شماره خبر : 1069
منتشر شده در مورخ : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 9:2
ریل گذاری جدید آموزشی و پژوهشی برای بهبود کیفیت

ریل گذاری جدید آموزشی و پژوهشی برای بهبود کیفیت

مدیر کل دفتر راهبری و نظارت برامور کارگزاران در نخستین همایش گروههای یازده گانه آموزشی و پژوهشی حج و زیارت که به صورت وبینار برگزار شد به تشریح جزییات شکل گیری این گروهها و تاثیر گذاری آن پرداخت.

به گزارش پیام عسلویه به نقل از ایرنا؛ سعید کوزه گران اظهار کرد: بدنبال این هستیم تا راهبرد آموزشی را از رویکرد سنتی به رویکردی بر مبنای نظام نامه جامع آموزشی و پژوهشی(ابلاغی ریاست محترم سازمان) سوق دهیم و به نوعی شاهد یک تحول مثبت در ابعاد آموزشی باشیم زیرا این مهم ثمرات بیشماری را بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: این گروههای یازده گانه به منظور برنامه ریزی درسی، تهیه و تدوین سرفصل های آموزشی، چگونگی تهیه محتوا، برنامه ریزی ایجاد متدهای آموزشی، تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی مناسب دوره ها، تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مسائل آموزشی زائران و کارگزاران و کارکنان، شناسایی مسائل و انجام اقدامات پژوهشی ، انجام امور مجلات علمی در حوزه حج و زیارت و بررسی مقالات علمی تشکیل شده است.

مدیر کل دفتر راهبری و نظارت برامور کارگزاران تصریح کرد: این گروهها شامل گروه آموزش و پژوهش مسائل اجرایی کارگزاران، اسکان و هتلداری، تغذیه و تدارکات، فناوری اطلاعات، جغرافیا و اماکن و امور حقوقی، روانشانسی مطالعات اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای و معرفتی، زبان عربی، بهداشت و ایمنی و سلامت، صیانت و امنیت و همچنین مسائل اجرایی زائران می باشد.

کوزه گران با بیان اینکه گروههای یاد شده از زبده ترین و با تجربه ترین افراد می باشند، در خصوص نحوه انتخاب این افراد گفت: در فراخوان اولیه بیش از ۲ هزار نفر از کارگزاران زیارتی که دارای سوابق زیارتی، علمی و پژوهشی بودند حضور یافتند که پس از بررسی سوابق این افراد در نهایت ۱۶۱ نفر انتخاب شدند.

وی گفت، این عده در هیئت‌های مصاحبه متشکل از صاحبنظران علمی و آموزشی و نمایندگان ادارات اسکان و هتل‌داری، تغذیه و تدارکات، فن آوری اطلاعات و امور حقوقی از طریق یک برنامه مصاحبه فشرده مورد سنجش علمی قرار گرفتند و سرانجام ۷۴ نفر برای عضویت در هسته های کارگروههای آموزشی و پژوهشی برگزیده شدند.

وی در ادامه درباره ضرورت واقعی تشکیل گروههای یازده گانه تصریح کرد: افزایش زمینه خلاقیت و نوآوری تقویت انگیزه ها، باور به خرد و مشارکت جمعی در امر کارگزاری، آماده سازی زائران و توانمندسازی کارگزاران زیارتی در حوزه مسائل اجرایی، افزایش مهارت کارگزاران در مواجهه با بحران های احتمالی، تقویت انگیزه خدمت رسانی بیشتر به زائران و تکریم آنها، انجام تحقیقات و پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه تخصصی حج و زیارت، انجام آموزش کاربردی به کارگزاران ، زائران ، با شناسایی دانش‌های نوین از طریق پژوهش از جمله ضروریات می باشد.
کوزه گران درباره اهداف نهایی این روند و تشکیل گروههای یاد شده گفت: بروزرسانی فرآیندها و شاخص های آموزشی براساس استانداردها، تثبیت و تداوم کیفیت آموزش، ایجاد تحول و نوآوری در نظام آموزش و پژوهش، توسعه آموزش های چند رسانه ای با تاکید بر آموزش های الکترونیک، بهبود روش های و فرآیندهای مطالعاتی در نظام آموزش و پژوهش، ارتقای سطح مهارت و دانش و معرفت و بصیرت ، نهادینه کردن طرح های تحقیقاتی و پژوهشی و فرهنگ سازی در حوزه های مرتبط حج و زیارت از جمله اهداف بشمار می رود.
وی در پایان تاکید کرد: بی شک گروههای یازده گانه می توانند سازمان را در ریل گذاری خدمت رسانی هر چه بهتر و با کیفیت تر و مطلوب تر به زائران اعتاب مقدسه و حج و زیارت کمک کند و یک شکوفایی علمی و پژوهشی را رقم بزند؛ قطعا در آینده ای نزدیک ثمرات این کار بزرگ که نخستین جلسه آن به صورت وبینار و با حضور معاونت توسعه و منابع برگزار شد، به بار خواهد نشست.

برچسب ها : حج زیارت وبینار