9 خرداد 1341 به روایت روزنامه اطلاعات

9 خرداد 1341 به روایت روزنامه اطلاعات

قیمت آب بها افزایش و حق اشتراک کاهش یافت!
بعد از ظهر دیروز بنا به دعوت مهندس روحانی مدیر کل سازمان آب تهران نخست وزیر به اتفاق وزرای مشاور و کشور و فرهنگ و معاونین نخست وزیر و شهردار تهران و اعضای شورای عالی انجمن های محلی تهران و اعضای کمیسیون مامور مطالعه حق اشتراک و آب بها ، ناهار را در باشگاه سازمان آب تهران صرف کردند.
امینی خطاب به اعضای انجمن های محلی تهران اظهار داشت:
من نمی خواهم در مورد تغییر آب بها از آقایان گله کنم. چون خود ما هم بی تقصیر نیستیم. من عقیده داشتم که ابتدا مردم را در جریان امر بگذاریم و آن ها را نسبت به  موضوع آشنا کنیم و حقانیت کار خود را روشن سازیم ودر ضمن تصمیم مربوط را هم انجام دهیم، البته این نظر مورد قبول آقای روحانی نبوده و معتقد بود که در عمل می شود با مردم صحبت کرد و آنها را آشنا ساخت. شاید عقیده او به این علت بود که از طرف شما خاطر جمع بود.
 
سه راه وجود داشت
در مورد همین تغییر آب بها هم سازمان چند بار گزارش داد، در یک سال قبل به خود من چند بار گزارش دادند و گفتند سه راه برای این کار وجود دارد یکی اینکه اگر برای این دولت ممکن است ۵۰ میلیون تومان پول به ما بدهد راه دیگر اینکه بانک پولش را نگیرد، راه سوم این است که اگر ما تا سه سال دیگر هم این سازمان را روی پا نگهداریم بعد ورشکستگی آن حتمی و قطعی است. برای دولت که مسئولیت مهمی به عهده دارد کار آینده هم جزو مسئولیت اوست، ما نباید فکر کنیم تا سال دیگر به ماچه، اگر حساب و کتاب در این مملکت وجود داشت آنهایی که تاکنون این مراعات ها را نکردند می کردند.
در مورد همین سیاست بازرگانی، همین بانک ملی و مرکزی در سه سال پیش گفتند که این سیاست ما را ورشکسته می سازد اما کسی گوش به حرف آنها نداده ، این نکته باید برای مردم روشن شود به فرض آن که دولت پولی بپردازد بالاخره از راه دیگر و دست دیگر از خود مردم می گیرد. ما نمی توانستیم قبول کنیم که برای این سازمان آینده مبهم و سیاه تدارک ببینیم شاید این سرو صدا فردا هم بلند می شد اما فرقش این بود که دیگر راه جبران برای فردا وجود نداشت، به اضافه این که خیلی هم گران تر از امروز تمام می شد.
 
هدف کم کردن فشار از طبقه ضعیف و انتقال آن به طبقه  مرفه است
هدف طرح جدید این است که فشار را از طبقه ضعیف کم کند و آنرا به طبقه مرفه منتقل سازد . در این طرح ممکن است که سازمان آب باز هم ضرر داشته باشد و بخصوص نسبت به طرح اولی بین ۲ تا۳ میلیون تومان هم کمتر وصول کند، معهذا به خاطر سبک تر کردن بار طبقه پائین من آن را مفید می دانم. البته در این مورد باید مردم طبقه پائین را متوجه کرد تا از سر و صدای آنها دیگران استفاده نکنند مثلا وزارت فرهنگ باید برای تحصیل بورس بدهد در این مورد فقیر و غنی توام می شوند صدا را فقیر بلند میکند بورس را غنی می برد.
 
در مورد نان، آب، اتوبوس و برق برای همیشه نمی شود کمک  کرد!
بالاخره در مورد نان و آب و اتوبوس و برق و امثال آن هم برای همیشه نمی شود کمک کرد، روزی می رسد که مردم باید ضررشان را خودشان بدهند. اتوبوس رانی بالاخره در ظرف ۷ تا ۸ ماه توانست دخل و خرجی بکند، اما حالا قروض خارجی مشکل کار اوست.
دولت هم مشکلات فراوانی دارد اما این مشکلات به تدریج باید حل شود. در همین راه آهن ما کارمند اضافی داریم و شاید ۵۰ در صد آن ها اضافی هستند اما ما که نمیتوانیم آنهارا بیرون کنیم.
 
می شود بهداشت، نان، آب و برق را مجانی کرد ولی مملکت ورشکسته می شود!
اگر ما می خواهیم وجاهت ملی کسب کنیم کاری ندارد، اما اصلاح مملکت با این کار عملی نیست والا مانعی ندارد ماهم فریاد می زنیم بهداشت و نان و آب و برق همه مجانی وخلق الله هم زنده باد راه می اندازند اما بعد از مدتی متوجه می شوند که مملکت ورشکسته شد البته این کار خوبی نیست.
در کشور های دیگر مردم وقتی کار دولت را خوب تشخیص می دهند از شکمشان می برند و مالیات می پردازند. ما باید مردم را به حقانیت امر قانع سازیم. مردم در این مملکت پول داده اند و می دهند و باز هم بیشتر خواهند داد.
 
همه در این مملکت از قیمت اجناس ناله دارند!
همه در این مملکت از قیمت اجناس ناله دارند و همه می گویند که عاملین آن چند نفرند اما هیچ کس حاضر نیست علنا اسم ببرد : می آیند زیر گوش بنده می گویند این را متهم می دانم اما ما برای مبارزه به شهامت خود شما احتیاج داریم. این عده که نرخ را بالا می برند هم ثروتمندند و هم زور دارند و هم وقاحت، ماشاء الله این چیز ها سرمایه جامع الاطرافی است.
 
طرح جدید
بعد از بیانات نخست وزیر مهندس روحانی اظهارداشت: طرح جدید این است که حق اشتراک لوله های سه چهارم اینچ از صد ریال به چهل ریال و یک اینچ از ۱۵۰ ریال به صد ریال تقلیل یابد. حق اشتراک بقیه همان ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰ ریال باشد، در عوض قیمت آب بها ۵۰ درصد افزایش یابد. در نتیجه پول هر متر مکعب آب در تهران به جای 5 ریال 7/5 ریال و آب حومه مثل شهر آرا و یوسف آباد ونقاط دیگری که بعد آب داده خواهد شد از 7/5 ریال به 11/25 ریال خواهد رسید .
آب مورد مصرف چیزی است که صاحب مستغل می تواند آن را کاهش دهد. در حال حاضر صاحب یک لوله سه چهارم اینچی به طور متوسط ماهی ده متر مکعب آب مصرف می کند که طبق نرخ فعلی ۵۰ ریال آب بها می پردازد و صدریال هم حق اشتراک جمعا ۱۵۰ ریال بابت آب در یک ماه پول می دهد، اما با طرح جدید که از اول تیر بعد از تصویب وزارت کشور قابل اجرا است بابت آب 75 ریال بابت حق اشتراک 40 ریال جمع 115 ریال خواهد پرداخت. درحقیقت با طرح جدید در حدود ۳۵ ریال به او کمک شده است. حالا آقایان اگر در باره این طرح نظری دارند اعلام فرمایند .
 
موازنه  ارزی کشور در سال گذشته به مدد وام ها و کمک های خارجی مثبت بود!
به موجب آخرین گزارش بانک ملی ایران مقدار دریافت های ارزی کشور نسبت به پرداخت های ارزی طی سال گذشته (1340) معادل 23/3 میلیون دلار فزونی داشته است.
مقایسه دو رقم 674/2 میلیون دلار دریافت های ارزی و 650/9 میلیون دلار پرداخت های ارزی نشان می دهد که موازنه ارزی کشور در سال گذشته 23/3 میلیون دلار مثبت بوده است ولی این موازنه به علت درآمدهای ارزی حاصل از وام ها و کمک های خارجی حاصل شده چه اگر 135/8میلیون دلار ارز وام ها و کمک های خارجی را که درآمدهای ارزی موقتی وغیر طبیعی مملکت هستند از رقم دریافت های ارزی کسرکنیم رقم دریافت های ارزی نسبت به پرداخت های ارزی کشور 112/5 میلیون دلار کسری حقیقی داشته است. همین ارقام نشان می دهد که ما از نظر در آمدها ومخارج ارزی طبیعی کشور مواجه بایک کسری عمده هستیم.
 
عموی فرح فوت کرد
«روزنامه اطلاعات » نوشت : ساعت 9 صبح امروز مراسم تشییع جنازه «اسدالله طباطبایی دیبا» عموی علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران از منزل مسکونی وی واقع در دزاشیب باحضور علا وزیر در بار شاهنشاهی و آقایان هیراد و بهبودی روسای دربار و فرمانده گارد شاهنشاهی وعده زیادی از بستگان و خویشاوندان و دوستان آن مرحوم به عمل آمد.
 
خیابان گردی شهردار جدید تهران!
از ساعت شش صبح امروز احمد نفیسی شهردار تهران به اتفاق خبرنگاران جراید از محلات جوادیه، نازی آباد ، رشید آباد ، اسد آباد  و کشتار گاه تهران و میدان های انبار گندم ، سبزی و باغ جنت دیدن کرد.
شهردار و همراهان پس از ورود به جوادیه از خیابان هایی که به وسیله مقاطعه کار حفاری شده بازدید نمود و دستور تسریع در کار آسفالت را صادر کرد.
 
از تشنگی نزدیک بود بمیریم!
یک زن سالخورده با قیافه بسیار افسرده در نازی آباد جلوی شهردار را گرفت و گفت آقای شهردار دیروز آب آشامیدنی نداشتم و از تشنگی نزدیک بود بمیرم. قیافه و لحن گفتار زن سالخورده شهردار را ناراحت ساخت و به شهردار نازی آباد که اخیرا به این منطقه آمده برای تامین فوری آب آشامیدنی مردم دستورات لازم را صادر کرد.
 شهردار در پایان این بازدید به خبرنگاران گفت : شهرداری با مامورین فعلی خود کار های خود را دنبال می کند و در باره تعیین معاون جدید گفت : من اصلا برای شهرداری معاونی تعیین نخواهم کرد.
 
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز