احتمال بازتولید رنو تندر ۹۰  با قطعات ایرانی

احتمال بازتولید رنو تندر ۹۰ با قطعات ایرانی

طبق گفته‌ي قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، توليد مجدد تندر 90 با پيشرانه‌ي توليد داخل در دستورکار قرار دارد. بهزاد اعتمادي در پاسخ به پرسشي مبني‌بر اينکه قرارداد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران که بعد از برجام با شرکت فرانسوي رنو امضا کرده بود، در چه مرحله‌اي است؟، گفت: اين قرارداد تقريبا تعليق شده است. اگرچه شرکت رنو سرمايه‌هايي در ايران به‌جاي گذاشته و رفته، به‌هر‌حال آن‌ها منتظرند توافق‌ها دوباره برگردد و کار خود را در ايران از سر بگيرند.

ناگفتههايي از قرارداد دولتي ايران با رنو
قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در پاسخ به اينکه آيا سازمان گسترش درصورت لغو تحريم‌ها، بازهم با فرانسوي‌هاي بدعهد وارد مذاکره خواهد شد، گفت: بستگي به شرايط دارد. ما نمي‌خواهيم با دنيا قهر کنيم. اگر شرايط ما را بپذيرند، با آن‌ها کار مي‌کنيم. به‌هر‌حال در اين مدت تعليق قرارداد، زيرساخت‌هاي خود را آماده مي‌کنيم و اگر بار دوم اين اتفاق رخ ندهد؛ يعني آن‌قدر ظرفيت براي خود ايجاد کرده باشيم که اگر آن‌ها بارديگر ايران را ترک کردند، مجدد بتوانيم روي پاي خود بايستيم.
 
برنامه‌اي براي توليد مشترک با خودروسازان ژاپن
اعتمادي در جواب به اين سؤال که آيا با حضور نخست‌وزير ژاپن در ايران، در حوزه‌ي صنعت خودرو هم مذاکره شد يا خير؟ گفت:
 
برنامهاي براي توليد مشترک با خودروسازان ژاپني نداريم.
همچنين، وي در پاسخ به اين پرسش که آيا تغيير جهت از سمت خودروسازان فرانسوي به سمت خودروسازان ژاپني يا کره‌اي در دستورکار صنعت خودرو ايران قرار دارد؟ اظهار کرد: به‌طورقطع اين کار انجام مي‌شود و حتما در برنامه قرار دارد. اين در حالي است که اگر در گذشته اولويت صنعت خودروسازي ايران، همکاري با شرکت‌هاي فرانسوي ازجمله پژو بوده، به اين دليل است که خط‌توليد صنعت خودرو ايران براساس همکاري با شرکت پژو طراحي شده بود؛ ولي با اين شرايط، به‌طورقطع استقلال از صنعت خودرو فرانسه اتفاق خواهد افتاد.
 
تندر نود را با پيشرانهي ملي توليد خواهيم کرد
قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در پاسخ به اين پرسش که اکنون توليد خودروهاي فرانسوي ازجمله تندر و رنو ساندرو و برخي ديگر از خودروهاي رنو به صفر رسيده، مي‌توان اين تغيير جهت را به سمت خودروسازان ديگر دنيا برد؟ چنين گفت: ما اکنون در شرايط تحريم به‌سر مي‌بريم. صنعت خودرو ايران تا آخرين قطعاتي که شرکت رنو به ايران وارد کرده بود، به خط‌توليد منتقل و استفاده کرده است و اکنون ديگر هيچ قطعه‌اي از رنو در دست نيست. موضوع توليد تندر 90 با پيشرانه‌ي جديد در دستورکار قرار دارد؛ ولي اکنون نمي‌توان نوع آن را اعلام کرد؛ اما به‌هر‌حال اين موضوع در دستورکار قرار دارد.
 
سرنوشت پلتفرم مشترک ايدرو با رنو
اعتمادي درباره‌ي سرنوشت پلتفرم مشترک سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با خودروسازان فرانسوي گفت: دستور اول رئيس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، پيگيري طراحي و به‌ثمر‌رساندن پلتفرم جديدي در صنعت خودرو ايران است؛ به اين معنا که او تأکيد بسياري بر تعميق ساخت داخلي خودرو مي‌کند و عملا در حوزه‌ي خودرو و نفت‌و‌گاز و پتروشيمي و ساير صنايع ازجمله فولاد و سيمان، تاحدممکن بتوان ساخت داخل را تعميق داد. جايي که ممکن است ساخت داخلي توجيه اقتصادي نداشته باشد؛ اما به‌واسطه‌ي اولويت ما، يعني توليد و رونق توليد، حتي اگر به دوبرابر قيمت خارجي نيز بتوانيم قطعه‌اي را در داخل بسازيم، اين کار را خواهيم کرد و از توليدکنندگان داخلي حمايت مي‌کنيم. در صنعت خودرو بعد از برجام ما استراتژي داشتيم که 650 هزار دستگاه جديد در کشور ساخته شود؛ ولي بعد از تحريم استراتژي را عوض کرديم؛ چراکه شرکاي خارجي ايران را ترک کردند و عملا خودروهايي که قبلا توليد مي‌شد، دوباره در دستورکار قرار داده‌ايم. اعتمادي گفت: براين‌اساس، برنامه‌ي کوتاه‌مدتي طراحي شده است؛ به اين معنا که برخي از کالاها وارداتي باشند؛ چراکه در دنيا، يک کشور همه کالاها را توليد نمي‌کند. ما ارزبري را کاهش مي‌دهيم تا تعادل ارزي را در کوتاه‌مدت کاهش دهيم؛ اما در ميان‌مدت، برنامه‌ي ما اين است که بتوانيم خودروهاي خود را به‌لحاظ کيفي و کمّي ارتقا دهيم تا قابليت صادرات به کشورهاي همسايه را داشته باشند و تراز ارزي ما مثبت شود.
اعتمادي درپايان اعلام کرد:در مرحله‌ي سوم، تقويت شرکت‌هاي طراحي مهندسي و مراکز تحقيق‌وتوسعه و نيز جذب همکاري صاحبان فناوري اين رشته‌ي صنعتي در دنيا را در دستورکار داريم و اميدواريم تا انتهاي اين برنامه، به طراحي پايه‌ي خودرو دست يابيم و روي اين پلتفرم فيس‌هاي متفاوتي خواهيم داشت. سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قصد دارد در سه سال آتي، به پلتفرم کاملا طراحي‌شده‌ي مهندسان داخلي دست يابد.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز