13 آبان ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

13 آبان ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

 
مشروطیت نباید بازیچه شود
سردار فاخرحکمت در گفت و گو با « روزنامه اطلاعات» با بیان این که به زودی یک جلسه مشورتی با روزنامه نگاران تشکیل می دهم گفت : مشروطیت نباید بازیچه شود.
من یک مطالب اصولی را در جلسه ای که با آقایان روزنامه نگاران داشتم گفتم، هر ایرانی میل دارد مشروطه باقی بماند ، نباید 56 سال مشروطیت و فداکاری ها و جانبازی ها و خون هایی که در این راه ریخته شده ، بازیچه دست بشود.
در هفته آینده مجددا از آقایان روزنامه نگاران دعوت خواهم کرد که با هم جلسه ای تشکیل بدهیم ، منظورم بیشتر این است که در این جلسه با هم مشورت کنیم که باید در این موقعیت چه بکنیم.
 
اعتراض به ادعاهای جدید در بحرین!
«روزنامه اطلاعات»  با اشاره به اظهارات پسر شیخ بحرین که گفته است من حکمران بحرین هستم نوشت : لازم به ذکر نیست که وقایع جاری بحرین هیچ گونه تغییری در حقوق اساسی ایران نمی دهد و مرگ کسی و یا رفتن یکی و آمدن دیگری به هیچ وجه موجب آن نیست که حقوق ما در این قسمت از قلمرو کشور فراموش شود ، بحرین جزئی از ایران است و ساکنین آن نیز جزئی از ملت ایران به شمار می روند و ما همواره حق اعمال حاکمیت را در این جزیره برای خود محفوظ نگاه داشته ایم.
تنها تاسف ما از این لحاظ است که برخی کشورها و حتی خبرگزاری های خارجی بدون توجه به این حقیقت به علت عدم اطلاع و یا بر اثر سوء نیت از بحرین به عنوان شیخ نشین مستقل و عناوینی از این قبیل یاد می کنند، و حال آن که بحرین جزئی از خاک ایران بود و به فرض این که کسانی در خارج و یا در داخل بحرین ادعای استقلال آن را داشته باشند به هیچ وجه از نظر ملت ایران اعتباری ندارد.
 
ارز پرداخت شده برای واردات در شش ماهه اول سال
امروز بانک مرکزی آمار اعتبارات اسنادی گشایش یافته و بروات وصولی دریافت شده مربوط به شش ماهه اول سال را که تصفیه یا واریز گردیده است را منتشر ساخت. این آمار میزان ارزی را که طی شش ماه صرف واردات کالاهای مختلف شده است نشان می دهد.
بر اساس آمار اعلام شده ارز پرداخت شده برای واردات بیش از 17 میلیارد ریال بوده است.
مقایسه آمار تفکیکی ماه به ماه به خوبی نشان می دهد که از اردیبهشت ماه تا مرداد ماه رقم اعتبارات اسنادی تصفیه شده و بروات وصولی واریز شده مرتبا در حال تقلیل بوده است و در شهریور ماه به علت بهبود نسبی وضع اقتصادی و وضع بازار رقم آن افزایش یافته است.
 
پایان مسافرت 55 روزه وزیر خارجه به آمریکا و اروپا!
دیشب قدس نخعی وزیر امور خارجه پس از یک مسافرت 55 روزه به آمریکا و اروپا به تهران بازگشت و امروز گزارش مذاکرات خود را با مقامات آمریکایی و انگلیسی و همچنین نتیجه اقداماتی که در سازمان ملل متحد صورت گرفته است به عرض شاه رساند.
وزیر امور خارجه که ریاست هیئت نمایندگی ایران را در شانزدهمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عهده داشت در خارج از جلسات مجمع در نیویورک چند بار با دین راسک وزیر خارجه آمریکا ملاقات کرد و راجع به اوضاع بین المللی و بخصوص وضع خاورمیانه و ایران مذاکره کرد.
قدس نخعی در مدت چند روز توقف در واشنگتن نیز با مقامات دولت آمریکا و از جمله با معاون وزارت خارجه آمریکا ملاقات و مذاکراتی راجع به روابط دو کشور و بخصوص موضوع کمک های آمریکا به ایران به عمل آورد.
« کیهان » در گزارش خود همچنین آورده است : باید متذکر شد که هفته گذشته سفرای آمریکا و انگلیس به حضور شاه رفته و راجع به اوضاع بین المللی و مخصوصا وضع خاورمیانه و استفاده ایران از کمک های خارجی و دادن اعتبارات و کمک های آمریکا به ایران در آینده نزدیک مذاکره کرده اند.
 
نمایندگان صندوق وام های عمرانی آمریکا وارد تهران شدند
روز گذشته نمایندگان صندوق وام های عمرانی آمریکا وارد تهران شدند. ریاست این گروه با آقای استوپس می باشد و اعضای آن عبارتند از آقایان کوهلر و لیب کوویتس که از طرف مقامات صندوق وام های عمرانی آمریکا ماموریت دارند وضع راههایی که از محل وام های صندوق مذکور در ایران ساخته می شود مشاهده کرده طی گزارشی نتیجه مطالعات خود را به مقامات صندوق وام های عمرانی اطلاع دهند.
نمایندگان مذکور بلافاصله جلسه ای با مقامات مسئول سازمان برنامه تشکیل دادند تا پیرامون احتیاجات مالی سازمان برنامه جهت انجام برنامه های عمرانی که قرار است تا پایان برنامه هفت ساله دوم اجرای آن ها تمام شود مذاکره کنند.
در این جلسه درباره 80 میلیون دلار احتیاج سازمان برنامه برای اتمام برنامه های عمرانی هفت ساله دوم مذاکره شد و گفته شد اگر وامی که قرار است دولت فدرال آلمان به ایران بپردازد بموقع برسد سازمان برنامه برای اتمام پروژه های برنامه هفت ساله دوم خود به 45 میلیون دلار وام نیاز خواهد داشت.
 
63 میلیون دلار وام
صندوق وام های عمرانی آمریکا تاکنون حدود 63 میلیون دلار وام جهت اجرای طرح های راهسازی کشور به سازمان برنامه داده است. نمایندگان صندوق وام های عمرانی آمریکا برای بازدید از راه های مذکور به جنوب عزیمت کردند.
در مورد کمک مجدد صندوق وام های عمرانی آمریکا گفته می شود این صندوق برای پرداخت وام جهت اجرای طرح های عمرانی شرایطی در نظر می گیرد که طرح های برنامه هفت ساله دوم ایران نسبت به دو شرط آن وضع مناسبی ندارد.
اولا صندوق وام های عمرانی به اجرای طرح های کامل کمک می کند یعنی طرحی که هنوز هیچ یک از مراحل اجرایی آن انجام نشده است و در ثانی به طرح هایی که هزینه آن تعهد نگردیده است وام می دهد که طرح های محتاج به وام سازمان برنامه دارای این دو حالت خاص نیست. این طرح ها در حال اجرا هستند و هزینه اجرای آن ها قبلا تعهد شده است ولی مقامات سازمان برنامه عقیده دارند که مقامات صندوق وام های عمرانی آمریکا سعی خواهند کرد به دولت ایران مساعدت نمایند.
در طول برنامه هفت ساله دوم سازمان برنامه 2500 کیلومتر راه درجه یک می سازد و قرار است در زمان اجرای برنامه پنج ساله سوم 5 هزار کیلومتر راه درجه یک و 10 هزار کیلومتر راه روستایی بسازد.
 
 
ارسال دیدگاه