فوايد شگفت انگيز ماست

فوايد شگفت انگيز ماست

انسان صدها سال است که ماست مصرف مي کند. ماست يک ماده غذايي بسيار مغذي است و مصرف منظم آن مي تواند از چندين جنبه سلامت شما را تقويت کند. به عنوان مثال، ماست مي تواند خطر بيماري قلبي و پوکي استخوان را کاهش دهد و همچنين به مديريت کاهش وزن کمک کند. ماست يکي از محصولات لبني محبوب در جهان است که به واسطه تخمير باکتريايي شير تهيه مي شود. باکتري مورد استفاده براي تهيه ماست لاکتوز، قند طبيعي موجود در شير را تخمير مي کند. اين فرآيند به توليد اسيد لاکتيک، ماده اي که دلمه شدن پروتئين هاي شير را موجب مي شود، منجر شده و مزه و بافت منحصر به فرد ماست را شکل مي دهد. ماست مي تواند از انواع مختلف شير تهيه شود و نمونه هاي تهيه شده از شير بدون چربي به عنوان ماست بدون چربي و نمونه هاي تهيه شده از شير کامل به نام ماست پر چرب شناخته مي شوند.ماست ساده بدون اين که افزودني به آن اضافه شده باشد، به رنگ سفيد و مايعي غليظ است و عطر و مزه اي تند دارد. متاسفانه بسياري از برندهاي تجاري ماست حاوي مواد افزوده شده مانند قند و طعم دهنده هاي مصنوعي هستند. اين قبيل ماست ها براي سلامت خوب نيستند.در مقابل، ماست ساده، شيرين نشده و طبيعي از فوايد سلامت قابل توجهي بهره مي برد که در ادامه با چند نمونه از آنها بيشتر آشنا مي شويم.
 
  سرشار از مواد مغذي است
ماست حاوي مواد مغذي مختلفي است که بدن انسان به آنها نياز دارد. ماست به واسطه محتواي بالاي کلسيم خود مشهور است که يک ماده معدني ضروري براي سلامت دندان ها و استخوان ها محسوب مي شود. تنها يک فنجان ماست مي تواند 49 درصد از نياز کلسيم روزانه شما را تامين کند.
همچنين، ماست از محتواي بالاي ويتامين هاي B، به ويژه ويتامين B12 و ريبوفلاوين بهره مي برد که هر دو آنها ممکن است به محافظت از شما در برابر بيماري قلبي و نقائص هنگام تولد لوله عصبي کمک کنند. يک فنجان ماست مي تواند 38 درصد از نياز روزانه انسان به فسفر، 18 درصد به پتاسيم و 12 درصد به منيزيم را تامين کند. اين مواد معدني براي چندين فرآيند بيولوژيکي ضروري هستند که از آن جمله مي توان به تنظيم فشار خون، سوخت و ساز و سلامت استخوان اشاره کرد.
يکي از مواد مغذي مهم که به طور طبيعي در ماست وجود ندارد، ويتامين D است، اما به طور معمول با آن غني مي شود. ويتامين D سلامت سيستم ايمني و استخوان ها را بهبود مي بخشد و ممکن است خطر برخي بيماري ها مانند بيماري قلبي و افسردگي را کاهش دهد.
 
  سرشار از پروتئين است
ماست مي تواند مقدار قابل توجهي پروتئين - حدود 12 گرم در هر 200 گرم - را براي شما تامين کند. پروتئين با افزايش مصرف انرژي، يا ميزان کالري که در طول روز مي سوزانيد، از سوخت و ساز پشتيباني مي کند. دريافت پروتئين به ميزان کافي براي تنظيم اشتها نيز مهم است زيرا توليد هورمون هايي که احساس سيري را ايجاد مي کنند، افزايش مي دهد. اين شرايط مي تواند به صورت خودکار ميزان کالري مصرفي کلي شما را کاهش دهد که براي کنترل وزن مفيد است. ويژگي تقويت احساس سيري ماست با انتخاب ماست يوناني که از ماست هاي غليظ است، نمود بيشتري پيدا مي کند. ماست يوناني ساده از محتواي پروتئين بالاتري نسبت به ماست معمولي برخوردار است و هر 200 گرم از آن 22 گرم پروتئين ارائه مي کند.
 
  به سلامت گوارش کمک مي کند
برخي انواع ماست حاوي باکتري هاي زنده هستند که به نام پروبيوتيک شناخته مي شوند. مصرف اين قبيل ماست ها مي تواند به سلامت گوارش کمک کند. متاسفانه بسياري از ماست ها پاستوريزه شده هستند که اين عمليات گرمايي مي تواند به مرگ باکتري هاي مفيد ماست نيز منجر شود.
براي حصول اطمينان از وجود پروبيوتيک هاي موثر در ماست نمونه هايي که با برچسب پروبيوتيک مشخص شده اند را خريداري کنيد. برخي از انواع پروبيوتيک ها که در ماست وجود دارند، مانند بيفيدوباکتريوم و لاکتوباسيلوس، توانايي خود در کاهش نشانه هاي سندرم روده تحريک پذير، اختلالي شايع که روده بزرگ را تحت تاثير قرار مي دهد، را نشان داده اند.
افزون بر اين، چندين مطالعه نشان داده اند که پروبيوتيک ها ممکن است از شما در برابر اسهال مرتبط با مصرف آنتي بيوتيک و همچنين يبوست محافظت کنند.
 
سيستم ايمني انسان را تقويت مي کند
مصرف منظم ماست، به ويژه نمونه هاي حاوي پروبيوتيک، مي تواند سيستم ايمني بدن انسان را تقويت کند و احتمال ابتلا به بيماري را کاهش دهد.پروبيوتيک ها مي توانند التهاب را کاهش دهند که با چندين بيماري از عفونت هاي ويروسي تا اختلالات روده پيوند خورده است.پژوهش ها نشان داده اند که پروبيوتيک ها در برخي موارد ممکن است به کاهش بروز، شدت، و طول مدت سرماخوردگي کمک کنند.افزون بر اين، ويژگي هاي تقويت کننده سيستم ايمني ماست به واسطه وجود منيزم، سلنيم و روي است که اين مواد معدني نقش مهمي در سلامت سيستم ايمني بدن انسان ايفا مي کنند.ماست هاي غني شده با ويتامين D هرچه بيشتر سلامت سيستم ايمني را تقويت مي کنند. ويتامين D به واسطه توانايي خود در زمينه پيشگيري از بيماري هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا مورد مطالعه قرار گرفته است. در برابر پوکي استخوان از شما محافظت مي کند ماست حاوي برخي مواد مغذي کليدي براي حفظ سلامت استخوان ها است که از آن جمله مي توان به کلسيم، پروتئين، پتاسيم، فسفر و گاهي اوقات ويتامين D اشاره کرد. تمامي اين ويتامين ها و مواد معدني براي پيشگيري از پوکي استخوان مفيد هستند. پوکي استخوان شرايطي است که در بين سالمندان شايع است. افراد مبتلا به پوکي استخوان از تراکم استخواني پاييني برخوردار هستند و در معرض خطر شکستگي هاي استخوان قرار دارند. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف حداقل سه وعده محصولات لبني مانند ماست در روز به حفظ توده استخواني و تقويت استخوان ها کمک مي کند.
 
  مي تواند براي سلامت قلب مفيد باشد
چربي ماست يکي از دلايلي است که سلامت اين ماده غذايي را بحث برانگيز مي کند. ماست عمدتا حاوي چربي هاي اشباع شده، با مقدار کمي از اسيدهاي چرب اشباع نشده تک پيوندي است.
در گذشته، اعتقاد بر اين بود که چربي اشباع شده موجب بيماري قلبي مي شود، اما پژوهش هاي اخير نشان داده اند که اين مساله شايد درست نباشد. مدرکي دال بر مضر بودن چربي موجود در ماست براي سلامت وجود ندارد و در حقيقت، ممکن است براي سلامت قلب شما نيز مفيد باشد.
برخي پژوهش ها نشان داده اند که مصرف چربي اشباع شده از محصولات شير کامل مي تواند کلسترول خوب (HDL) را افزايش دهد که اين شرايط مي تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. مطالعات ديگر نشان داده اند مصرف ماست مي تواند در کاهش وقوع بيماري قلبي موثر باشد.
افزون بر اين، محصولات لبني مانند ماست مي توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند که يکي از عوامل خطرآفرين براي بيماري قلبي است.
ارسال دیدگاه