«1+9» نگاه در 20 قاب

نمایشگاه گروهی عکس مجموعه فرهنگی تاریخی سعادت برگزار شد؛

«1+9» نگاه در 20 قاب

ندا شیروانی: نمایشگاه عکس گروهی ۱+۹ شامل آثار هنرجویان مجموعه فرهنگی تاریخی مدرسه سعادت بوشهر، شامل ۲۰ عکس از ۱۰ هنرجوی اولین کلاس به مدت پنج روز در محل این مجموعه به معرض نمایش گذاشته شد.
این قاب ها که تصاویری مستند از جامعه و چشم اندازهای بوشهر را به بازدیدکنندگان خود ارائه می داد، پنجم شهریورماه در قالب یک نمایشگاه گروهی به دست هنرمند پیشکسوت عکاسی بوشهر- حمزه‌ییان- گشایش یافت و جمعه گذشته به کار خود پایان داد.
 
عکس‌ها را بسیار حرفه‌ای می‌بینم
حمزه‌ییان در ابتدای شروع به کار این نمایشگاه گفت: آثاری که من امروز شاهد آن هستم بسیار حرفه ای است و امیدوارم در آینده هم روز به روز بهتر هم شود. من خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم امروز یکی از روزهای بیاد ماندنی برای من است چراکه تلاش های این هنرمندان جوان به بار نشسته و عکس ها با توجه به مدت زمان آموزشی که هنرجویان کارگاه گذارنده اند در سطحی عالی هستند.
این هنرمند پیشکسوت در ادامه افزود: ما در گذشته اصلا چنین وضعیتی نداشتیم که به این سبک از کارهایمان حمایت شود اما  امروز می بینیم که دختران و پسران ما در سطحی پیش می روند که ستودنییست.
این قاب‌ها مستندسازی می شوند
جمال عارف زاده، مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی سعادت نیز در ادامه با ابراز خرسندی از برپایی چنین نمایشگاهی گفت: هنرجویانی که دوره های عکاسی را می‌گذرانند از جمله هنرمندان بوشهر در این حوزه می شوند و این مساله، یکی از اهداف جدی ما در این مجموعه تاریخی فرهنگی است.
عارف زاده تاکید کرد: این آثار به نام خود افراد در سایت و بایگانی مجموعه سعادت ثبت می شود و این مستند سازی برای سال های آینده و آیندگان در دسترس خواهد بود.
 
عکاسی یک هنر روح بخش و قابل انعکاس است
کوروش زنگوئی، مدرس عکاسی این دوره در خصوص برپایی نمایشگاه می گوید: همانطور که می دانید عکاسی یک هنر روح بخش و قابل انعکاس است. من با کسب تجربه و مهارت های لازم و فراگیری و الهام پذیری از این هنر ستودنی به آموزش آن برای افراد مستعد و علاقمند روی آوردم و این نمایشگاه بخشی از تلاش هنرجویانی است که در دوره آموزشی مجموعه تاریخی فرهنگی سعادت شرکت کرده بودند. در این دوره علاوه بر آموزش تئوری اغلب روزهای جمعه نیز در مکان های مختلف شهر بوشهر با هنرجویان تمرین عکاسی داشتیم. این نمایشگاه برگزیده ای از عکس‌های هنرجویان دوره ۳ماهه مبتدی تا پیشرفته عکاسی مجموعه سعادت بود.
او اضافه می کند: از هر هنرجو ۲ عکس به صورت قاب های ۶۰×۴۰ سانتیمتر در معرض نمایش قرار داده شد.
 به گفته این هنرمند و مدرس جوان عکاسی، هدف از این نمایشگاه آشنایی با هنرمندان جدید شهرمان و تشویق برای بهروزی و تلاش بیشتر آنها در بهبود آثارشان بوده است، همچنین پیشرفت چشم گیر و یادگیری حرفه ای آنان در ثبت آثار خود است.
این نمایشگاه دیدنی پنج روزه، پذیرای هنردوستانی از سراسر استان بود و با استقبال خوبی رو به رو شد.
تاثیر پذیری از این دوره آموزشی را توسط چند نفر از هنرجویان شرکت کنندگان را با هم می خوانیم:
 
به مستند اجتماعی علاقه دارم
مريم قيصري،متولد اسفند ٦٩ تحصيلاتش را در رشته گرافيك در دانشگاه الزهرا به پايان رسانده است. او می گوید: از مدت ها قبل به عكاسي و ثبت مستندات در قالب عكس علاقه داشته ام ولي هيچگاه فرصت عكاسي با يك دوربين خوب و تقريبا حرفه اي را پيدا نكردم تا چندي پيش كه با خريد يك دوربين خوب و تشويق همسرم كه او نیز به عكاسي علاقمند است به كارگاه عكاسي واقع در مدرسه سعادت مراجعه كردم و دوره تئوري مقدماتي و عملي را با موفقیت گذراندم. در این دوره تجربیات بسیار خوبی کسب کردم که در بهتر عکاسی کردنم بسیار موثر بود.
حضور در كلاس ها شوق و انگيزه عكاسي کردنم را بيشتر كرد و همين باعث شد كه دوربينم را همه جا همراه خود داشته باشم و به محض ديدن هر سوژه جالب يک كادر در ذهن خود مجسم كنم و آن را با دوربينم به ثبت برسانم. در آينده تصميم دارم كه عكس هاي بيشتري در ژانر مستند اجتماعي بگيرم و تا جايي كه مي توانم و خدا كمكم مي كند اين راه را ادامه بدهم و به موفقیت های خوبی دست پیدا کنم.
 
عکاسی را موبایل‌گرافی آغاز کردم
مریم حقیقی، ۴۷ ساله، فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی و شاغل است. او از دی‌ماه سال ۹۶ عکاسی با موبایل یا همان موبایل‌گرافی را آغاز کرده است. او می‌گوید که حال حدود ۴ ماه است که با دوربین کار می کند. به گفته وی: تا به حال در هیچ دوره آموزشی عکاسی شرکت نکرده ام ولی تصمیم دارم که در آینده به شکل کاملا جدی ادامه بدهم و به درجات بالایی از موفقیت و کسب تجربه برسم.
اولین مشوق من برای این کار خواهرم فریبا بود که در حال حاضر وی در خارج از کشور زندگی می کند و دومین موضوع آشنایی با استاد زنگویی در نمایشگاه خوشمزه های شهر من در سال گذشته و دیدن آثار زیبای ایشان بود. به همین خاطر در کلاس آموزش عکاسی ایشان شرکت کردم. این یک تجربه خیلی خوب برای من بود که انگیزه ام را چند برابر کرد. من برای تدریس و تلاش های این هنرمند عزیز بسیار سپاسگزارم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
افزايش قيمت تجهيزات کار را سخت کرده است
فرزانه انامشك، ٢٩ ساله می گوید: از سال ٩٣ با خريدن دوربين DSLR به صورت تفریحی شروع به عكاسى كردم و در سال ٩٤ با شركت در يك دوره آموزشى زير نظر استاد محسن كيانپور آموزش هاى مقدماتى و كار با دوربين را آموختم اما از ارديبهشت امسال با شركت در كلاس هاى آموزشى جناب كورش زنگويى در مدرسه تاريخى سعادت آموزش عكاسى بصورت مقدماتى تا پيشرفته را آغاز كردم و در مدت سه ماه نكات آموزشى كليدى را زير نظر ايشان بصورت تئورى و عملى پشت سر گذاشتم. فرزانه انامشک در خصوص برنامه کاری و اهدافش این گونه می گوید: هر هنرمند و هنردوستى بدون شك در كار هنرى هدف و جايگاه ايده آل، رسيدن به اوج در آن زمينه است و در رشته عكاسى ديده شدن آثار و به اشتراك گذاشتن تصاوير ثبت شده يك هنرمند و مطرح شدن بين عموم مردم، هنرمند را به ادامه دادن تشویق می کند. بنده نيز بدون شك از اين قاعده مستثنى نيستم و دوست دارم در حرفه اى كه قدم گذاشته ام با تلاش مستمر به جايگاه هاى بالاترى برسم و بتوانم افتخار ديده شدن آثارم را در بين مرد شهر، استان و كشورم داشته باشم.
آغاز يك كار حرفه اى در ابتدا مستلزم داشتن تجربه چندين ساله در زمينه عكاسى، زحمات زياد و داشتن ديد متفاوت و همچنين تجهيزات حرفه اى ترى است كه متاسفانه به علت افزايش قيمت تجهيزات راه دشوارى در پيش است.
شروع كار عكاسى در ابتدا براى من بصورت تفريحى بوده اما با زحمات آقاى زنگويى در مدت اين سه ماه و برپايى نمايشگاه گروهى ١+٩ بدون شك بايد تلاش بيشترى براى حرفه اى تر شدن در پيش بگيرم.
اميدوارم كه بتوانم با تلاش مستمر به اين هدف برسم و خدا را شاكرم كه در ابتداى امر با حمايت بى نظير استاد زنگويى و مجموعه تاريخى مدرسه سعادت مواجه شدم و تمام دستاوردهاى امروزم مديون آنها هستم. اميدوارم با حمايت از آثار هنرى دوستان هنرمند شهرمان و برپايى نمايشگاه هاى بيشتر بتوانيم در پيشرفت هنر عكاسى استان سهمى ايفا كنيم.
 
عکاسی را به شیوه تفریحی حس بهتری دارد
وجیهه رضایی، 22ساله از اهرم می گوید: به صورت تفریحی عکاسی می کردم تا این که از اردیبهشت ماه97 با آقای زنگویی و مجموعه سعادت دوره عکاسی مقدماتی رو شروع کردم. قبلا در هیچ دوره آموزشی شرکت نداشتم.
من عکاسی را به صورت تفریحی شروع کرده ام دوست دارم آینده هم همین گونه ادامه بدهم. فکر می کنم تفریحی عکاسی کردن حس بهتری به آدم می دهد.
این دوره عکاسی خیلی خوب و آموزنده بود .تجربیات خوبی کسب کردم و نکات کلیدی جالبی یاد گرفتم. باید بگویم که مشوق من در عکاسی خواهرم بود که از ایشان تشکر می کنم
یادآور می شود، در آیین گشایش و پایانی این نمایشگاه، شاهد پخش موسیقی زنده توسط هنرمندان عباس محمدی (نوازنده نی)، سعید ساحلی راد(نوازنده دف و سازهای کوبه ای) و آقای زارع نوازنده نی جفت و نی انبان) بودیم. همچنین هنرآموزان با اهدا لوح سپاس و هدیه از استاد خود قدردانی کردند.
ارسال دیدگاه