رمزگشایی از دلیل عصبانیت این روزهای زنگنه

نگاه حاکم بر سیاست‌های نفت...

رمزگشایی از دلیل عصبانیت این روزهای زنگنه

می‌گوید وزارت نفت نقش بسزایی در موفقیت دولت یازدهم داشته و همین مساله دلیلی بر انتقاداتی است که این روزها علیه نفت مطرح می‌شود.
 وزیرنفت روز چهارشنبه گذشته  در جمع روابط عمومی های شرکت های زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش سخنرانی می‌کرد اما توپ پری از عملکرد نادرست روابط عمومی های زیرمجموعه نفت در خصوص شفاف سازی در رسانه ها داشت. تمام اظهارات دیروز این وزیر حول و محور پاسخ دادن روابط عمومی‌ها به انتقادهای رسانه می‌گشت و علت این هجمه ها را در زمین زدن دولت جستجو می‌کرد و نه در عملکرد وزارتخانه متبوع خود!
 این درحالی است که طی ماه های گذشته ایرادات اساسی که به نفت گرفته شده در خصوص قراردادهای جدید نفتی و ابهامات آن بوده که البته اگرچه مجلس درخصوص کلیات آن متقاعد شد اما بر اصلاح مواردی که منافع ملی را هدف گرفته شده بود، تاکید شد.
 ایرادات ملی که می توانست در صورت اجرایی شدن منافع کشور را به مخاطره بیندازد. ازسویی دیگر اقدام عجولانه نفت برای آزادسازی نرخ نفتا و فرآورده های نفتی هجمه ای دیگر از نظر وزیر نفت است که البته به نظر می رسد این مساله را باید در گلایه فعالان اقتصادی این صنعت و تلاش آنان برای افزایش سوددهی جستجو کرد و نه مسایل سیاسی که وزیر به آن اشاره می‌کند.
 این روزها هر قدم، هر حرف و هر استدلالی از سوی مسئولان دولتی سیاسی عنوان می شود در حالی که باید مسایل تخصصی و کارشناسی را از مسایل سیاسی تفکیک داد. هر چند که برخی از منتقدان دولت از این ناکامی‌ها بهره برداری های سیاسی می‌کنند و در این امر شکی نیست اما همه گلایه ها در رسانه ها معطوف به مسایل سیاسی و تخریب دولت نیست.
 بسیاری از کارشناسان همراه دولت نیز معتقدند زنگنه دوره روحانی با زنگنه ای که وزارت نفت دولت خاتمی را مدیریت می‌کرد کاملا متفاوت است. اتخاذ برخی از تصمیم ها و انتصاب ها این روزها گویای این نکته است.
 پافشاری بر سیاست های اجرایی از جمله این مسایل است. به نوعی شاید بتوان گفت وزارت نفت طی سه سال عملکرد روحانی کمترین راه را برای منتقدان و کارشناسان باز کرده و به انتقادهای سازنده به هیچ عنوان بها نداده تا جایی که برخی از کارشناسان تاکید می کنند واژه "لجبازی"به عملکرد برخی از مسئولان نفتی در مقابله با انتقادها کمی به واقعیت نزدیک است.
 هرچند که وزارت نفت این روزها مشکلات زیادی را پیشرو دارد و عملکرد این وزارتخانه همواره با نمره منفی مواجه نبوده اما به نظر می رسد وزیر این وزارتخانه باید کمی نسبت به انتقادها تغییر نگاه داشته باشد و ضعف را در عملکرد برخی از معاونت های خود جستجو کند.
 به عنوان مثال در حال حاضر بیشترین گلایه ها به سمت نحوه عملکرد معاون وزیر در امور پتروشیمی مطرح است که به نظر می رسد باید کمی برروی آن تامل شود یا آنکه کارشناسان و منتقدان اشتباه می کنند و یا وزیر باید کمی در نحوه عملکرد این معاونت دقت بیشتری به خرج دهد.
 وزیر نفت در جمع روابط عمومی ها زیر مجموعه خود تاکید کرد: پاسخ دروغ‌پردازی‎ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شود. وی گفت: وزارت نفت یکی از وزارتخانه‎هایی است که به دلیل تاثیرش در موفقیت دولت یازدهم، با هجمه‎های شدیدی روبروست.
 بیژن زنگنه با بیان این که در سال‌های اخیر وزارت نفت فعالیت‎های زیادی انجام داده است، که بازتاب زیادی در جامعه نداشته است.
 وی افزود: به قول رئیس جمهوری نباید فرصت پاسخگویی به این دروغ پراکنی‎‎ها را از دست داد و باید ثانیه ای به آن پاسخ داده شود.
زنگنه در ادامه با بیان این که دولت با هجمه عظیم و غیرمنصفانه روبروست، افزود: در حالی که کارها در کشور به خوبی پیش می رود و فعالیت‎های بزرگی انجام شده است اما به خوبی بیان نمی شود و این موضوع سبب ضایع شدن حق می شود، بنابراین باید تلاش کرد این مشکل حل شود.
 وی، بزرگ کردن یک کار کوچک را وظیفه روابط عمومی ندانست و افزود: ما نیازی نداریم کارهای کوچک را بزرگ کنیم همان کاری که انجام می دهیم به همان اندازه بیان کنیم، خوب است.
 زنگنه تصریح کرد: کارهای بزرگی در کشور در حال انجام است و انجام خواهد شد. وی نمونه ای هم گفت: یکی از رسانه‎ها روز گذشته عنوان کرد که فرمول قیمت اتان در حالی از سوی وزیر نفت ابلاغ شده که برای تعیین آن هیچ مشورتی با مدیران پتروشیمی نشده، که دروغ است.
 وزیر نفت با تاکید بر این که باید جواب دروغها به سرعت داده شود، گفت: روابط عمومی‎ها باید در جلسه‎های مدیران حضور داشته باشند تا با توجه به سیاست‎ها و حساسیت‎ها  از دستاوردها مراقبت کنند.
 وی، فعالیت رسانه‎ای را کار لحظه ای عنوان کرد و گفت: باید برای قدرت گرفتن این بخش تلاش کنیم. وزیر نفت به قدرت شبکه‎های مجازی اشاره کرد و با بیان این که ظرف چند سال آینده حکومت مطلق در دست شبکه‎های مجازی است، گفت: ظرف چند سال آینده تلویزیون نیز تابع این رسانه‎ها خواهد شد.
 وی ادامه داد: در فضای مجازی کسی نمی تواند جلو کسی را بگیرد و شبکه‎های مجازی به یک ابرقدرت در جهان بدل می شوند که بیش از پول به تدبیر نیاز دارد.
 زنگنه با بیان این که وزارت نفت یکی از وزاتخانه‎هایی است که به دلیل اهمیتی که در موفقیت دولت داشته، حمله‎های شدیدی به آن شده است، تصریح کرد: برخی فکر می کنند با تضعیف وزارت نفت دولت هم از کار می افتد.
 براساس اظهارات زنگنه، آمریکایی‎ها وقتی خواستند ایران را تحریم کنند، صنعت نفت را هدف گرفتند و گفتند اگر نفت تحریم شود بقیه بخش‌ها نیز به خودی خود تحریم خواهد شد، هم اکنون نیز برخی که با دولت مشکل دارند سعی می کنند به نفت حمله کنند.
 وی با بیان این که هرکسی خدمتگزار و موثرتر باشد هدف حمله بیشتری قرار می گیرد، یادآور شد: البته این موضوع  بحث یک رسانه نیست این یک جریان کلی است که از جایی هدایت می شود که باید پاسخ آنها داده شود.
 با این حال وزیر نفت دیروز بسیار عصبانی بوده است. تمام هجمه ها را سیاسی دانسته و از عملکرد روابط عمومی های خود گلایه کرده است. هر چندکه بخش زیادی از گلایه ها به عملکرد روابط عمومی خود کاملا درست است اما به نظر می‌رسد تغییر نگاه آنهم در آستانه انتخابات و افزایش این هجمه ها که برخی کارشناسی و برخی سیاسی است، الزامی است.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز