شماره سوم فصلنامه «تزرو» روی دکه رفت

با رویکرد «ایماژ، تصویر، تصور»؛

شماره سوم فصلنامه «تزرو» روی دکه رفت

شماره سوم فصلنامه «تزرو» با رویکرد «ایماژ، تصویر، تصور» منتشر شده و روی دکه رفته است.

در این شماره مخاطب با بخش‌ها و مطالب خواندنی متنوعی در راستای کلیت رویکرد این شماره مواجه می‌شود. مقالات نظری و تحلیلی، نشست تخصصی هنر، مصاحبه‌ها اختصاصی، نقدها و گزارش‌های هنری، ادبی، شعر، داستان کوتاه و سفرنامه و... در بخش‌های جداگانه ولی همراستای هنر، ادب و گردش، کلیت مطالب این شماره «تزرو» هستند.
در شماره سوم «فصلنامه تزرو» رویکرد «ایماژ، تصویر، تصور» مورد کنکاش قرار گرفته است؛ سه واژه پرکاربرد در مباحث هنری و ادبی که تلاش شده است با نگاهی جامع به ابهاماتی که در خصوص مفاهیم این سه واژه وجود دارد، مخاطب را با مصداق‌های آن آشنا کند و چشم‌اندازهای جدیدی را در درک این نوع معقولات به روی او بگشاید.
از مطالب بخش «هنر» این شماره «تزرو» می‌توان به ترجمه مقاله‌ای از ازرا پاند به نام «تصویرگرایی؛ سه راه حل برای یک مسئله: تحلیل ایماژ اسطوره ادیپ در سینما»، مقاله‌ای با عنوان «رُمانتیک بودن یا نبودن، پرسش‌هایی از تئوری روانکاوانه هنر»، مطلبی با عنوان «آیا تصویر می‌تواند پیمان شکنی کند؟» (درباره تابلوی خیانت تصویر رنه مارگریت)، مقاله «ملتفتم پس هستم!» (بررسی تصویرسازی رابرت فلارد از منظر فلاسفه‌ای چون مارتین هایدگر)، «ابعاد چندگانه بازی‌های ویدیویی»، «وسوسه طبیعت گرایی و سردرگمی نقش خیال و ایماژ»، «لاله‌زار، ویرانی یک تصویر» و «گذری بر تصویر گری و کتابت مانوی» و مصاحبه با «علیرضا گلدوزیان» اشاره کرد.
عنوان نشست تخصصی هنر این شماره از نشریه، «جامعه معاصر و بیگانگی کارکرد ایماژ و تصویر» است که با حضور دو اندیشمند حوزه تصویر و جامعه شناسی، مسعود کوثری و بهزاد دوران، برگزار شده است. در این نشست از منظر نشانه شناسی اجتماعی به جامعه شناسی هنر و تصویر در دوره معاصر پرداخته شده و با معرفی سه کارکرد ایده‌سازی، بیناشخصی و متنیِ تصویر از نگاه جامعه شناسی قدرت و روابط قدرت مورد بررسی قرار گرفته است.
از مطالب بخش «ادب» این شماره «تزرو» می‌توان به: مصاحبه با بهاءالدین خرمشاهی درباره «تجلی ایماژ در شعر و ادب پارسی»، مطلبی با عنوان «جهان در عالم فارسی»، «سمفونی شعری –تصویری سهراب سپهری» (بررسی جهان تصویری  شعر «صدای پای آب» سهراب سپهری)، «عناصر موسیقایی شعر منثور در دهه ۸۰» و همچنین ترجمه بخش اول مقاله‌ای از «دیر دره لشگری» با نام «معنا باختگی و آفرینش در آثار صادق هدایت» اشاره کرد.
همچنین «پاریس، شهری برای پاریسی‌ها»، «تصویرگری و روایت جهانگردان اروپایی از مراسم آیینی نحر شتر در اصفهان صفوی» و «ایران قاجاری از نگاه دیگری: نگاهی انتقادی و شناختی به سفرنامه لرد کرزن انگلیسی» از مطالب بخش «گردش» این شماره نشریه یادشده است.
محمود نیکبخت، هلن اولیایی‌نیا، سولماز نراقی، رسول کمالی، پوریا جهانشاد، سیامک دل‌زنده، سپیده نیکرو، مهدی شریعتی، فریاد ناصری، رامین علایی، برنا حدیقی، آلاله بابازاده، فرنام مرادی نژاد، داوود مردانی، کاوه کاووسی، شاهین محمدی‌زرغان، میثم یزدی، محسن صفوی، احسان گل‌احمر، سینا عشاقی، فرزانه فاضلی‌نژاد، الهه رضایی، شیوا شیخ‌زاده، لیلا حسین‌زاده صلواتی و ... از جمله اعضا هیات تحریریه این شماره «تزرو» هستند.
در این شماره «تزرو» هم یک هنرمند که از نظر محتوایی یکی از مجموعه آثارش به رویکرد این شماره نزدیک است، انتخاب شده و او عکاس سرشناس کره جنوبی «میانگ هوو لی» (Myoung ho lee) است که یکی از عکس‌هایش برای روی جلد و سه عکس دیگرش در ابتدای هر بخش مورد استفاده قرار گرفته است.
شماره سوم این فصلنامه «فرهنگی و هنری» همانند دو شماره قبلی، به صورت تمام رنگی (چهار رنگ) در قطع خشتی (ابعاد ۲۳ * ۲۳) با ۲۱۶ صفحه، با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان به صورت سراسری منتشر و پس از انتشار در باجه‌های مطبوعاتی سراسر کشور و در کتابفروشی‌ها و مراکز معتبر فرهنگی توزیع شده و دوهفته پس از انتشار در اپلیکیشن‌های «فیدیبو» و «لیمگ» نیز قابل خواندن و دیدن به صورت فایل الکترونیک است.

ارسال دیدگاه