16 اردیبهشت ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

16 اردیبهشت ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

امینی مامور تشکیل کابینه جدید شد به دنبال قبول استعفای دولت شریف امامی دکتر علی امینی امروز به فرمان شاه به سمت نخست وزیر جدید تعیین شد .

 نخست وزیر جدید امروز شرفیاب شده و اعلام کرد که همکاران خود را زودتر از یک هفته دیگر معرفی نخواهد کرد .
 امینی در یک مصاحبه اعلام کرد که شایعات انحلال مجلس بی اساس است .
 اعتصاب معلمین تا حصول نتیجه ادامه دارد
در اجتماع امروز معلمین استعفای دولت پیروزی بزرگی شمرده شد و اعلام گردید : این اعتصاب تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت .
 امروز دانشگاه تهران نیمه تعطیل بود و دانشجویان اجتماعاتی تشکیل دادند .
 گفته می شود امکان دارد پرونده قتل دکتر خانعلی به دادرسی ارتش فرستاده شود .
 در اغلب شهرستان ها معلمین دست از کار کشیده و تقاضای اضافه حقوق دارند .
 در جلسه سنا مطرح شد ؛ قوای انتظامی نباید به روی مردم اسلحه بکشند
در جلسه امروز سنا تقی زاده در نطق خود اظهار داشت : قوای انتظامی نباید بر روی مردم اسلحه بکشند.
 وی گفت : هر کس مسئول این واقعه بوده باید مجازات بشود .
 تقی زاده اظهار داشت : بنده حرفم در این نیست که حرف آن جماعت که دست از کار کشیدند صحیح است یا صحیح نیست خوب کرده اند یا بد کرده اند ، البته از این نظر که آن ها شکمشان سیر نمی شود حق دارند حالا این کار را کرده اند در آن حرفی نیست و این نباید منجر به این بشود که قوای انتظامی مملکت مداخله بکند و آن کسی را که حرف می زند بکشند .
 دکتر محمود حسابی نیز گفت : از دولت وقت انتظار دارم که هر چه زودتر نتیجه اقدامات خود را درباره تعیین مسئولین این واقعه اسفناک باستحضار مجلس سنا برساند . جای بسی تاسف است که اشخاصی که واقعا حس مسئولیت ندارند در پست های حساس گمارده می شوند .
 در ادامه جلسه سنا وصول لایحه بودجه از مجلس شورای ملی اعلام گردید و به فوریت تبصره های غیر مالی آن رای گرفته به تصویب رسید و برای رسیدگی به کمیسیون های مربوطه ارجاع شد.
 شریف امامی خوب بود ولی ...
روزنامه اطلاعات در سرمقاله امروز خود به تعیین نخست وزیر جدید پرداخت و نوشت : این رفت و آمد معلول اوضاع روز و تشنج و نگرانی است که در مردم پدید آمده و الا شریف امامی خود و کابینه اش روی هم رفته خوب بودند.
 نویسنده ادامه داد : بیشتر کسانی که دور او جمع بودند مردمانی مفید و با صلاحیت بودند و هیچ دلیلی جز شرایط زمان و کیفیت اوضاع و احوال و جریانات روز نمی توان برای رفتن حکومت او و آمدن دکتر امینی ذکر کرد .
 در ادامه آمده است : موقعیت امروز مملکت و رو برو بودن با مشکلات زیاد پیدایش حکومت تندروتری را انتظار می کشید ، حکومتی که در ارشاد مردم و اصلاح امور شدت عمل داشته باشد و این خصوصیات در دکتر امینی وجود دارد و الا تاکنون دیده نشده است رئیس دولتی از پرخاش و تعرض مجلس و مجلسیان بهراسد و قهر کند و استعفا دهد .
 نویسنده افزود : شریف امامی در موقعی که شهر دچار تشنج و نگرانی است و جلوی بهارستان چندین هزار معلم و دانشجو اجتماع کرده اند توقع و انتظار همکاری بیشتری از مجلس داشت می خواست همه همصدایی کنند وحدت نظر نشان دهند که تشنجات زودتر پایان پذیرد و این روحیه را در مجلس و مجلسیان نیافت .
 سرمقاله نویس اطلاعات امینی را عاشق رسیدن به نخست وزیری دانست و نوشت : دکتر امینی عاشق رسیدن به این مقام بود و این عشق خود را از کسی مخفی نمی داشت ، موقعی که وزیر دارایی بود و مشکل نفت را حل کرد توقع داشت به این مقام برسد و شاید برای این که او را از این هدف دور و منصرف سازند سفارت کبرای آمریکا را به او سپردند ولی امینی این فکر را هرگز از خود دور نساخت و باز همین افکار موجب شد که از آن پست نیز برکنار شود و به تهران بیاید ، وقتی به تهران آمد باز همین مسئله را با دوستان و آشنایان و مطبوعات عنوان کرد و صریحا گفت من می خواهم نخست وزیر شوم و در این راه می کوشم و به این هدف خواهم رسید.
 
ارسال دیدگاه