«به روایت ایرجو» مستندی هم وزن نام ایرجو.

«به روایت ایرجو» مستندی هم وزن نام ایرجو.

فیلم مستند بلند 120 دقیقه‌ای «به روایت ایرجو» با موضوع زندگی زنده یاد ایرج شمسی زاده شاعر محلی سرای استان بوشهر به کارگردانی حسن ملک‌زاده در مراحل پایانی فنی قرار دارد.

 حسن ملک‌زاده هنرمند فیلم‌ساز گناوه‌ای در گفتگو با سیرنگ دراین‌باره اظهار داشت: کار تهیه و ساخت مستند بلند «به روایت ایرجو» در زمان حیات زنده‌یاد ایرج شمسی زاده (ایرجو) از شاعران و محلی سرایان مطرح و صاحب‌نام استان بوشهر و جنوب کشور کلید زده شد و در گفتگویی طولانی و جامع ایرج شمسی زاده خاطرات و ناگفته های بسیاری از دوران کودکی تا بزرگسالی، زادگاهش گناوه و چگونگی به شعر گرویدنش را برای نخستین بار رو به دوربین بازگو می کند. همچنین تعدادی از بهترین شعرهایش را نیز خوانده که با کیفیت بالای صدا و تصویر ضبط گردیده است و علاوه بر این، فیلم شامل عکس ها و فیلم های قدیمی منحصر به فردی است که برای نخستین بار عرضه می شود.
 حسن ملک زاده در ادامه گفت: ساخت این فیلم مستند از ابتدای تحقیق و پژوهش، جمع آوری آرشیو و در مرحله بعد فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری و...یکی از سخت ترین و در عین حال هیجان انگیز ترین بخش دوران زندگی هنری من بود که به نتیجه آن افتخار می کنم، مشکل ترین بخش کار نیز مرحله تدوین آن بود که یک سال به طول انجامید. در حقیقت شمسی زاده خودش ستاره این مستند دو ساعته است و فیلم را به پیش می‌برد و به همین دلیل نام «به روایت ایرجو» برای این فیلم انتخاب شده است.
وی تأکید کرد: جامعیت اثر مهمترین معیار ساخت مستند بلند «به روایت ایرجو» بود و بعد از درگذشت ایرج شمسی زاده از آنجایی که به دنبال ارائه یک اثر جامع بودم کیفیت را فدای ساخت سریع اثر نکردم و اکنون پس از دو سال تلاش مستمر این مستند در مراحل پایانی فنی قرار دارد و در آینده رونمایی می‌شود. امیدوارم این فیلم تجلیل باشکوهی از مقام ادبی استاد ایرج شمسی زاده باشد.
این هنرمند فیلمساز گناوه ای که علاوه بر کارگردانی، تحقیق و پژوهش، تدوین و تهیه کنندگی این اثر را هم بر عهده داشته است، افزود: تعداد زیادی از دوستان و همکاران در این مدت دو سال در ساخت این پروژه سنگین با من همکاری داشته اند و «به روایت ایرجو» محصول موسسه «آرت فیلم جنوب» است.
این کارگردان و نویسنده که نخستین فیلمساز تاریخ گناوه نیز هست در خصوص فعالیت‌های هنری خود گفت: از بیش از بیست سال پیش فعالیت هنری بویژه فیلمسازی ام را شروع کرده ام و علاقه به فیلم‌سازی از دوران مدرسه با مطالعه کتب و مجلات سینمایی و دیدن فیلم ها در من شکل گرفت. به صورت جدی از سال 1375 با ساخت فیلم کوتاه مستند «گلاف و صید» مشغول فیلمسازی شدم و این فیلم نخستین فیلم تاریخ بندر گناوه است که با کمترین امکانات فنی و بدون هیچ گونه بودجه ای ساخته شد.
 وی خاطرنشان کرد: پس از تحصیل در دانشگاه فیلمسازی را ادامه دادم و تاکنون فیلم‌های مستند، کوتاه، تجربی و انیمیشن مختلفی مانند «گلاف و صید»، «عبور»، «دست‌ها»، «عبور از موج»، «دریایی»، «زندگی در آفساید»، «گناوه: بندری از هزاره‌ها»، «یک قطره سکوت»، «داخلی/ روز»، «یک روز بیشتر»، «رویای آبی» سمفونی سکوت و «به روایت ایرجو» و... را بین سال‌های 1375 تا 1395 ساخته‌ام و بسیاری از این فیلم ها در جشنواره های مختلف به نمایش در آمده اند.
گفتنی است حسن ملک‌زاده متولد 1355 بندر گناوه و دارای مدرک کارشناسی گرافیک است و تاکنون مجموعه فیلم‌نامه‌های «ورق‌پاره‌های تهران (1377)»، «مرد بدون گنج (1378)» و «زیر بام‌های تهران (1380)» به همراه رمان «دودهای معطر (1381)» از وی منتشر شده است.


ارسال دیدگاه