از غدير تا عاشورا

اَليَوم اَكمَلتُ لَكُم ديِنَكِم وَ اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتِي وَ رَضِيتُ لَكمُ الاِسلامَ دِيناً(آيه 3 سوره مائده)

از غدير تا عاشورا

پيامبر اكرم صلي اله عليه و آله در غدير خم بعد از اعلام مأموريت خود از جانب خداوند متعال براي رساندن آن چه كه مورد علي عليه السلام از سوي خدا نازل شده است،

در معرفي آن حضرت به حدود 200 مورد از فضايل ايشان اشاره فرمودند، كه براي نمونه به دو مورد از آنها اشاره مي كنيم:
جايگاه او نسبت به من همانند جايگاه هارون است نسبت به موسي به جز اين كه بعد از من پيامبري نخواهد بود.
خداوندا او را براي شما، صاحب اختيار و امام قرارداده است. و در ادامه نيز مي فرمايند: هان مردم! هر آينه برتري هاي علي بن ابيطالب عليه السلام نزد خداوند – كه در قرآن نازل فرموده - بيش از آن است كه من به يكباره بر شمارم.
و اما منافقان كوردل كه خود واقف به مراتب ايشان بودند؛ از همان ساعات پاياني عمر رسول خدا صلي اله عليه و آله در شكستن شخصيت و پايين آوردن فضايل ايشان تلاش كردند. تا جايي كه وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله درخواست قلم و دوات براي نوشتن وصيت كردند؛ ايشان را به گفتن هذيان متهم كردند. و كار را به جايي رساندند كه وقتي اميرالمؤمنين در محراب نماز به شهادت رسيدند با تعجب پرسيدند مگر علي نماز هم مي خوانده! كريم اهل بيت را در خانه مسموم كردند و به قصد عبادت به خيمه هاي آل محمد صلي الله و عليه و آله حمله كردند وسر از بدن سبط نبي اكرم جدا كردند و در شام، كاروان اسراي آل محمد صلي الله عليه و آله را خارجي خواندند. آري در اين شرايط بود كه امام حسين عليه السلامدست به قيام زدند. و در بخشي از وصيت نامه خود چنين فرمودند: من از روي سركشي و مستي قيام نكردم، من خروج كردم تا در امت جدم اصلاح كنم. من مي خواهم به سيره جدم وپدرم علي عليه السلام عمل كنم. من مي خواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم.
و اما امروز با تفكر و دقت در واقعه غدير، مي يابيم كه: اگر آن روز عهد غدير نشكسته بودند، هرگز نمي توانستند در خانه ي اميرالمؤمنين عليه السلام را آتش بزنند و پهلوي ناموس الهي، بانوي دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را بشكنند و ايشان را در اوج جواني به شهادت برسانند. اگر پيمان غدير را نقض نكردهبودند كجا مي توانستند 25 سال اميرالمؤمنين عليه السلام را خانه نشين كنند. آري! اگر عهد غدير را زير پا نمي گذاشتند، چگونه مي توانستند امام حسن مجتبي، سبط اكبر و آقاي جوانان بهشت را در خانه آن حضرت به شهادت برسانندو اگردر غدير توطئه نمي كردندو پيمان ها و بيعت هاي خود را به فراموشي نمي سپردند چگونه مي توانستند واقعه تلخ و دردناك و فاجعه غم انگيز كربلا را رقم بزنند.
معاونت فرهنگي - بنياد بين المللي غدير استان بوشهر
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز