درگذشت  مبارز انقلابی در روزهای جشن پیروزی انقلاب

درگذشت مبارز انقلابی در روزهای جشن پیروزی انقلاب

حاج ماشاءالله کازرونی از مبارزان انقلاب و اولین رییس کمیته انقلاب در استان بوشهر، رزمنده، جانباز و پدر شهید جاوید کازرونی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش اتحاد خبر؛ وی بعدازظهر جمعه 15 بهمن ماه در منزل مسکونی اش و بر اثر ایست قلبی به لقاءالله پیوست.
ماشاالله کازرونی فرزند کربلایی شکراله متولد 27 اردیبهشت سال ۱۳۱۵ خورشیدی در برازجان بود. وی دوران ابتدایی را در دبستان های آفتاب و فرخی سپری می کند و با فوت پدر مجبور می شود با برادر بزرگش «حاج علی» برای امرار معاش به کار کوزه گری بپردازند. در هنگام فوت پدر، حاج ماشاالله کودکی هفت ساله بوده است.
 حاج ماشاالله کازرونی فعالیت حزبی خود را با حزب «برادران جعفری» که به رهبری شیخ محمدعلی دانش پژوه در برازجان تاسیس شده بود آغاز می کند و بعدها عضو حزب پان ایرانیست می شود و پس از چند سال فعالیت در این حزب از مشی سازشکارانه آنان ناراضی می گردد و از تشکیلات آنان جدا می شود و در برازجان حزب ملت را  دائر می کند.  
ایشان در سال ۱۳۲۸ با توزیع نشریه و روزنامه هایی مانند باختر امروز، آپادانا و ندای پان ایرانیست فعالیت های مطبوعاتی خود را شروع می کند.
تا این که در جریان استعفای دکتر مصدق و روی کار آمدن دولت قوام السلطنه،  او را در برازجان به طرفداری از دکتر مصدق دستگیر و برای نخستین بار به زندان می برند .
بعدها در دبیرستان فرخی به علت تخریب کردن آذین بندی های مراسم چهارم آبان بازداشت و به دنبال آن از مدرسه اخراج می گردد و پس از چند روز بازداشت  او را به جزیره خارگ تبعید می کنند
وی پس از مدت کوتاهی از خارگ به زندان بوشهر منتقل می شود و در دادگاه به شش ماه حبس محکوم می گردد.

حاج ماشاالله کازرونی از سال ۳۵ خورشیدی نمایندگی روزنامه اطلاعات را  می پذیرد که بنا به دلایلی پس از پنج سال از نمایندگی آن روزنامه استعفا می دهد. آقای کازرونی از سال ۳۹ نماینده و خبرنگار روزنامه کیهان می شود که تا سال ۱۳۸۰ به مدت چهل و یک سال ادامه می یابد.
حاج ماشاالله کازرونی در سال ۳۷ خورشیدی با دختر دایی خود «سیمین عزتی» که ساکن کشور کویت بود ازدواج می کند. و منزل آنان محلِ اسکان خانواده های زندانیان سیاسی گروه های مختلف چپ و راست و مذهبی می شود که برای ملاقات به برازجان می آمدند .
وی در دوران انقلاب یکی از برنامه ریزان موثر مراسم ها و راهپیمایی های  مردم برازجان و منطقه دشتستان بود. و بعد از پیروزی انقلاب مسؤلیت کمیته انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت.
 فرزند ارشد ایشان به نام «جاوید» که پاسدار کمیته انقلاب اسلامی بود در سال ۵۹ خورشیدی در کوه های خائیز تنگستان در درگیری با اشرار مسلح به شهادت می رسد .
 کازرونی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه دشتستان کاندیدا شد و با کسب هفت هزار رای، نتوانست به مجلس راه یابد و در بین هفت رقیب انتخاباتی دوم شد. در این انتخابات دکتر سید محمد مهدی جعفری از دیگر مبارزان انقلاب به پیروزی رسید و راهی خانه ملت شد.
آقای کازرونی به عنوان فرمانده کمیته، بارها با پاسدارانِ خود  به جبهه های جنگ اعزام گردید و رشادت ها از خود نشان دادند و  در یکی از عملیات های پارتیزانی به افتخار جانبازی نائل می گردد.
وی پس از پنج سال فعالیت و فرماندهی در کمیته انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ استعفا می دهد و به مغازه ی کتابفروشی خود در بازار سرپوشیده جنوبی بر می گردد.
پرونده زندگی حاج ماشاالله کازرونی پس از هشتاد سال حیاتِ با فراز و نشیب در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در یک غروب سرد زمستانی بسته می شود
 از ایشان سه فرزندبه نام جمال، جاویدان و زیبا که به ناهید مشهور است به یادگار مانده است. /ح
* زندگی نامه مرحوم کازرونی از کتاب "تاریخ سیاسی و مبارزات مردم برازجان" تالیف اکبر صابری و همچنین یادنامه آقای مسعود آتشی اقتباس شده است.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز