بوشهر در میان 10 استان کم‌برخوردار کتاب

بوشهر در میان 10 استان کم‌برخوردار کتاب

پیام عسلویه: در طرح تابستانه كتاب ۹۷ به كتابفروشي هاي ۱۰ استان به عنوان استان های کم برخوردار در حوزه کتاب معرفی شده و مبلغ ۱۰ ميليون تومان اعتبار ويژه  به آن ها تعلق گرفته است؛ استان بوشهر نیز در این لیست 10 تایی قرار گرفته است.
با پایان یافتن طرح «تابستانه کتاب ۹۷» که با شعار «دانش گستري با حمايت از تاليف ايراني» در بازه زمانی ۷ روزه در تهران و ۱۰ روزه در سایر شهرها اجرا شد، ۲۵۸ هزار و ۷۸۲ نسخه کتاب در سراسر کشور به فروش رفت.
در طرح «تابستانه كتاب ۹۷» كه از ۳۰ مردادماه  تا ۵ شهريور در تهران و تا ۸ شهريور در ساير شهرها برگزار شد، ۷۱۵ كتابفروشي در ۳۱ استان كشور فروشي معادل۶۲ ميليارد و ۴۹۱ ميليون و ۸۸۴ هزار و ۶۲۱ ريال داشتند و حدود ۱۰ ميليارد و ۹۵۰ ميليون ريال يارانه به خريداران كتاب اختصاص يافت.
در این طرح،  به كتابفروشي هاي ۱۰ استان هرمزگان، سيستان و بلوچستان‌، خراسان‌ شمالي، آذر‌بايجان غربي، كهكيلويه و بويراحمد، قزوين، لرستان، بوشهر، چهارمحال و بختياري و ايلام به عنوان استان هاي كم برخوردار در حوزه كتاب، مبلغ ۱۰ ميليون تومان اعتبار ويژه تعلق گرفته است.
 
در نهمين دوره طرح هاي اعطاي يارانه نشر از طريق كتابفروشي ها با عنوان «تابستانه كتاب۹۷» تعداد ۷۶۳۸۶ خريدار كتاب هاي تاليفي را با يارانه  ۲۵درصد و كتاب هاي ترجمه را با يارانه ۱۵درصد خريداري كردند؛ در اين طرح استان تهران با ۱۰۱ كتابفروشي فعال خود توانست با ۱۲ هزار و ۱۱۵ خريدار در صدر پرفروش‌ترين استان بر اساس تعداد خريدار قرار بگيرد و استان خراسان رضوي با ۸۴ كتابفروشي و ۱۰هزار و۸۰۷ خريدار توانست رتبه دوم پرفروش‌ترين استان‌ها بر اساس تعداد خريدار را به خود اختصاص دهد. همچنين استان اصفهان با مشاركت ۸۴ كتابفروشي و ۸ هزار و ۸۲۸ خريدار، رتبه سوم بيشترين تعداد خريدار در طرح تابستانه كتاب ۹۷ را از آن خود كرد.
 
كتابفروشي‌ هاي«پرديس كتاب»، «شهر كتاب مشهد» و «كتاب آبان» از استان خراسان رضوي  با فروش به ترتيب با ۶۱۴۲، ۳۶۳۵ و ۳۴۴۶ نسخه كتاب در صدر پرفروش‌ترين كتابفروشي‌هاي طرح «تابستانه كتاب ۹۷» بر اساس تعداد فروش كتاب قرار گرفته‌اند.
 
در اين طرح استان هاي خراسان رضوي با ۳۹۴۱۵، تهران با ۳۴۴۴۲ و اصفهان با ۳۰۶۱۲ رتبه هاي اول تا سوم را بر اساس تعداد كتاب هاي فروخته شده دارند. همچنين استان خراسان رضوي با ۸ ميليارد و ۸۹۱ ميليون و ۴۷۲ هزار و ۶۵۳ ريال، استان اصفهان با ۸ ميليارد و ۵۶۳ ميليون و ۳۹۰ هزار و ۵۹۱ ريال و استان تهران با  ۸ ميليارد و ۶۲ ميليون و ۵۱۱ هزار و ۴۴۴ ريال بيشترين مبالغ فروش كتاب را به خود اختصاص داده اند.
لازم به ذكر است در طرح «تابستانه كتاب ۹۷» با استناد به سياست هاي كلي نظام اداري كشور، قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و رويكرد دولت دوازدهم مبني بر شفاف سازي اطلاعات، همزمان با اجراي طرح، گزارش مبلغ اوليه اعتبار اختصاص يافته به كتابفروشي هاي عضو طرح (تابستانه كتاب۹۷) در وب سايت  http://tabestaneh.ketab.irمنتشر شد؛ مساحت، تعداد كتاب، مبلغ اعتبار، مرجع صادر كننده پروانه كسب و رسته صنفي كتابفروشي هاي عضو طرح تابستانه كتاب۹۷ به تفكيك استان و شهر نيز در اين گزارش آمده است.

ارسال دیدگاه