تریلوژی خوانی

تریلوژی خوانی

جهت ترغیب افراد جامعه به کتاب خواندن شیوه های گوناگونی تجربه شده است که از آن جمله می توان به برگزاری دوره های کتابخوانی، برپایی نمایشگاههای کتاب در سطوح مختلف، پرداخت یارانه جهت ناشران و اعطای بن کتاب به دانشجویان اشاره کرد. از دیگر راههای رفته، فعال کردن کتابخانه های عمومی کشور، ایجاد کتابخانه های سیار و استفاده از خلاقیت های هنری جهت جمعیت کتابخوان است.

دکتر عباس فضلی

حال با توجه به اینکه هنوز کتابخوانی در جامعه ما با چالش هایی جدی روبروست نیازمند ایجاد شرایط بهتر و بهره وری از راه های دیگر در مواجهه با این چالش ها هستیم. باور عمومی برآن است که کتابخوانان ما نیز با کم انگیزگی و کم خوانی دست و پنجه نرم می کنند. برای عبور و برون رفت از این پدیده ی نامیمون باید چاره اندیشی نمود.
یکی از پیشنهادات  نویسنده ی مقاله، بهره گیری از شیوه ای است که آن را "تریلوژی خوانی" نام نهاده است. در این روش، که یک تجربه ی شخصی است، گروه هدف را نشانه رفته تا به کتاب خواندن خود شتاب بیشتری داده و در پرتو آن حوزه مطالعاتی خود را گسترش بخشد.
     لازم به ذکر است که واژه ی تریلوژی(Trilogy) از کلمه ی تریلوژیا(Trilogia) در فرهنگ یونانی به معنای اجرای سه نمایش تراژیک در جشنواره دیانیسوس آتن است(1) اما بعدها این واژه بر مجموعه ی سه گانه از نمایش یا کتاب که پیرامون یک موضوع یا کاراکتر واحد باشد، اطلاق گردید(2)
     کاربرد واژه تریلوژی(سه گانه شناسی ) در ادیان و اساطیر(3) و فرهنگ عامیانه(4) و نامگذاری کتب(5) از بسامدی برخوردار است که فعلا از بحث ما خارج است. اما به کارگیری این واژه در خواندن و مطالعه نیز جایگاهی والا دارد. فرد کتابخوان در هر حوزه ای که به مطالعه و تحقیق می پردازد؛ نیازمند مراجعه به چند کتاب جهت تکمیل داده های خود است. تریلوژی خوانی توصیه به خواندن حداقل سه کتاب اصلی در زمینه ی مورد پژوهش است.
تردیدی نیست که عدد سه در شناخت و یا گسترش یک موضوع مدخلیت چندانی ندارد. شاید بتوان گفت به عنوان حداقل عدد جمع مورد نظر است و بار عاطفی و روانی نیز در پی دارد. در این طرح از کتابخوان خواسته می شود برای آگاهی از پژوهش مورد بحث باید در صدد یافتن و خواندن سه کتاب مهم و اصلی در تحقیق باشد تا در راستای آن بتواند جنبه های گوناگون بحث را واکاوی و موشکافی نماید.
      از سوی دیگر برای شناخت یک شخصیت علمی، فرد کتابخوان نیازمند جست و جو در کتب و آثاری است که از آن شخصیت برجا مانده است. در این زمینه هم می توان با مراجعه به سه کتاب نویسنده، اندیشه های او را مورد ارزیابی قرارداد و دیگر آثار وی را به عنوان زیر مجموعه سه کتاب اصلی دانسته و آنها را به مطالعه گرفت.

ارسال دیدگاه