تجربه تلخ عسلویه نباید تکرار شود

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تجربه تلخ عسلویه نباید تکرار شود

اگرچه بسیاری از تصمیم سازان کشوری بر وضعیت حاد عسلویه از نظر آلودگی های صنعتی و اجتماعی اشراف و اجماع دارند، اما به همین میزان حساسیت برای اقدامات اصلاحی دیده نمی شود.

در تازه ترین اظهارنظر، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع سواحل مکران (ساحل دریای عمان) در دستور کار است، تاکید کرد: نباید تجربیات نلخی که در عسلویه شاهدیم، آنجا تکرار شود.
پیروز حناچی در نوزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه در تصویب سند توسعه مکران سود و نفع ساکنان مناطق جنوبی مورد تاکید است، اضافه کرد: ملاحظات زیست‌محیطی و توان اکولوژیک در توسعه منطقه مدنظر است و تلاش می‌کنیم تا سند توسعه مکران متفاوت از تجربه عسلویه و با لحاظ تمامی ابعاد عمرانی، فرهنگی و اجتماعی منطقه مصوب شود.
وی افزود: تلاش کردیم تا تجربه‌ای را که در منطقه پارس جنوبی داشتیم مدنظر قرار داده و تلاش کنیم تا با سرعت تحولات منطقه، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. خوشبختانه ستاد توسعه سواحل مکران که زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد این ماموریت را برعهده شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار داد و تلاش شد تا توسعه‌ای همه جانبه و یکپارچه مورد توجه قرار بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی به تجربه عسلویه اشاره کرد و گفت: در عسلویه، افرادی غیردولتی و سرمایه گذاران جلوتر از دولت به منطقه رفتند و سرمایه گذاری در آن منطقه را در دست گرفتند به همین دلیل باید تجربه عسلویه را مدنظر قرار دهیم و از ابزارهای دولت برای توسعه متوازن منطقه استفاده کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر در عسلویه دیگر چیزی به نام خلیج نایبند که منطقه حفاظت شده است وجود ندارد و امروز منطقه عسلویه به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی یکی از آلوده‌ترین مناطق توسعه‌ای ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز باید از فرصتی که دولت در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار داده استفاده و تلاش کنیم تا سندی تدوین کنیم که متفاوت با تجربه تلخ عسلویه باشد.
 وی گفت: نظام تصمیم گرفته در منطقه عمومی مکران فضای سرمایه گذاری ایجاد کند. اما اینکه این اقدام چگونه شکل پیدا کند و بر چه اساسی باشد برعهده شورای عالی شهرسازی و معماری و تمامی اعضای اصلی و نمایندگان استانی گذاشته شده است.

ارسال دیدگاه