ارتقا گستره مناطق حفاظت شده استان بوشهر دستور کار است

ارتقا گستره مناطق حفاظت شده استان بوشهر دستور کار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به ظرفیت های موجود با شناسایی مناطق مستعد جدید نسبت به ارتقای مناطق حفاظت شده این استان اقدام می شود.
فرهاد قلی نژاد روز سه شنبه در نشست شواری اداری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در این زمینه شناسایی مسائل و مشکلات مناطق تحت حفاظت و جمع بندی و ارائه راهکارها با هدف جلوگیری از تخریب و تصرف عدوانی در این مناطق مورد توجه جدی است.
وی ادامه داد: پیشنهاد مناطق تحت حفاظت دریایی نیز از جمله موارد مورد تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است.
قلی نژاد اضافه کرد: برگزاری برنامه سرشماری گونه های جانوری شاخص، تصویب برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب ها و پایش مداوم آنها به عنوان دیگر موارد اولویت دار محیط زیست استان بوشهر است که تدابیر لازم برای آن پیش بینی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به قابلیت های این استان در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی موضوع محیط زیست انسانی یکی از دغدغه های مهم است.
وی بیان کرد: در این زمینه توجه به پسماند، آلودگی آب، هوا، خاک، صوت، ارزیابی زیست محیطی، خوداظهاری در پایش و بر برگزاری کارگروه های شهرستانی با حضور فرمانداران ضروری است.
قلی نژاد ادامه داد: همچنین انجام اقدامات پایش زیست محیطی اکوسیستم، گونه های جانوری و نظارت بر زیستگاه های مرجان های دریایی باید بطور جدی در شهرستان ها در دستور کار قرار گیرد.
وی در ارتباط با پرونده های حقوقی مرتبط با محیط زیست گفت: توجه و پیگیری جدی پرونده های حقوقی و ارسال گزارش آنها بصورت ماهانه باید در واحدهای شهرستانی انجام شود.
در استان ساحلی بوشهر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست 152 هزار هکتار است.
مناطق یاد شده شامل 2 پارک ملی دریایی، 2 اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و 2 منطقه حفاظت شده است که 6.5 درصد مساحت استان را تشکیل می دهد.
با اضافه شدن منطقه های شکار ممنوع کوه مند و شاهزاده ابراهیم تنگ باهوش 6.5 درصد یاد شده به 11.5 درصد خواهد رسید.
کاهش و جزیره ای شدن حیات وحش استان، مشکل مستثنیات با حاشیه نشین ها، بروز بیماری حیات وحش، سیل، خشکسالی، جاده سازی، شکار وحوش و دریافت نشدن حقآبه تالاب ها و منابع آبی از عمده چالش ها در بخش محیط زیست طبیعی استان بوشهر به شمار می رود.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز