مستقیم تا گورستان

محور مرگ یا کریدور ارتباطی گناوه گچساران

مستقیم تا گورستان

جاده گناوه - گچساران پل ارتباطی مابین شهرستان گناوه و شهرستان گچساران است یا به عبارت دیگر کریدور ارتباطی بین استان بوشهر و استان کهگلویه و بویر احمد.

شاهین جعفری

مسیری که تاریخی مربوط به سده های گذشته دارد و البته پل ارتباطی بین‌ استان بوشهر و کهگلویه بویراحمد است که هم از نظر استراتژیک و هم‌ از نظر اقتصادی یک مسیر بسیار مهم به شمار می رود 
همچین تنها راه دستری به قریه های مربوط به  شهرستان های گناوه و دیلم است 
عمر این راه آسفالته به بیش از پنجاه سال می‌رسد؛ مسیری که سابق جاده ای شوسه بود و شرکت نفت درآن سالها برای ارتباط بهتر با صنایع نفتی حاضر در آن منطقه احداث کرد.
پهنای کم این جاده و به پایان رسیدن عمر آسفالت آن، از این جاده به عنوان پر خطر ترین جاده استان بوشهر معروف کرده است . جاده ای که هر روز خبر مرگ عزیزی را به خانواده اش مخابره می کند.
جاده گناوه - گچساران  حالا جاده ای است فرتوت و از کار افتاده و سنگلاخ و پر از گودال های حادثه خیز . جاده ای که  صدها چاله عمیق پنجاه سانتی متری دارد. و تردد دران بسیار پرخطر است ، حتی اگر حادثه ای برای شما رخ ندهد، یک بار تردد از این جاده میتواند به اتومبیل شما خسارت وارد کند!
این‌محور سالها است که جان ملت را می گیرد و کشته های این‌ جاده هر سال ییشتر از سال گذشته میشوند.
این مسیر خانواده های زیادی را تا به امروز متوجه خسارت مالی و جانی کرده.، نقص عضوها و کشته هایی که این محور پر خطر به وجود اورده انقدر زیاد است که اگر از شهروند گناوه ای سوالی پیرامون آن  بپرسید ، دست کم خاطره ای تلخ از این جاده بیان می‌کند.
در این هفته نیز این جاده جان جوان دیگری را گرفت . حادثه ای که می‌توانست رخ ندهد، البته اگر این محور مورد بازسازی یا توسعه قرار می‌گرفت...
این‌ محور تحت مالکیت شرکت نفت است ،در یکی دوسال گذشته تصمیم به توسعه و ایجاد یک باند دیگر گرفته شد ، که البته این مسیر بین استان بوشهر و کهگلویه تقسیم شده است.
هر چقدر روند ساخت محور تحت مالکیت استان کهگلویه در میان‌کوه ها و دره ها با پیشرفت همراه بوده  است،! اما قستمی که تحت نظارت استان بوشهر است والبته در میان دشت های هموار پیشرفتی نداشته و به حال خود رها شده است. و خبری از ساخت و ساز و بازسازی آن  نیست؛..
البته این‌همه داستان کریدور های ارتباطی شهرستان گناوه نیست!
شهرستان‌گناوه مرکز ثقل ارتباط مابین استان های فارس،کهگلویه و خوزستان است.،شاهراهایی اقتصادی اما پرخطراست.
سال گذشته در حضور وزیر راه نیز قستمی از جاده گناوه دیلم مجددا و برای بار دوم افتتاح شد.
افتتاحی که بدون تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی صورت گرفت، و در پس این افتتاح دقیقا در همان شب چند  حادثه افریده شد ... حادثه هایی که تا امروز تمامی نداشته و دست کم هر شب در قسمتی از این جاده اتومبیلهایی به علت نداشتن دید و یک پیچ خطرناک که هیچ توجیهی برای ساختن آن وجود نداشته، تقریبا هر شب منحرف میشوند.... تا جایی که اهالی روستاهای همجوار این اتوبان با روشن کردن آتش همچون دهقان فداکار در روزهای اول افتتاح جاده سعی بر کم‌کردن حجم خسارات مادی و جانی داشتند....
کمربندی (جاده سید رضا)شهرستان گناوه نیز که در امتداد مسیر اصلی استان فارس،بوشهر و خوزستان است ، این مسیر شباهت زیادی به جاده های جنگی دارد ، شاید کسانی که از ین مسیر عبور نکرده اند باور نکنند که پلی که روی این جاده است فقط یک اتومبیل میتواند از آن عبور کند.،..چون عرض آن  مناسب عبور فقط یک اتومبیل است! و البته کل کمربندی نیز اوضاع جالبی ندارد، این کمربندی تک بانده عرض بسیار کمی  دارد ، البته  در این اواخر دست به بازسازی و افزایش پهنای باند آن زده شد، اما متاسفانه این‌ پروژه هم‌ مدتی است که متوقف شده!
آری ؛ این‌وضعیت کریدورهای ارتباطی شهرستانی است که نقش پررنگی در توسعه تجاری استان بوشهر ایفا کرده است.
کریدورهای که اگر توسعه یابند،.. و یا دست کم مورد بازسازی و بهسازی قرار گیرند،؛. نه تنها از حجم خسارات مادی و جانی میکاهند بلکه منجر به توسعه ارتباطی ،مهمترین  شهرستان تجاری استان یعنی گناوه میشوند ...
امیدوارم این‌ مطلب مورد توجه مسئولین استان بوشهر قرار بگیرید و دست کم در آینده شاهد توسعه این‌ مسیر های مرگبار باشیم
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز