روایت شاعر مشهور از استانبول قرن بیستم

روایت شاعر مشهور از استانبول قرن بیستم

«خون حرف نمی‌زند» عنوان کتاب ناظم حکمت است که به روایت جامعه ترکیه پرداخته و از نظام سرمایه‌داری انتقاد کرده است.
«خون حرف نمی‌زند» از ناظم حکمت با ترجمه‌ ارسلان فصيحی به بازار کتاب آمد.
«خون حرف نمی‌زند» سرگذشت دو نسل از اهالی استانبول و روايت تسلط سرمايه‌داری بر تركيه، تبديل شدن صنعتگران خرده‌پا به كارگران مزدور، دلالان خرده‌پا به واسطه‌های بازار و اشراف به سرمايه‌داری وابسته است، روايت دوستی‌ها و برادری‌ها، دشمنی‌ها و خيانت‌هاست.
اين رمان اولين بار در دهه‌ 30 ميلادی به صورت پاورقی در يكی از مجله‌های استانبول چاپ شد و بعدها، در دهه‌ 50 ميلادی، در يك مجلد به چاپ رسيد. در «خون حرف نمی‌زند» نگرش مبتنی بر ديالكتيك تاريخی ناظم حكمت نسبت به فرد، جامعه، حوادث و پديده‌ها در قالب روايت نمودار شده است. اين رمان نوعی آينه‌ تمام‌نما از وضعيت سياسی، اقتصادی و اجتماعی استانبول از اوايل قرن بيستم تا اواسط دهه 1930 است و به‌ويژه اخلاقيات آن دوره را در پس‌زمينه‌ اجتماعی به تصوير می‌كشد.
ناظم حكمت علاوه بر منظومه‌ها و قطعات شعری، در زمينه‌ نثر نيز آثاری آفريده است. از جمله سه رمان و پنج نمايشنامه كه همگی از آثار موفق ناظم حكمت به شمار می‌روند.
«خون حرف نمی‌زند» مهم‌ترين رمان ناظم حكمت و محصول دوران پختگی او چه به لحاظ تكنيك و چه به لحاظ انديشه است. ظرافت توجهی كه نويسنده به اتفاقات پيرامون خويش دارد بسيار قابل توجه است، مسائلی كه تا به امروز گريبان‌گير حال و روز كشور تركيه بوده و اين روزها شاهد صدای اعتراض مردم اين كشور هستيم، به اين ترتيب می‌توان جهات اساسی تفكر ناظم حكمت را در اين رمان خوش‌خوان و جذاب يافت.
اكنون، خوانندگان حرفه‌ای و علاقه‌مندان رمان‌های رئاليستی، به‌ويژه دوست‌داران آثار ناظم حكمت می‌توانند كتاب مورد علاقه‌ خود را تهيه كنند.
كتاب «خون حرف نمی‌زند» نوشته ناظم حكمت با ترجمه ارسلان فصيحی در 399 صفحه و در قطع رقعی به بهای 34 هزار و پانصد تومان از سوی نشر كتاب‌سرای نيك منتشر شده است.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز