27 آذرماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

27 آذرماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

دولت به کنسرسیوم مفاصا حساب نداده است
نخست وزیر در جلسه کرسی آزاد دانشجویی به سوالات مختلف دانشجویان درباره نفت پاسخ داد و گفت : دولت به کنسرسیوم مفاصا حساب نداده است.
وزارت دارایی و شرکت ملی نفت به پائین آوردن قیمت نفت اعتراض کردند و هنوز به اعتراض خود باقی هستند.
افتخار ملی کردن صنعت نفت در انحصار دسته معینی نیست، شاه و مجلس و مردم در نهضت ملی کردن نفت سهیم بودند.
تضعیف شرکت ملی نفت به ضرر مملکت است زیرا موجب تقویت و تسلط کمپانی های خارجی می گردد.
عوامل محرمانه ای که در کار نفت وجود داشت دیگر وجود خارجی ندارد.
 
مردم به دستگاه اداری اعتماد ندارند
پرویز کاظمی سناتور سابق در جلسه کرسی آزاد « روزنامه اطلاعات » شرکت و پیرامون مسئله انجمن شهر نظراتی ایراد کرد.
پرویز کاظمی گفت : هر شهرداری که بر روی کار می آید می گوید وقتی که من آمدم شهرداری میلیون ها تومان مقروض بود وقتی من رفتم میلیون ها تومان در صندوق داشت ، دو روز بعد شهردار دیگر می آید بیلان می دهد و باز حرف های او را تکرار می کند.
شهرداری مطابق قانون فعلی مکلف است هر شش ماه خلاصه صورت درآمدها و مخارج خود را منتشر بکند و مردم بدانند که این پول را که می دهند به چه مصرفی می رسد.
واقعا بنده متاثر شدم وقتی که می شنوم 80 درصد شاگردان مدرسه ای که هزار شاگرد دارد صبح ها گرسنه می روند، آقایان ما انسان هستیم، متاثر می شویم ، این درست نیست.
مردم ایران مردم خیراندیشی هستند ولی به دستگاه های اداری اعتمادی ندارند.
 
در بندر پهلوی از صادرات عوارض می گیرند
اطاق بازرگانی بندر پهلوی اطلاع داد : اخیرا شهرداری بندر پهلوی تعرفه ای را به مورد اجرا گذارده و از صادرکنندگان طبق تعرفه خود یک درصد عوارض دریافت می دارد.
اطاق بازرگانی این شهر معتقد است اصولا معلوم نیست ماخذ این تعرفه روی چه نرخی تنظیم گردیده و آن را از کجا به دست آورده اند.
این یک درصد از عوارض از کالاهای صادراتی باید لغو گردد زیرا همین امر در بالا بردن قیمت کالاهای صادراتی و در نتیجه ارز حاصله آن موثر خواهد بود.
 
ساختمان مرکز اتمی دانشگاه تهران آغاز می شود
مراسم آغاز ساختمان مرکز اتمی دانشگاه تهران که شامل راکتور اتمی دانشگاه نیز خواهد بود. ساعت سه و نیم بعد از ظهر روز پنجشنبه 30 آذر در حضور شاه در ضلع شمالی کوی دانشگاه (امیرآباد) انجام خواهد شد.
کلیه وسایل علمی و فنی راکتور اتمی دانشگاه تاکنون به تهران رسیده و آماده نصب می باشد و یک نفر از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد نیز از یک سال پیش برای تهیه پروژه های ساختمانی و تهیه مقدمات کار نصب رآکتور اتمی با دانشگاه تهران همکاری می کند و برای اجرای طرح رآکتور اتمی دانشگاه چند تن از کارشناسان آژانس مزبور با مرکز اتمی دانشگاه تهران همکاری خواهند کرد.
 
پرداخت وام آمریکا به ایران به سال بعد موکول شد!
« روزنامه کیهان » نوشت : پرداخت کمک و وام آمریکا به ایران موکول به سال جدید مسیحی شده است.
بنا به اظهار یک منبع مطلع مذاکراتی که بین مقامات ایران و آمریکا برای یک وام 20 میلیون دلاری بلاعوض از مدتی پیش شروع شده هنوز پایان نیافته است و انجام این مذاکرات موکول به بعد از تعطیلات ژانویه خواهد شد.
منبع فوق اضافه کرد مطالعه و بررسی طرح های عمرانی دولت ایران و تغییراتی که در دستگاه های دولتی آمریکا بخصوص در قسمت برنامه کمک های خارجی پیدا شده است باعث تعویق در پرداخت این کمک گردیده است.
طبق مذاکراتی که بین مقامات ایران و آمریکا صورت گرفته قرار است وام 20 میلیون دلاری آمریکا به مصرف انجام بقایای برنامه دوم برسد، این وام پس از توافق کامل و امضای قرارداد آن به اقساط مختلف در تهران در اختیار سازمان برنامه قرار داده خواهد شد. اولین قسط وام که ممکن است یک الی یک و نیم ماه بعد تحویل ایران شود 5 میلیون دلار خواهد بود.
 
ایران آزمایشگاه سیاست های آمریکا!
«سالیسبوری » در « نیویورک تایمز » نوشت : ایران از بسیاری جهات کشوری است که برای آمریکا، در راهی که برای دفاع از آزادی پیش گرفته است به صورت یک آزمایش حیاتی در امر همکاری و کمک هوشمندانه به یک کشور کوچک و تحت فشار که سرنوشت جغرافیایی آن را با امپراتوری شوروی هم مرز ساخته است، درآمده است.
روابط ایالات متحده آمریکا با ایران همیشه ساده بوده است زیرا هدف اصلی سیاست آمریکا بیرون نگاه داشتن ایران از اردوگاه کمونیسم است ولی روابط ایران با آمریکا همیشه بغرنج تر بوده است، در عین حال که ایران مصمم است خود را از اردوگاه کمونیسم خارج نگاه دارد، مایل به بسیاری چیزهای دیگر هم هست، از جمله تعادل بین نیروهای بزرگ جهان که باعث تقویت استقلال ایران ، کمک به خروج از دوران فئودالیسم و افزایش قدرت نظامی ایران و مستحکم ساختن موقعیت کشور در برابر همسایگانش می گردد ، هدف ها و آرمان های شخصی چندی هم در این باره موجود است.
البته عقاید مختلفی درباره چگونگی روابط آینده ایران و آمریکا در تهران اظهار می شود، شاه همکاری و مشارکت نزدیکی بین ایران و آمریکا را پیشنهاد کرده است که نتیجه آن پس از 20 سال بوجود آمدن یک کشور نمونه در خاورمیانه خواهد بود، اجرای چنین برنامه ای محتاج به یک سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری است.
از طرف دیگر بعضی پیشنهاد می کنند که کمک آمریکا به ایران کاملا قطع گردد، گاهی چنین پیشنهادی از طرف آن عده از افراد خارجی می شود که از آن چه از فساد و اسراف شنیده و دیده اند سخت به حیرت افتاده اند.
 
کمک هایی که بعد از کودتا بیشتر شد!
قبل از سقوط مصدق [ کودتای 28 مرداد 1332 ] میزان کمک آمریکا به ایران به میزان محقرانه 20 تا 40 میلیون دلار در سال بود ولی بلافاصله پس از سقوط او باران طلا باریدن گرفت ، کمک اقتصادی به تنهایی در عرض یک سال به 129 میلیون و 700 هزار دلار رسید، پس از کودتای عراق در سال 1958 باران دلار تبدیل به یک رگبار سیل آسا شد این آغاز دورانی بود که در محافل سیاسی به سیاست چک سفید آیزنهاور معروف شد.
ارسال دیدگاه