پزشک بوشهری بیماری نقص گیرنده یک اینترفرون آلفا را شناسایی کرد

نخستین بار در دنیا

پزشک بوشهری بیماری نقص گیرنده یک اینترفرون آلفا را شناسایی کرد

نخستین بار در دنیا با تلاش پزشک بوشهری و مشارکت بخش ژنتیک انسانی دانشگاه های راکفلر آمریکا، لوآن بلژیک و سوربن فرانسه بیماری نقص ایمنی گیرنده اینترفرون آلفا رسپتور یک در کودک ۶ ساله شناسایی و گزارش شد.

همچنین دکتر افشین شیرکانی فوق تخصص آسم آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و همکارانش علاوه بر شناسایی و کشف این بیماری، نشان دادند که "ژن‌درمانی" به عنوان یک درمان قطعی و نهایی در این بیماران می‌تواند بسیار مفید باشد.
این پزشک متخصص گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در مقابل برخی از ویروس‌ها مانند سرخک، تب زرد و یا واکسن‌هایی که حاوی این نوع ویروس‌های ضعیف شده و زنده هستند دچار التهاب مغزی می شوند که در موارد شدید می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود و با تشخیص و درمان به موقع افراد مبتلا می توانند از یک زندگی سالم برخوردار باشند.
شیرکانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بدن انسان برای مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌ها به یک سیستم ایمنی سالم نیاز دارد، نقص سیستم ایمنی از معدود بیماری‌هایی است که هنوز در دنیا بخوبی شناخته نشده‌است.
این فوق تخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی افزود: شناخت و درمان زودهنگام این نوع بیماری برای ادامه حیات بیماران ضروری است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد از هر ۱۰ هزار نفر یک نفر به بیماری های نقص ایمنی مبتلا می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: بدن انسان برای مقابله با ویروس‌ها به انواع اینترفرون‌ها نیاز دارد، اختلالات اینترفرون‌ها و گیرنده‌های آنها هنوز بخوبی در دنیا شناخته‌نشده است و پزشکان در مورد این‌گونه بیماری‌ها هنوز اطلاعات کمی دارند.
وی گفت: نتیجه این پژوهش در یکی از معتبرترین ژورنال‌های پزشکی آمریکا به نام JEM با IF11 در ماه جاری میلادی چاپ و منتشر شد.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز