ورزش را در زمستان ترک نکنيد

ورزش را در زمستان ترک نکنيد

به گفته محققان، علتي که به ذخيره سازي کلسترول در طول زمستان کمک مي کند، فقدان سنتز ويتامين D ناشي از نور خورشيد است. کاهش نور خورشيد بدن را به ذخيره کلسترول بيش از حد معمول به عنوان يک اقدام محافظ هدايت مي کند. اين تغيير در سطح کلسترول مي تواند منجر به پيشرفت بيشتر بيماري کبد چرب در زمستان شود.راويندر پالسينگ، در اين باره مي گويد: «تمرين بدني بهترين راه براي جلوگيري از چاقي و ديابت است که به نوبه خود کمک مي کند تا کبد از آسيب ديدن حفظ شود. با ورود به ماه هاي زمستان ارتباط بين کلسترول بالا و بيماري کبد چرب بيشتر آشکارمي شود. سطح کلسترول در طول ماههاي زمستان بيشترين ميزان و در طول ماه هاي تابستان کمترين است. استدلال در مورد تاثير تنوع فصلي در سطح کلسترول خون نامشخص است، به ويژه که تفاوت معناداري در رژيم غذايي وجود ندارد.»
چند آمار پزشکي نشان مي دهند که 80 درصد افرادي که چاق بوده يا مبتلابه ديابت هستند، در طول زمستان بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهاي کبدي قرار مي گيرند و 20 درصد باقيمانده از کبد چرب غيرالکلي (NAFL) رنج مي برند.
سان جيسينگنگ مدير جراحي HPB و پيوند کبد در بيمارستان فوق تخصصيBLK  در اين باره مي گويد: «کبد، مسئول از بين بردن سموم بدن است. مصرف زياد سير به کبد کمک مي کند تا آنزيم هايي که سموم را از بدن دفع مي کنند، به فعاليت درآيند. همچنين داراي ميزان بالايي از ترکيبات طبيعي مانند سلنيوم و آليسين است که کبد را تميز مي کنند. کاتچين، آنتي اکسيدان موجود در چاي سبز، داراي خاصيت حذف سموم و بهبود عملکرد کبد است. کاهو، اسفناج و چغندر، اثر مواد شيميايي را از بين برده و بهترين راه براي سم زدايي کبد هستند.»
به گفته محققان، کلسترول بيش ازحد براي بدن مضر است و باعث روز مشکلات سلامت مي شود، رگهاي خوني را مسدود کرده و گردش خون به ارگان هاي مختلف بدن از جمله قلب، کليه، مغز و اندام را محدودمي کند. کلسترول اضافي به عنوان چربي در کبد انباشته شده و باعث کبد چرب و بيماريهاي مرتبط با آن مي شود.

ارسال دیدگاه