از نابودی جنگل های حرا در شهرستان دیر جلوگیری کنید

نامه سمن هاي زیست محیطی شهرستان دیر ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

از نابودی جنگل های حرا در شهرستان دیر جلوگیری کنید

 
پیام عسلویه : سمن های زیست محیطی شهرستان دیر در نامه ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آنچه که خود به عنوان فجایع زیست محیطی در نابودی جنگل های حرای منطقه نام برده اند ؛ اعتراض کرده اند .
کانون رشد و توسعه نجیرم ، انجمن زیست محیطی سوکا ، کانون زیست محیطی حافظان مند و انجمن زیست محیطی پرونگ با امضای این نامه ، نوشته اند :

حضرتعالی در ماه گذشته در نشستی که  با سمن های محیط زیستی فرمودید : « تعیین چارچوب همکاری ادارات کل استانی با سمن‌های محیط زیستی تعیین گردد و دراین مسیر به‌طور قطع سازمان حفاظت محیط زیست از نظرات حاصل از خرد جمعی تشکل‌های محیط زیستی کشوردرتصمیمات خود استقبال خواهد کرد. »  بد نیست بدانید در استان بوشهر وشهرستان دیّر پس از گذشت حدود چهارسال ، انجمن های زیست محیطی این شهرستان علیرغم تلاش های فراوان و توسل به هر مقام و وکیلی برای برگزاری یک نشست مشترک و ملاقات حضوری با مدیرکل محترم محیط زیست استان و بیان نگرانی ها و دغدغه های خود ؛ هنوز توفیق  این اتفاق دست نداده و ایشان هر بار به بهانه ای این دیدار ها را یا لغو و یا به تعویق می اندازند . که می توان به نمونه اخیر اشاره آن نمود که در روز شنبه(10/06/1397) تقاضای دیدار با سمن های شهرستان دیّر پس از چهارسال مورد پذیرش ایشان واقع می شود و در عین شگفتی و ناامیدی مجدد ، صبح روز یکشبنه (11/06/1397) باز هم جلسه حضوری را لغو میکند که در نوع خود این بی محلی و مدیریت تک بعدی در تاریخ محیط زیست این  مملکت بی سابقه است
در این نامه با اشاره به اتفاقات اخیری که در منطقه خور بردستان شهرستان دیر روی داده ، آمده است :
به نیکی می دانید استان بوشهر و به طور خاص جنوب این استان بدلیل توسعه نامتوازن صنعتی و بی توجهی به الزامات و پیوست های زیست محیطی ، دچار خسران های زیادی گردیده است ؛ و همه ما از مسئولین و مردم ، همیشه آرزو میکنیم که ای کاش از ابتدا به فکر می بودیم تا خسارت این تصمیات به این میزان و شدت نبود . برای شهرستان دیّر اکنون همان روزی است که آرزو می کنیم باید پیش از وقوع حادثه به فکر می بودیم . شهرستان دیّر بین دو قطب صنعتی بزرگ این کشور قرار گرفته است (پارس جنوبی و پارس شمالی) . پرسش این است که حضرتعالی و سازمان متبوع تان که سال هاست در خصوص ضرورت عاقبت اندیشی و آینده نگری درتصمیمات مربوط به محیط زیست هشدار می دهید؛ چرا امروز به فکر این دیار نیستید تا آیندگان شما را به آنچه دیگران را به آن متهم می کنید ، متهم نکنند؟؟ این رخوت و بی خیالی و عدم توجه به نظرات مردم از سوی سازمان شما و مدیران منصوب شما ، فجایعی بس مصیبت بارتر از گذشته را در پیش و روی ما ترسیم نموده است که به ناچار روی به این نوع نامه نگاری آورده ایم .
جناب آقای دکتر کلانتری
سازمان متبوع حضرتعالی به راحتی می تواند منطقه مشهور به خور بردستان را که به گواه اکثر کارشناسان ، شبه تالاب می باشد و انبوه جنگل های حرا را دل خود دارد بر خلاف نظر متخصصین همان اداره کل به سایت پرورش لارو میگو تخصیص دهد . مکانی که در طی سه سال و با همت مردم و بدون هیچ گونه کمک و تشریفات دولتی و اتلاف منابع مالی و معنوی متعارف و صرفاً به عزم و اراده و علاقه مردمان این دیار ؛  15 هزار نهال حرا در آن کاشته شد. امیدهای کودکان این بندر در سال سوم کاشته شدن نهال های حرا به همت اداره کل محیط زیست استان بوشهر به یاس و ناامیدی تبدیل گشته و زحمات بی شمار مردم در طرح احیا جنگل های حرا می رود که با یک امضای طلایی نابود میشود. این نمونه تازه ترین اقدام اداره کل محیط زیست استان بوشهر است که ساحل بکر و جنگل های حرا را به مکانی برای پرورش میگو اختصاص داده و علیرغم وجود سایت های متعدد بلا استفاده و بعضاً تعطیل پرورش میگو در استان بوشهر و شهرستان دیر ، با بی توجهی تمام به خطرات زیست محیطی اجرای این پروژه و نظرات کارشناسی اداره محیط زیست شهرستان و کارشناسان مستقل و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی ، اجازه تاسیس یک سایت جدید را صادر  کرده اند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز