضور به موقع گروههای امادادی و نقش آنان در اطفاء حریق پرداخت . مهدی یوسفی در این رابطه می گوید :  ساعت یک و ۱۵ دقیقه شب گذشته شاهد وقوع آتش‌سوزی در فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بودیم که با هماهنگی انجام‌شده بلافاصله نیروهای امدادی وارد عمل شدند.
وی  خاطرنشان کرد: حریق بر اثر ‎نشتی برج متانایزر در فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی رخ داده بود.
فرمانده ارشد HSE، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه ویژه پارس اضافه کرد: پس از وقوع آتش‌سوزی ستاد بحران منطقه ویژه پارس تشکیل جلسه داد و شاهد همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و شرکت‌های مستقر بودیم.
یوسفی با اشاره به حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی در این حادثه، بیان کرد: حریق بلافاصله تحت کنترل نیروهای آتش‌نشان درآمد و سپس به صورت کامل مهار شد.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاکید کرد: هفت نفر بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش دچار ناراحتی شدند که بلافاصله سرپایی درمان شدند.
وی با اشاره به اینکه این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است، افزود: پس از انجام عملیات خنک سازی آتش به طور کامل مهار شد.

آخرین آتش سوزی در منطقه
آخرین آتش سوزی در منطقه پارس جنوبی مربوط به پتروشیمی مبین می باشد . این حادثه ساعت 11 روز 24 شهریورماه سال جاری  به وقوع پیوست که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانان تحت کنترل قرار گرفت . در جریان آتش سوزی در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین پارس جنوبی ۴ نفر مصدوم شدند که یکی از مصدومان با ۶۵ درصد سوختگی برای مداوا به شیراز منتقل و مابقی سرپایی درمان شند. پتروشیمی مبین تأمین‌کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی صنایع مستقر در منطقه پارس‌جنوبی است. این آتش سوزی نیز در کمتز از 6 ساعت مهار گردید .

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز