شمائی از روحیه و خلقیات قوام السلطنه

شمائی از روحیه و خلقیات قوام السلطنه

«در مدتی که در بادکوبه بودیم

 [در زمستان سال 1324خورشیدی و در جریان سفر قوام و همراهان به مسکو برای رفع اختلافات ایران و شوروی]، کم‌کم اخلاق قوام دستگیرم شد. او مردی بود شجاع و متهور که از مشکلات نمی‌هراسید و آرامش خود را حفظ می‌کرد البته این روحیه او نیز ناشی از پختگی او در دوره زندگیش بود زیرا کسی که از طرفی از خراسان به عنوان بازداشتی از استانداری آن‌جا دستگیر و به زندان دوره کودتای آقا سید ضیاءالدین تحویل شود که با نطق‌های انقلابی آقا سید ضیاءالدین که اینها همه خائن‌اند و باید اعدام شوند می‌بینید وضع چنان به هم می‌خورد که سید ضیاءالدین تبعید و او از زندان با فرمان نخست‌وزیری آزاد می‌شود و یا در سلطنت رضاشاه با وجود تشکیل پرونده سوء قصد علیه جان رضاشاه بر ضد او به جای زندان و محاکمه و اعدام مجاز به اقامت در اروپا می‌شود،‌ به خوبی احساس می‌نماید که زندگی در این دنیا فقط این نیست که اوضاع به همان منوال که الان فکر می‌کند باقی و برقرار خواهد ماند. این بود که محکم و آرام بود او در موقعی که نهار و شام می‌خوردیم و همه دور میز غذا جمع بودیم مدتی به مشاعره با دکتر رضازاده شفق و عامری و سیاح می‌پرداخت و اغلب آنها را در مشاعره دچار بن‌بست می‌کرد و بسیار می‌خندید. او با طبع شوخ خود که جسته و گریخته و کوتاه و تک مضراب‌گویی به جلب توجه همراهان می‌پرداخت ما را مجذوب خود می‌نمود.»1
 احمد قوام‌السلطنه
  1. ابوالحسن عمیدی‌ نوری،‌ یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم قرن اخیر تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)،‌ به کوشش: مختار حدیدی ـ جلال فرهمند،‌ ج2،‌ تهران:‌ مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،‌ 1384، صص68ـ69.


 اختلاس در بانک ملی در دوره رضاشاه
 در دوره رضاشاه، برخی از کارشناسان آلمانی در حوزه مالی و اقتصادی ایران از جمله بانک ملی استخدام شدند. بلات آلمانی از جمله این افراد است که به عنوان اولین رئیس بانک ملی  کار خود را آغاز کرد؛ اما وی با استفاده از موقعیت خود و همدستی تیمورتاش، دست به اختلاس و فساد مالی گسترده‌ای زد که در نهایت باعث برکناری‌اش از این سمت شد:
«حسینقلی خان نواب تخلفاتی در بانک کشف کرده بعرض رساند، معلوم شد معاملاتی بدون وثیقه کافی شده و خساراتی وارد آمده است، لیندن بلات رئیس بانک زیاد مقید به رعایت نظرات هیئت نظارت نبوده است و شاید متکی به تیمور تاش، درهرحال اختلاساتی مسلم شد. لیندن بلات بخیال گریز می افتد به بهانه مرض و معالجه با اجازه مسافرت می‌کند. فوگل نایب رئیسی چاره را در فرار می‌بیند. شاه شخصا به بانک رفته و طلای وثیقه را بازدید می‌فرمایند نقصی نداشت است.
و فوگل مفقودالاثر می‌شود، آیرم در گاراژها معلوم می‌کند که دندانسازی آلمانی به دعوتی به بغداد رفته است تفحص می‌کند هیچ جا او را در اتومبیل نمی‌یابند. بعدها کاشف بعمل آمد که در صندوق پشت اتومبیل پنهان بوده است. به این تدبیر از سرحد می‌گذرد در بغداد معطل نشده به بیروت می‌رود. حال ۷۰ نفر آلمانی در بانک مستخدمند و دولت، فوگل را از حکومت شاه می‌خواهد وی ناچار انتحار می‌کند.
این واقعه از برای آلمان نهایت اهمیت را داشت عده کثیری متخصصین آلمانی در ادارات‌ها کار می‌کنند به طوریکه می‌شود گفت سیاست آلمان در ایران رو به غلبه دارد و بانک ملی قلب اقتصاد است. لیندن بلان از راه قانونی ملجاء شده با وکیل مدافعی بتهران آمد به ۱۸ ماه حبس و ۲۰۰۰ لیره و ۴۶ هزار ریال محکوم شد! (۶۳هزار تومان)»

ارسال دیدگاه